Önálló játék, 2. rész: hogyan érd el szülőként, hogy a gyerek önállóan is játsszon?
Máté-Féniász Nóra Pikler-kisgyermekgondozó segítségével ezúttal azt foglaljuk össze, hogy melyek az önálló játék feltételei, alapszabályai – amelyeket neked kell megteremtened. (Cikksorozatunk első részében azt részleteztük, hogyan fejlődik a kisgyerek autonómiára való törekvése, belső igénye a játékra, és hogy mihez kezdj ezzel szülőként.)
1. A pihenőhely különüljön el a játéktértől (vagy inkább: a pihenőidő a játékidőtől)
A csecsemőknek ne tegyél játékot az ágyába (kivétel lehet az „alvóka”, a párna, ilyesmik), ne lógass semmit az ágya fölé: ugye te is azt szeretnéd, hogy egyértelmű legyen a számára, hogy a pihenőhelye a pihenésre van kitalálva?
Ez nem azt jelenti, hogy nagyobb gyerekek ne kuckózhatnának be az ágyukba, vagy egy erre kialakított sarokba játszani, itt inkább az a fontos, hogy a pihenés időben váljon el a játéktól (például déli alváshoz ne vigyen magával matchboxokat)
2. Legyen a gyermeknek elkülönített játszóhelye!
Itt nem kell a konnektoroktól, üvegvázáktól, fényképalbumoktól stb. eltiltani, mindenhez nyúlhat, minden az övé, így eleve nincs szükség tiltásokra.
Ha van saját szobája, szuper, ha nincs, ma már úgynevezett babakarámmal, ráccsal ez könnyen kivitelezhető a nappali egyik sarkában is. Szakértőnk a járókát nem ajánlja onnantól, hogy a kicsi helyet változtat (kb. 4 hónapos kortól, átfordul hasra és vissza, forgolódik, gurul, később kúszik), ugyanis kényelmetlen lesz számára, hogy nem gyakorolhatja a mozgások különböző formáit.
3. Teremts biztonságos környezetet!
4. A lehető legtöbb időt töltse a szabadban a gyermek (életkortól függetlenül)!
Ez persze jelen helyzetben kellő körültekintést igényel, de alapvetően – a szélsőséges időjárási körülményeket leszámítva – a kisgyerek szinte egész nap lehetne kint. Ezt nyilván könnyebb akkor megoldani, ha van saját kertetek.
A szabad levegőn való tartózkodás nem feltétlenül játszóteret jelent, sőt! (Jelenleg természetesen szóba sem jöhet a játszótér). A játszótér gyakran konfliktusok melegágya, a gyerekek megfelelő fejlettségi szintje előtt jelennek meg elvárások velük szemben (például játékok megosztása, sorrend a csúszdánál stb.). A gesztenyegyűjtés, a csigales, a pocsolyaugrás legalább annyira szórakoztatóak lehetek – és ezek a kijárási korlátozásokba beleférő családi séták során is megejthetők.