JoyNapok logo
Elérhető az Éva legújabb száma
most JOY-napok kuponfüzettel!
0 nap 0 óra 0 perc

Sportolás 70 év felett: a legfontosabb tippek a sportorvostól

edzeni, sportolni, Forrás: getty images/VioletaStoimenova
Ha egész életedben edzettél, akkor sem árt alakítani pár dolgon, ha túl vagy már a hetedik x-en – ám dr. Vizi András sportorvos szerint 70 felett is simán el lehet kezdeni edzeni – bizonyos feltételek mellett persze.

Te hogyan tervezed a jövődet mozgás szempontjából? Gondolkodtál már azon, meddig akarsz fitt maradni? Reméljük, sokáig, a sport, az edzés ugyanis a hosszú élet egyik legfontosabb kelléke. Dr. Vizi András sportorvost, edzőt faggattuk arról, mire kell odafigyelni azoknak, akik 70 felett is aktívan edzenek, netán most terveznek belevágni a sportolásba.

Mert ezt is lehet ám!

Hajrá, magyarok!

„A magyar halálozási átlag sosem szerepel jó helyen a nemzetközi statisztikákban, sajnos ezzel arányos az is, hogy a hazai 70, 75 pluszos aktívan sportoló férfiak és nők száma elég kevés. Éltem egy ideig Ausztráliában 2012-ben, és elképesztő volt látni, hogy hajnali ötkor tömegek futottak, gyalogoltak a víz mellett, a nagy többségük az idősebb korosztályból került ki. Én egyébként ott fertőződtem meg a futással… De van egy másik remek példám is abból az időből: egy 90 éves nénit operáltunk combnyaktöréssel, másnap megkérdezte, mikor mehet a műtét után nordic walkingolni… Ez döbbenet volt számomra. Magyarország sajnos ettől fényévekre van – itthon annak is örülni kell, ha egy hetvenéves ember heti háromszor legalább sétál. Pedig ez borzasztóan fontos lenne.

Nem kell futni, sőt, bőven elég lenne, ha az emberek mozognának, hiszen az egészségmegőrzés, megelőzés szempontjából a sportra való nevelés és az egészséges életmód sokkal kifizetődőbb, mint bármi más. Itthon a nagy átlag 50 éves kortól gyógyszert szed valamire, ami sokba kerül a betegnek és az államnak. Ennél sokkal hasznosabb lenne felkutatni, mitől alakult ki az adott betegség: a stressz, netán az ülő életmód, a rossz táplálkozás állnak a háttérben, és megfordítani a folyamatot életmódváltással. A sportra nevelés is nagyon lényeges, de azt látom, ebben egészen jó úton járunk most. Illetve a pandémia hatására is beindult egy boom a sportolás területén, ezt jó lenne meglovagolni…”

edzés, sport,
Forrás: unsplash/ Capstone Events

70 felett futni kezdeni? Igen!

A szakember szerint 70 felett is bele lehet vágni a sportba, sőt, érdemes is, ám van pár dolog, amiket nem szabad figyelmen kívül hagyni. „A kezdéshez 70-75 évesen 100%-ban javasolnék orvosi kivizsgálást: nagy labort, szív ultrahangot, EKG-t. Nem mindegy, van -e valami kezeletlen betegség, koszorúér probléma, mert abból később baj lehet. Emellett, bár mindenki a fiatalabb generációknál véli ezt fontosnak, az edzői segítség nagyon is indokolt lenne ebben a korban – akár egy aktívabb sétához is. Emellett a pulzus folyamatos ellenőrzése is kiemelten lényeges!

Érdemes azzal is tisztában lenni, hogy az ízületek, izmok, szövetek már nem olyan rugalmasak és ellenállók, mint fiatalabb korban. Aztán ott van még a fokozatosság is, ami minden kezdésnél, újrakezdésnél fontos, de ilyen helyzetben a leglényegesebb. Az ízületi kopás esélye is fennáll, ha nem jó mennyiséget futunk. Én azt mondom, ha valaki ebben a korban vág bele, az első fél-egy évben érdemes lassú bringázással, úszással kezdeni, emellé jöhet a sok séta. Ha mindezek jól működnek, és nem ütközik ki semmilyen probléma, akkor 1 év múlva bele lehet kezdeni a futásba."

Forrás: Pexels/cottonbro studio

Mire figyeljen, aki 70 felett is aktívan edz?

„Egy aktívan sportolónak 70 felett az edzés abbahagyását semmiképp sem javaslom. Ha valaki évtizedeken át sportolt, azt folytatni kell. De be kell látni, ha az idő múlásával a szervezetet elhasználjuk, és fontos észlelni a jeleket, időben kapcsolni, ha túl sok a táv, gyors a tempó, túl gyakoriak a versenyek. Persze nincs kizáró ok, miért ne induljon valaki 70 felett versenyeken, sőt, Ironman is van 70 feletti kategóriában, de érdemes jobban figyelni magunkat. Egyébként viszont az életkor csak egy szám: lehet valaki 75 évesen jobb formában, mint egy 50 éves!"

Fontos a táplálkozás, a megfelelő felkészülés

„A kora reggeli futások a kor előre haladtával kényelmetlenebbek lehetnek, ezeket nem is feltétlenül kell akkor erőltetni. A helyes táplálkozás mellett még az is lényeges, hogy idősebb korban porcerősítőket, kollagén tartalmú készítményeket és vitaminokat szedjünk – ezekre érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni, mint fiatalabb korban.

És csak annyit mondok: hajrá minden futónak 70 felett (is)!"

Galériánkban 8 anyagcsere-pörgető ételt mutatunk be!