Marilyn Monroe csak ezt viselte az ágyban – A világ leggazdagabb nőjévé tette alkotóját a Chanel No5

Borítókép: Marilyn Monroe csak ezt viselte az ágyban – A világ leggazdagabb nőjévé tette alkotóját a Chanel No5 Forrás: Unsplash/Jess Bailey
Mi is Coco Chanel No.5 parfümjének igazi titka? Talán sose fejtjük majd meg, de talán nincs is szükség rá, ugyanis a mögötte álló több mint egy évszázad ténye igen beszédes.

Coco Chanel minden kétséget kizáróan alapjaiban változtatta meg a női divatot és az arról alkotott összes szigorú keretek közé vett képet. Kreáció és ötletei olyannyira időtállónak bizonyultak, hogy a mai napig sem vesztettek egykori fényükből. Sőt mi több, tervei mellett még ikonikus illata is olyannyira kiállta az elmúlt évtizedek néhol viharos és sebesen változó múlását, hogy a mai napig is a világ egyik legkelendőbb illata.

Coco Chanel 1920-ban Ernest Beaux parfümőrt bízta meg azzal, hogy elkészítse azt a bizonyos illatot, ami túlmutat mindazon, amit a nők addig használtak. A szakember összesen 10 darab, azaz 1-től 5-ig, illetve a 20-tól 24-ig számozott illatmintákat tartalmazó kis üvegfiolát adott át a francia tervezőnőnek, aki az ötödik fiolát választotta.

Az év ötödik hónapjában, május ötödikén mutatom be ruhakollekcióimat, így maradjunk meg ennél az ötös mintánál, ha már úgyis minden adott hozzá, szerencsét hoz
– mondta Coco, és milyen igaza lett.

De mi is volt ez a bizonyos illat?

Chanel kikötötte azt, hogy olyan illatot alkossanak, ami igazán nőies, de ne a rózsaillat legyen. Az orosz származású parfümőr – követve a megrendelője utasításait – megpróbált a megszokottnál egy kicsit merészebb lenni, és 80 különböző virág illatát álmodta meg egy üvegcsébe. Így jött létre a No.5, ami extravagáns, erőteljes és tele van romantikával. A citrusfélék mellett visszaköszön belőle a vanília, a borostyán, a pacsuli, a jázmin, a májusi rózsáig, az ylang-ylang, a szantál és még sorolhatnánk. A legenda szerint ez volt az első olyan illat, amibe aldehid került, szintetikussá téve azt, ennek köszönhetően lett a kompozíció annyira karakteres és tartós, hogy elég belőle egy csepp is, hogy egész napon át végigkísérje viselőjét.

Forrás: Getty Images
Gabrielle ''CoCo'' Chanel

Az első, 1921-ben gyártott üveg különbözött a ma ismert Chanel No.5 formától, az eredeti ugyanis kisebb és felül lekerített volt, sokak szerint a dizájnt a whiskys üveg ihlette, míg mások szerint gyógyszertári fiolák. Első körben csak a Chanel butikokban árulták, és nemcsak levegő permetezték, de a ruhákra is, így a vevőket is könnyebb volt meggyőzni arról, hogy miért is kihagyhatatlan a francia divatház illata. 1924-ben létrehozták a Parfums Chanel nevű céget, amit az akkor már hírnevet szerzett Bourjois szépségmárka tulajdonosai, Pierre és Paul Wertheimer finanszíroztak. Coco szerződést kötött velük, és mindössze annyit kért a névhasználatért cserébe, hogy a francia eladások után 10%-ot kapjon a bevételből. Mondanunk se kell, hogy az illat hatalmas siker lett, és elkezdték világszerte forgalmazni,. Ekkor a szállítás miatt átdolgozták az üveg törékeny formáját, és ekkor nyerte el ma is jól ismert csomagolását. Chanel persze próbált megtenni mindent azért, hogy visszaszerezze eladott jogait. Mivel a Wertheimer testvérek zsidók voltak, így a nácik elvették tőlük a vállalkozást. Ekkor Coco állítólag megpróbálta kihasználni kapcsolatait, hogy végre ismét saját tulajdonában tudja az illat minden jogát, ám nem sikerült neki. Végül a hosszan húzódó jogi vita 1947-ben zárult le. Chanel 400 ezer dollárt kapott készpénzben, és innentől fogva elég komoly profit érkezett be havonta a tervezőnőhöz. Így a világ leggazdagabb nőjévé lépett elő.

Forrás: Keystone/Getty Images

Mindenki imádta

A termék tehát hatalmas siker lett, és hála a francia dizájner üzleti érzékének, a harctérről visszatérő katonák is ezt az illatot vitték haza feleségeiknek. Hamarosan az Egyesült Államokban is megjelent a parfüm, ráadásul nem is akármilyen reklámot kapott. Marilyn Monroe ugyanis 1952-ben egy interjú során azt nyilatkozta, hogy semmi mást nem visel az ágyban csak egy csepp Chanel No.5-ot. A '70-es években eltűnt a drogériák polcairól, ugyanis attól tartottak, ha mindenhol kapható, akkor idővel elértéktelenedik majd. Így stratégiájuk irányt váltott, és Catherine Deneuve-t kérték fel a termék első reklámarcának, az elmúlt évtizedekben pedig olyan csodás színésznők öregbítették az ikonikus illat hírnevét, mint Nicole Kidman vagy Audrey Tautou. Sőt, 2012-ben Brad Pitt is csatlakozott az illusztris sztárok sorához.

Chanel illatának különlegességét pontosan az a hamisítatlan francia sikk adja, amiről még akkor se mondott le, amikor egészen új utakra helyezte a női divat fogalmát. Coco mindig is megelőzte a korát, és úgy látszik, hogy nemcsak a textilek körében volt meg ez a különleges képessége, hanem a szépségipar illatrészlegén is.

Coco Chanel fotóválogatásunkat se hagyd ki!