fogyás,zsírégetés Forrás: Getty Images

10 tudományos módszer, hogy örökre megszabadulj a felesleges zsírtól

Kalóriaszámlálás, zsírégetés, fogyás... Nyár előtt mi más is lehetne a legnépszerűbb téma a testünkkel kapcsolatban. Viszont divatos - ám nem feltétlenül hosszú távon is hatékony - tippek helyett mi utánajártunk, tudományosan melyek a legjobb módszerek arra, hogy örökre megszabadulj a felesleges zsírtól. A Runner's World.hu cikke.

Néha könnyű belefáradni a kalóriaszámlálásba, a szigorú diétába, a legtöbbször ugyanis, ha elengedjük akár egy kis időre is a dolgot, a hízás garantált. Kutatások szerint a nők fele hat hónapon belül visszahízza azt a súlyt, amit előtte egy fogyókúra miatt leadott, a negyedük pedig már azt sem tudná megmondani, életében hány alkalommal is diétázott.

Pedig azt fontos lenne tudni, hogy nem csak zsírból áll a tested, hanem a következőkből is:

  • Izmokból
  • Csontokból
  • Szervekből
  • Folyadékból, vérből
  • Testzsírból
  • Salakanyagból
  • Glikogénből, mint üzemanyagból

Szóval amikor változást látsz a mérlegen, az nem feltétlenül azt jelenti, hogy híztál, sokkal inkább azt, hogy alakul a testedben a víz, a salakanyagok és a glikogén mennyisége. Ezeknek a száma napról napra, óráról órára változhat. A zsírmennyiség alakulása sokkal komplexebb dolog ennél, ehhez kalóriadeficit kell, ami viszont nem egyik napról a másikra történik.

A következő tudományos módszerek segítenek abban, hogyan szabadulj meg a testzsír egy részétől, de ne feledd, az idő a kulcskérdés!

1. Zsírvesztés zsírral

Ha hiszed, ha nem, nem minden testzsír ugyanolyan! Az ételekben sem ugyanolyan zsírok találhatóak, és a testünkben sem! A fehér zsír helyezkedik el a bőr alatt, hőszigetelőként funkcionál, és ez adja a szervezet energiatartalékát, de ha túl sok található belőle, az bizony ártalmas a szervezetnek. A barna zsír ellenben hőt termel, kalóriát éget, ám ezen zsírsejtek mennyisége folyamatosan csökken a testben. Viszont testmozgással ez a folyamat alakítható: a Harvardi Dana Farber Rákkutató Intézet tanulmányai szerint a testmozgáskor úgynevezett irizin nevű hormonok szabadulnak fel, ezek alakítják a fehér zsírt barnává, így a heti ötször fél óra edzés komolyan segít a zsírégetés felgyorsításában.

2. Kell a D-vitamin!

Nem szabad, hogy hiány lépjen fel a szervezetben ebből a vitaminból, pláne, ha fogyni akarsz. A Minnesotai Egyetem kutatásai szerint ugyanis azok, akik a fogyókúra alatt magasabb dózisú D-vitamint kaptak, többet fogytak, mint akik kevesebb D-vitamint szedtek a kísérlet alatt. Ennek az is az oka, hogy ha hiány lép fel D-vitaminból, az megzavarja a szervezetben a leptin nevű hormon termelődését. A leptin a fehér zsírszövetünkben termelődik, szerepet játszik a jóllakottság érzésében, emellett pedig a zsírraktárak teltségi állapotáról tájékoztatja a központi idegrendszert. És még egy fontos dolog: ha hiány lép fel, az gátolja a hasnyálmirigy inzulintermelődését, ami növeli az inzulinrezisztencia esélyét is. A szakértők szerint a napi 1000mg D-vitamin szedése mindenképp javasolt!

3. Kontrolláld az érzelmeket!

Nem is akarod annyira azt a desszertet, de a barátaid nagyon kínálgatják, már szinte tukmálják, így, hogy ne bánts meg senkit, inkább nem mondasz ellent? Egy friss kutatás szerint azok az emberek, akik sokszor érzik magukat idegesnek, bűnösnek, mérgesnek, általában kevésbé képesek kontrollálni magukat, és hajlamosabbak szétesni is - és általában a mérlegen is többet nyomnak. Kutatások szerint a nők ráadásul könnyebben "alámennek" másoknak, mert őket a kedvességre nevelik. A megoldás egyértelmű: fnoman, de határozottan magyarázd meg a társaságnak, hogy köszönöd, de te tényleg nem szeretnél már desszertet enni, ez a te döntésed, és tarts is ki mellette. Még jobb, ha társra találsz, akivel együtt talán könnyebb nemet mondani a többségnek!