„Meg kell tanítani a gyerekeket arra, hogy kritikusak legyenek” - Interjú Váczi Dorkával
Ebben a nehéz helyzetben nyújt segítséget a Vodafone Magyarország Digitális Iskola Programja, melynek szakmai vezetőjével, a Vodafone Alapítvány Digitális Oktatási Angyalával, Váczi Dorkával beszélgettünk múltról, jövőről, lehetőségekről.
- Mesélj kicsit a Vodafone projektjéről!
Ez a program 2015 óta létezik, és eleinte főleg hátrányos helyzetű térségekben lévő általános iskolákkal foglalkozott. A Vodafone főként a kistérségi iskoláknak biztosított internet-hozzáférést, emellett eszközöket is ajándékozott nekik. A tapasztalatok azt mutatták, hogy ez nem elég, a tanárok ugyanis nem nagyon merik használni a digitális kellékeket. Így hirdették meg a módszertani megújulást, és ehhez csatlakoztam én is tanár végzettségemmel, és aktív tanítási tapasztalataimmal. Mára körülbelül 50 intézményben vagyunk jelen.
- Miből áll a megújulás?
Egyfajta innovatív módszertani programcsomagot ismertetünk meg a tanárokkal. Készítettünk nekik szakmai anyagokat, állítottunk össze motivációs csomagokat, lehetett élményeket, digitális eszközöket nyerni. A pedagógusok mindezt nagyon lelkesen fogadták, ezért két évvel ezelőtt kitaláltuk, hogy a projektet kiterjesztjük az egész országra. Két fő tevékenységcsomagunk van: az egyik egy e-learning továbbképzés, ami mindenki számára elérhető, tantárgyfüggetlen, egyszerűen lehet regisztrálni, és nem mellesleg 30 kreditpontot ér. Az E-skola weboldalon ’IKT eszközök a tanórán’ címmel található meg, és közel kétezer pedagógus végezte el az elmúlt évben. Másrészt a hozzánk befolyt gyakorlatokat szeretnénk megosztani a többi tanárral is, ezért a Digitális Család oldalon létrehoztunk egy tanári fület, ahova óraterveket, kooperatív feladatokat töltöttünk fel. Persze mindennek a kidolgozása még a járvány kitörése előtt történt.
-És hogyan változtatott a covid a tervezett meneten?
Nagyon felgyorsította. Másfél éves tervünk volt, amiből végül egy hónap alatt kellett összehozni valamit. Szerencsére sikerült, elindítottuk az ingyenes képzést, a tanári fülön pedig már legalább 400 óraterv található.
- Mi a helyzet a szülőkkel? Sokan nehezen birkóztak meg az online oktatással.
Tavaly nyár óta létezik a Netszülő elnevezésű továbbképzésünk, ami egyszerű, rövid, telefonon is elvégezhető információs csomagot takar. Két külön kategóriát alakítottunk ki, az egyik a kisgyerekeseknek, a másik a kamaszok szüleinek szól. A cél az, hogy segítsünk a szülők és a gyerekek közti digitális szakadék áthidalásában.
- Mit gondolsz, mi várható szeptembertől?
A képzés még az offline világban készült, az is volt a célja, hogy a tanteremben alkalmazható digitális eszközöket mutassa meg. A covid azonban rávilágított arra, hogy ennél nagyobb mértékben lehet, sőt kell is gondolkodni. Ilyen megoldás például a hibrid oktatás, hisz sok olyan helyzet adódott járvány idején, amikor a tanár karanténban volt, a gyerek viszont az iskolában, vagy fordítva. Kiderült, milyen alapvető hiányosságai vannak az oktatásnak digitális kompetencia terén, de azt is megmutatta, hogy a tanárok közül sokan szívesen fogadják be az újdonságokat. Remélem, nem volt hiábavaló mindaz, amit másfél év alatt megtanultak, és nem tudom elképzelni, hogy ugyanaz az analóg világ tér vissza szeptembertől, mint a vírus előtt. De azért azzal is tisztában vagyok, hogy sok még a tennivaló.
- Nagyon merész feltenni azt a kérdést, hogy mi lesz 15 év múlva?
Eléggé. A jövő rengeteg dolog függvénye mind individuális, mind központi szempontból. Ma Magyarország digitális szövegértésben egyáltalán nincs előkelő helyen: ez azt is jelenti, hogy nem jeleskedünk például a hamis hírek kiszúrásában, vagy a hiteles források megtalálásában. Ez a téma az oktatásban is tökéletes vakfolt, pedig meg kell tanítani a gyerekeket arra, hogy kritikusak legyenek, és megfelelően értelmezzék a virtuális világot. A digitális kompetencia fejlesztése nagyon fontos, olyan alapvető képességet jelent a jövő munkavállalói számára, ami nélkül egy idő után egyszerűen nem tudnak majd boldogulni.