Hogyan változtatja meg a közösségi média az agyadat?

Borítókép: Hogyan változtatja meg a közösségi média az agyadat? Forrás: Getty Images (Peter Cade)
A közösségi média oldalai, amelyeket a világ népességének egyharmada használ, egyértelműen átalakították a társadalmunkat. Na de hogy a testünket is? Íme 4 mód, ahogyan internetezési szokásaid hatnak a szervezetedre.

A cikk az ÉVA magazin 2020. 2. lapszámában jelent meg először.

Az internethasználók 5–10 százaléka egyszerűen nem képes lekapcsolódni és kontrollálni, hogy mennyi időt tölt online. Bár ez egy pszichés függőség, az érintettek vizsgálata során a kutatók azt találták, hogy az agy aktivitása hasonló mintázatot mutat, mint a drogfüggőknél. Mindkét csoportnál jellemző, hogy beszűkül az érzelmi feldolgozás, a figyelem és a döntéshozási képesség.

Miután a közösségi média azonnal jutalmazza a minimális erőfeszítést is, az agyad arra sarkall, hogy újra és újra kívánd ezeket az interakciókat. Egyre jobban és jobban. Azt gondolhatnád, hogy azok, akik nagy közösségi média-használók és gyakran váltogatnak a csetablakok és a munkájuk között, jók a multitaskingban. A tanulmányok azonban azt igazolták, hogy ők rosszabbul teljesítettek a figyelemmegosztós teszteken.

Az online multitasking csökkenti agyadnak azt a képességét, hogy megjegyezzen fontos információkat és kiszúrja a zavaró tényezőket, mint amilyen például a megrezzenő telefonod egy fontos munka közepette.

Vagy várjunk csak… tényleg rezgett? A fantomrezgés szindróma egy új pszichológiai jelenség. Ilyenkor olyan érzésed van, hogy szól a telefonod, pedig nem. Egy vizsgálatban az alanyok 89 százaléka ismerte el, hogy kéthetente legalább egyszer megtapasztalja ezt. Ha viszket a bőröd, már azt is hajlamos vagy a telefonod rezgésének érzékelni. Úgy tűnik, a technológia az idegrendszeredet is újrahuzalozza.

A közösségi média a dopaminháztartást is átrendezi. MRI-felvételek alapján tudósok kimutatták, hogy az agy jutalomközpontja jóval aktívabb akkor, amikor a saját élményeidről mesélsz, mint ha másokat hallgatsz meg – hát persze, mindannyian szeretünk magunkról beszélni, nem igaz? De míg a kutatások szerint a szemtől szembeni kommunikációnak csupán 30–40 százaléka áll a saját tapasztalataid megosztásából, addig a közösségi médiás interakciónak a 80 százaléka. Ezek szerint a tested akkor jutalmaz, ha online élsz közösségi életet, és ott lehetőleg magadról osztasz meg minél több információt.

Érdemes lehet tudatosan kitűzni egy-egy napot, mikor letesszük a telefont. Törölhetjük is az applikációkat a hétvége egy napjára vagy egy hosszú hétvégére. Meghálálja a testünk a pihenést!

Miért jó egy időre lemondani a közösségi médiáról? A lenti galériánkban megmutatjuk!