10 mondat, amiből tudhatod, hogy a főnöködnek magas az EQ-ja: így viselkedik egy magas érzelmi intelligenciájú vezető

Borítókép: 10 mondat, amiből tudhatod, hogy a főnöködnek magas az EQ-ja: így viselkedik egy magas érzelmi intelligenciájú vezető Forrás: pexels/Fauxels
Egy jó főnök képes az önreflexióra, az empátiára, következetes, nincsenek kirohanásai, nem hiteget, és nem hárítja a felelősséget sem lefelé, sem felfelé. A szavai összhangban vannak a tetteivel – jó, ha figyelsz rájuk!

Az a vezető, akitől sűrűn hallod, hogy másokra hivatkozik, amikor valami nem teljesül, amit megígért, aki védekezik, magyarázkodik, és ha kell, sajnáltatja magát, nem tartozik az élvonalba. Vannak bizonyos szófordulatok, amikből könnyen eldöntheted, milyen vezetővel dolgozol együtt.

Empatikus vezető kontra nárcisztikus

Erin Leonard pszichoterapeuta szerint abból, ahogyan egy vezető az alkalmazottaival beszél, könnyen megállapítható, hogy mekkora az érzelmi intelligenciája. Az empatikus, önreflexív, szociálisan érzékeny és érzelmileg szabályozott kommunikáció magas EQ-jú személyre utal. Az empátia a munkahelyi környezetben is kifejezetten fontos, de sokan félreértelmezik: az empátia egy másik ember érzéseinek elismerése és tisztelete, még akkor is, ha az eltér attól, ahogyan te érzed magadat.

Amikor például egy projekt, amit szerettél volna, nem a tiéd lett, érthető, hogy csalódott, szomorú, dühös vagy. Egy magas EQ-jú vezető ezt felismeri, együttérző, validálja és hangot is ad annak, hogy megérti, amit a beosztottja érez:

„Látom, frusztrált vagy, amiért nem kaptad meg a projektet, én is az lennék. Minden jogod megvan ahhoz, hogy ezt érezd, de a kollégád régebb óta dolgozik ezzel az ügyféllel, jó kapcsolatot ápolnak, így neki kellett adnom a megbízást. Remélem, legközelebb teljesíteni tudom kérésedet, szeretném, ha jól éreznéd itt magadat.”

Az ilyen hozzáállás megadja a láthatóság érzését és a tiszteletet is, továbbá meg is nyugtat. Egy nárcisztikus vezető ezzel szemben ezt mondja:

„Ne légy negatív! Legyél csapatjátékos, és legyen jobb a hozzáállásod!”

Egy öntudatos főnök képes önmagába nézni, elemezni a helyzetet és felelősséget vállalni. Ha konkrét személyeket kell felelősségre vonni, akkor ezt privátban teszi, nem mások előtt. Amikor például egy feladat a munkahelyi kommunikációs hiányosságok miatt nem sikerül, a következőket mondja:

„Csapatként hatékonyabban kellett volna kommunikálnunk. Ennek egy része az én hibám. Ezentúl gyakrabban fogunk meetingelni, nézzük meg, mely pontokon voltak hibák, és azon leszek, hogy ezek a jövőben ne fordulhassanak elő.”
Forrás: pexels/Canva Studio

Nézd meg, hogyan reagál a szembesítésre!

Egy magas EQ-jú vezető képes érzelmileg másokhoz igazodni, észreveszi és tudja, ha valakinek nem esik jól egy-egy mondat, így igyekszik azt kerüli. Azok a vezetők viszont, akik csak a saját gondolataikra összpontosítanak, nem veszik észre, hogy a szavaik és a tetteik milyen hatással vannak másokra, és ha ezt jelzik a kollégáik, dühösek lesznek.

Nagyon sokat le lehet abból szűrni, hogy egy főnök miként reagál egy szembesítésre, vagy a visszajelzésre. Az érzelmileg jól szabályozott vezető, akármennyire is kényelmetlen egy helyzet, tartózkodik attól, hogy elveszítse a hidegvérét és támadjon. Helyette időt szán arra, hogy teljes mértékben megértse, meghallgassa, amit mondanak neki, és kérdéseket tesz fel. Rendszerint elhalasztja az interakciót, hogy megértse a helyzetet, majd a lehető legrövidebb időn belül visszajelez:

„Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmemet erre, utánanézek. Holnap térjünk erre vissza.”

Ezzel szemben, aki alacsony EQ-val rendelkezik, csípőből tüzel, visszatámad, hibáztat, és ha úgy kívánja az érdeke, mártír szerepet vesz fel. Azáltal, hogy reflexszerűen vádol másokat, megmenekül attól, hogy önmagába nézzen.

Forrás: Unsplash/Pablo Varela

A pszichológus további mondatokat is hoz példának, amikből könnyen megállapíthatod, milyen vezetővel van dolgod – magas vagy alacsony EQ-júval:

Minden jogod megvan ahhoz, hogy így érezd magad. vs. Lépj túl rajta!

Értem, miért mondod ezt. vs. Változtass a hozzáállásodon!

Én is hasonlóan éreznék a helyedben. vs. Túl érzékeny vagy!

Ennek egy része az én hibám. vs. Ezt te rontottad el.

Sajnálom, hogy ezt nem vettem észre/nem értettem meg. vs. Hogy hagyhattad, hogy ez megtörténjen?

Oldjuk meg közösen! vs. Javítsd ki most!

Ez egy érdekes gondolat, ezen még gondolkodnom kell. vs. Ez sok szempontból rossz ötlet.

Nagyra értékelem a visszajelzést. vs. Erre most nincs időnk, most nem ennek van itt az ideje!

Kicsit összezavarodtam, de szeretném megérteni. Kérlek, segíts tisztán látnom. vs. Senki sem kérdezett!

Ha megérted, kivel dolgozol együtt, sok felesleges körtől és önhibáztatástól mentheted meg magadat. A pszichológus arra bíztat, állíts fel egészséges határokat, és tedd a főnöködet a megfelelő polcra.

Galériánkban találsz 5 kérdést, amivel felmérheted gyermeked érzelmi intelligenciáját is!