JoyNapok logo
Elérhető az Éva legújabb száma most JOY-napok kuponfüzettel!
0 nap 0 óra 0 perc

Miért jó, ha minél több savanyúságot eszel? Így segíti az emésztést!

Borítókép: Miért jó, ha minél több savanyúságot eszel? Így segíti az emésztést! Forrás: Unsplash / Little Plant
A savanyúságokat lehet nagyon szeretni, vagy nem szeretni, de talán az előbbi táborba sokkal többen tartoznak, mint az utóbbiba. Viszont nem csak az ízük miatt érdemes őket fogyasztani, hiszen az egészségünkre is rendkívül pozitív hatással vannak.

Azt már az általános iskolában megtanulhattuk, hogy a nyelvünk segítségével érezhetjük a különböző ízeket. A hegyén az édeset, hátul a keserűt, a két szélén elöl a sós ízeket, míg hátul a savanyút. A négy ízhez később csatlakozott még az umami, amely egyik fenti táborba sem tartozik, vagy talán pont, hogy ötvözi mindazokat. De azt tudtad, hogy bizonyos állatfajok nem éreznek bizonyos ízeket? A macskák például az édes ízekkel nem tudnak mit kezdeni, a madaraknak pedig fogalmuk sincs arról, hogy milyen az, ha valami igazán csípős.

Az élet sava-borsa

A savanyú ízzel kapcsolatban még mindig megoszlanak a vélemények, van, aki mindenhez fogyasztaná, de akad olyan is, főleg a gyerekek között, akik semmi pénzért meg sem kóstolnák. Az egyértelmű, hogy bizonyos savanyú ételektől úgy érezhetjük, hogy még a szájunk és a szemünk is összehúzódott, de az vitatatlan tény, hogy pozitív hatásai miatt már nagy- és dédanyáink is gyakran fermentáltak.

Forrás: Pexels / Jeeshots.com
A savanyúságok nemcsak finomak, hanem a szervezetedre is szuper hatással vannak

Savanyú káposzta, a savanyúságok non plus ultrája

A fejes káposztából erjesztéssel készült savanyú káposzta nem csak vitaminokban gazdag, a bélműködést is támogatja, nem véletlen használják különböző diétákhoz is. Biztos te is ismersz olyat, aki még a levét is megissza, de nem is teszi rosszul, hiszen nem csak főzve, rakott vagy párolt verzióban készülhet el, nyers verzióban is remek tápanyagforrásként működik.

De ha a savanyú káposzta nem tartozik a kedvenceid közé, akár savanyított céklával, uborkával vagy gyöngyhagymával is próbálkozhatsz, amelyeket főételek mellé vagy szendvicsekbe téve is fogyaszthatsz. Azt mondják, a zsíros ételek mellett különösen jól jön egy kis fermentált zöldség, mivel segíti a nehéz ételek lebontását a szervezeted számára. Viszont arra mindenképpen ügyeled kell, hogy ha gyakran puffadsz, epeproblémáid vannak vagy túlzottan savas a gyomrod, inkább kerüld a savanyúságokat.

Kíváncsi vagy rá, hogy miért érdemes a savanyúságokat akár napi szinten fogyasztani? Nézd végig a galériában!