JoyNapok logo
Elérhető az Éva legújabb száma
most JOY-napok kuponfüzettel!
0 nap 0 óra 0 perc

Egy friss kutatás szerint kedvenc italod lehet felelős a szorongásodért

Borítókép: Egy friss kutatás szerint kedvenc italod lehet felelős a szorongásodért Forrás: Andrea Piacquadio/Pexels
Nincs is jobb érzés annál, mint álmosan kikódorogni az ágyból, még teljesen aléltan bekapcsolni a kávéfőzőt, és várni, hogy az életmentő nedű elkészüljön. A kávé nélkülözhetetlen a reggeleim számára, azonban sokan nem tudják, de egy friss kutatás szerint jelentősen növeli a szorongás kockázatát. Így a fogyasztásával ajánlott vigyázni.

Egy friss tanulmány szerint a kávéfogyasztás és a szorongás kockázatának a növekedése között szoros összefüggés van. Ugyanis a kutatás szerint már az alacsony dózisú koffeinbevitel is növeli a szorongásos zavarok rizikóját, ezentúl a magas dózisú kifejezetten hozzájárul a szorongás kialakulásához.

A központi idegrendszerre a koffein olyan hatással van, ami befolyásolja az éberséget és a figyelmet, ezáltal koncentráltabbá, pörgősebbé és éberebbé tesz minket. Azonban ezen hatásai mellett bizony szorongást is kiválthat a szervezetben, így rendszeres fogyasztása folytán feszültebbek, stresszesebbek lehetünk. Főleg abban az esetben, ha ez a napi mennyiség meghaladja a 400 milligramm koffeint. Ez egyébként maximum két csésze espresso kávénak felel meg.

Forrás: Chevanon Photography/Pexels

Ezentúl szintén fontos tudni, hogy a rendszeres koffein több gyógyszer hatását is módosíthatja. Ezek közé tartoznak a görcsrohamok elleni szerek, a májbetegségek, a krónikus vesebetegségek, ezentúl a bizonyos szív- és pajzsmirgyproblémák is.

Mire érdemes figyelni?

Fontos tudni, hogy az egyik legnagyobb probléma az, hogy sokan nem tudják, hogy mennyi kávé fogyasztása ideális napi szinten. 50-200 milligramm abszolút rendben van, de mint már említettük, 400 milligramm felett már jelentkezhetnek a szorongás tünetei, melyek a következők:

  • erős szívdobogás
  • hányinger
  • hasi fájdalom
  • szapora légzés
  • izzadás
  • nyugtalanság
  • álmatlanság

Alapvetően a szorongás egy közismert probléma, azonban sokan nem is gondolnák, hogy ez a túlzott kávéfogyasztásra vezethető vissza. Akár még a pánikrohamok előfordulási esélyét is növelheti az embereknél.

Mindenkire másképpen hat a koffein

Fontos tudni, hogy mindenkire másképpen hat a koffein, ugyanis akadnak olyanok, akik kiválóan tolerálják a kávét, és olyanok is, akik kifejezetten érzékenyek lehetnek a koffein hatására. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk azzal, hogy azok az emberek, akik hajlamosabbak a szorongásra, azok esetében jóval valószínűbb, hogy a koffein szorongásos tüneteket fog kiváltani. Így érdemes megfigyelni, hogy miként reagálunk a koffeinre. Ha azt vesszük észre, hogy megmagyarázhatatlan módon nyugtalanok vagyunk a koffein fogyasztását követően, akkor bizonyos, hogy szorongásos reakciónk van, és muszáj mérsékelni a kávé fogyasztását.

Az alábbi galériában összegyűjtöttük, hogy miben pontosan mennyi koffein van!