Nyolc órát alszol éjszaka, mégis egész nap ásítozol?

fáradtság,feltöltődés
Forrás: Gettyimages

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

N

Néhány apró trükk segít, hogy álomszuszék üzemmódból energikusba kapcsolhass.

Ez a cikk az Éva egy korábbi számában jelent meg először.

1. A krónikus fáradtság tipikus oka a mozgásszegény életmódban és az elégtelen táplálkozásban keresendő. Több kutatás is igazolta, hogy azok, akik mozogni kezdtek (hetente néhány alkalommal végzett könnyű sportra gondolj), hat hét után energikusabbnak érezték magukat. Mellesleg akik rendszeresen tornáznak, azok jobban is alszanak – nem hosszabb ideig, de pihentetőbben.

2. Kávé nélkül napközben is elképzelhetetlen az életed?
A koffein blokkolja az agyban az adenozint, azt a vegyületet, amely többek között a szervezet ébren tartásáért felel nappal és az elálmosodásért este. Ha nemcsak reggel, de kevesebb mint hat órával lefekvés előtt is fogyasztasz kávét vagy energiaitalt, az befolyásolja az alvásod minőségét. Kutatások szerint a kávét nem fogyasztók kevésbé ébrednek fáradtan reggel.

Olvasd el ezt is!

3. Eleget iszol napközben?
Egy tanulmány kimutatta, hogy ha 1,5 százalékkal csökken a szervezetünk hidratáltsága, az megnehezíti a koncentrálást. A vérünk sűrűbbé válik, így a tápanyagok és az oxigén lassabban jutnak el a szerveinkhez, az izmainkhoz. A 2 százalékos csökkenésre már szomjúság figyelmeztet. Azt mondják, ha a nap folyamán megiszol nyolc pohár vizet, nagy baj nem lehet. Ha a vizeleted halványsárga, akkor oké. Ha sötét, akkor ideje lehajtanod egy nagy pohár vizet!

4. A lefekvés előtt fogyasztott alkohol nem könnyíti az elalvást, és reggel sem fogod tőle jól érezni magad.
Egy kutatásban kimutatták, hogy az alkoholt nem fogyasztók gyorsabban álomba merültek, és mélyebben aludtak, különösen az éjszaka második felében. Az alkohol csökkenti a REM-fázisok hosszát.

5. Tartsd magad a napi ritmusodhoz. Érdemes hétvégén is a szokott időben felkelned. Viszont ha teheted, iktass be napközben egy húszperces szunyókálást: aranyat ér!

6. Ha éjjeli bagoly típus vagy (mint a népesség 20 százaléka), akkor peched van abból a szempontból, hogy a 9-től 5-ig munkába járós rendszert nem neked találták ki. Ezt hívják szociális jetlagnek: mintha nem a megfelelő időzónában léteznél. Próbáld ki ezt (ha a fentiek hatására még nem mondtál le a koffeinről): készíts este az ágyad mellé egy pohár vizet és két koffeintablettát. Állítsd be az ébresztést fél órával korábbra, mint ahogy kelned kellene. Amikor csörög az óra, félálomban vedd be a tablettákat, állítsd be az órát 30 perccel későbbre, és nyugodtan aludj vissza. Mire az óra megszólal, neked már nyitva is lesz a szemed, friss leszel az addigra felszívódott koffeintől, s nem folyik el az időd az ébredezésre. Reggel viszont csak koffeinmentes kávét igyál.

7. Előfordulhat, hogy az állandó fáradtságérzet mögött egészségi problémák – például pajzsmirigy-rendellenesség vagy cukorbetegség – állnak: ezt ellenőriztesd az orvosoddal.

Szeretnéd tudni, miért alszik rajtad olyan szívesen a macskád? Kattints a galériára!

Nézd meg a galériánkat>4 kép
Miért alszik olyan szívesen rajtad a macskád?
Tovább olvasok
Kép
Mi a trükk? Hogyan lesz egyformán sült a tükörtöjás sárgája és fehérje?

Nem ez az életem legfontosabb kérdése ugyan, de azért időről-időre elmerengtem rajta, miért fog ki rajtam egy egyszerű tükörtojás? Sok mindent kipróbáltam, míg végre rájöttem a tuti trükkökre.

Kép
Ezt mondja most a tudomány az idegesítő maszkviselésről

Egy friss tudományos kutatás valószínűsíti, hogy az arcmaszk viselése hozzájárul ahhoz, hogy még ha elkapjuk a koronavírust, akkor is kevesebb tünettel, vagy tünetmentesen úszhassuk meg a betegséget.

Kép
Miért is ne lehetne növényi alapú a palacsinta és a gofri?

Ez a vegán alaptészta hajdina liszttel és banánnal készül, egy kevés fahéjjal és vaníliával. Hidd el, megér egy misét!

Kép
Szoptatás a buszmegállóban és más mulatságos rajzok az anyaságról

Amikor még a vécén sincs nyugtod. Amikor hajnalban ébred, de csak hétvégén. Amikor titokban csokit eszel, nehogy észrevegye. Ismerős?

Kép
Mégis, hány különórára járjon a gyerek? És ki viszi el őt oda?

Ahogy elkezdődött a tanév, jól betábláztam a gyereket – meg magamat is. Aztán egy kicsit visszavettem. Elmesélem, miért.

Kép
Ezért olyan fontos, hogy hintázzon a gyerek!

Tudtad, hogy a hintázás sokkal több annál, mint egy remek szórakozás? Komoly fejlesztő hatással is van a kisgyermek mozgásfejlődésére, az egész idegrendszerére. A ritmusos mozgás ráadásul nyugtat és kikapcsol; lehetséges, hogy ezt keressük felnőttként is, egy hintaágyban ringatózva.

Kép
Palya Bea: „A gyászév kemény volt. De a végén újjászültem magam”

Mindig képes felállni a föltdről, a krízishelyzetekből értéket teremt. Megénekli az emberi örömöt és fájdalmat, terápiát nyújt hallgatóinak. A szeptember 24-i Éva Psziché Esten elmeséli, hogyan épült újjá a gyászfolyamat után, és miként válhatunk mi is áldozat helyett életünk hősévé.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem