Hogyan lehet nemzetközi karriert építeni a család mellett? Dr. Deli-Gray Zsuzsa professzornővel beszélgettünk

Borítókép: Hogyan lehet nemzetközi karriert építeni a család mellett? Dr. Deli-Gray Zsuzsa professzornővel beszélgettünk Forrás: ESSCA Budapest
Dr. Deli-Gray Zsuzsa csaknem 25 éve dolgozik a budapesti ESSCA kampuszán. Hogyan lehet nemzetközi karriert építeni nőként és anyaként a család mellett, és mit kell tudnunk a vezetőket képző nemzetközi üzleti egyetemről? Kormos H. Barbara interjúja.

Hogyan indult a pályafutása az ESSCA-n?

Ebben az évben éppen 24 éve, hogy megkeresett az ESSCA budapesti kampuszának akkori vezetője és felkért, hogy én tartsam az ESSCA diákjai számára a nemzetközi marketing tantárgyat angol nyelven. Épp a doktori disszertációmon dolgoztam, ám emellett tanítottam is angol és magyar nyelven az egyetemen, ahol egyetemi tanársegédi pozícióban dolgoztam. Évről évre egyre több tantárgyat bíztak rám az ESSCA-ban és néhány év múlva megkerestek, hogy nem dolgoznék-e főállásban náluk. Mivel nagyon szimpatikus volt az iskola értékrendszere, az alkalmazott módszertanok, a kollégák és a diákok, nagy örömmel fogadtam el az ajánlatot. Programigazgatói munkakörbe vártak, 2013-ig ezt a feladatot láttam el. 2013-ban rám bízta az iskola a kampusz teljes vezetését, így már tíz éve a kampusz igazgatójaként veszek részt az iskola életében.

Miért számít egyedülállónak hazánkban ez az intézmény?

Az iskola egyedülállóságát több ok is indokolja. Az ESSCA rendelkezik a három legrangosabb nemzetközi akkreditáló szervezet - az EQUIS, az AACSB és az AMBA - akkreditációjával, illetve előkelő helyen szerepel a Financial Times által a világ legjobb üzleti iskoláiról készített rangsorban is. Az ESSCA kiemelt hangsúlyt helyez a diákok képzésére, a mély elméleti tudás átadására, és az elméleti ismeretek szakmai gyakorlatokkal és szakmai projektekkel való kiegészítésére is. Mindezt úgy teszi, hogy belső képzések által biztosítja az oktatók leginnovatívabb módszerek alkalmazásával történő oktatását, az órák pedig technikailag világszinten felszerelt tantermekben valósulnak meg. Ezen túlmenően számos más okot is felsorolhatnánk: például minden diákunknak felnőtt szakmai tutora van a teljes képzés alatt, így a fenntartható fejlődés szempontjai az ESSCA minden tevékenységében nyomon követhetőek. A diákjaink elsajátítják a humánus menedzsment kritériumait és jelentőségét, illetve minden hallgatónknak legalább egy félévet külföldön kell töltenie (vagy egy külföldi partnerintézménynél vagy szakmai gyakorlaton), és számos szakmai gyakorlatot abszolválnia.

Forrás: ESSCA Budapest

Ön szerint milyen vezetői kompetenciák szükségesek ahhoz, hogy nőként érvényesülni lehessen a nemzetközi felsőoktatásban?

Meglátásom szerint akár nő, akár férfi az illető, ugyanazon vezetői kompetenciák alkalmazása vezethet eredményre. Fontos, hogy megalapozott és elmélyített vezetői ismeretekkel rendelkezzen az illető, és itt nem kizárólag a vezetés–szervezési ismeretekre gondolok, hanem a vezetéshez elengedhetetlen stratégiai, pénzügyi, pszichológia, szociológiai, kommunikációs és egyéb ismeretekre is. Elengedhetetlen a kreativitási és az innovativitási kompetencia is, hiszen ezekkel lehet a versenytársak előtt járni, és tudni kell saját kézjegyet tenni az eredményekre. A kockázatértékelési kompetencia hasonlóképpen lényeges, ezzel válik képessé a vezető arra, hogy reálisan és racionálisan mérlegelje az egyes helyzeteket, lehetőségeket vagy akár veszélyzónákat, és kidolgozzon hatékony és eredményes megoldásokat. A nemzetközi színtéren való jártasság, a különféle nézőpontok értése és integrálása ugyancsak nélkülözhetetlen kompetencia a vezetéshez. Kiemelném még a kitartás fontosságát, azt, hogy egy vezető kiáll a mögötte álló intézmény mellett és annak érdekeit a végsőkig támogatja. A precizitás és szinergialátás képessége nagyban támogatja a tervezési, szervezési és ellenőrzési folyamatokat. Természetesen több más apró dolgot is említhetnénk, de a fentiek nélkül nehéz sikereket, eredményeket elérni bármely iparágban.

Milyen képességek és tulajdonságok számítanak a hozott pontokon túl a vezetőket képző nemzetközi üzleti egyetemen?

Az ESSCA-nál olyan jelentkezőket keresünk, akiknél látjuk, hogy jó menedzser, jó vezető lesz a jövőben. A hozott pontok fontosak, de vannak más szempontok is, amik ugyanolyan lényegesek annak megítéléséhez, hogy a jelentkező a hozzá leginkább illő képzésre jelentkezik-e, illetve, hogy a diák a képzés során el fogja-e tudni sajátítani azokat a kompetenciákat, amelyeket a félévek során oktatunk. A felvételi folyamat során azt is nézzük, hogyan tud a jelölt érvelni egy adott, számára ismert témával kapcsolatban, milyen szerepkörben érzi magát a legjobban csoportos feladat esetén, hogyan tudja értékelni a saját, illetve a társai teljesítményét, milyen a személyisége, milyen iskolán kívüli tevékenységekben (zene, sport, mások segítése, stb.) vett korábban részt. Természetesen fontos a jelölt angol nyelvtudása is, hiszen az ESSCA budapesti kampuszán angol nyelven folyik a teljes oktatás.

A karrier mellett a család is fontos szerepet tölt be az életében. Hogyan fér meg egymás mellett a nemzetközi szintű karrier és a magánélet? Hogyan tudja fenntartani az egészséges egyensúlyt?

Számomra két egymást támogató dolog a magánéletem és a munkám. A belső béke és nyugalom, ami jellemez, valamint a kisfiam kiegyensúlyozottsága és boldogsága biztos és stabil alapot ad. A munkám a hobbim is egyben, szeretem a feladataim minden típusát. Örömmel tölt el, ha eredményeket érünk el, ha a diákok és az oktatók elégedettek, ha a kollégáim boldogan vesznek részt a változatos feladatokban.

Egy ilyen komoly karrierút mellett, mi jelenti a kikapcsolódást?

A kirándulás, az utazás nagyon feltölt. Igyekszünk sok időt a szabadban lenni és olyan helyeket felfedezni, ahol még nem jártunk. Ezen felül nagyon szeretek olvasni, legyen szó akár szakirodalomról, akár szépirodalomról.
Forrás: ESSCA Budapest

Ha kíváncsi vagy azokra a sztárokra, akik egy időre a családjukat helyezték előtérbe a karrierjükkel szemben, kattints a galériára!

Hogyan indult a pályafutása az ESSCA-n?

Ebben az évben éppen 24 éve, hogy megkeresett az ESSCA budapesti kampuszának akkori vezetője és felkért, hogy én tartsam az ESSCA diákjai számára a nemzetközi marketing tantárgyat angol nyelven. Épp a doktori disszertációmon dolgoztam, ám emellett tanítottam is angol és magyar nyelven az egyetemen, ahol egyetemi tanársegédi pozícióban dolgoztam. Évről évre egyre több tantárgyat bíztak rám az ESSCA-ban és néhány év múlva megkerestek, hogy nem dolgoznék-e főállásban náluk. Mivel nagyon szimpatikus volt az iskola értékrendszere, az alkalmazott módszertanok, a kollégák és a diákok, nagy örömmel fogadtam el az ajánlatot. Programigazgatói munkakörbe vártak, 2013-ig ezt a feladatot láttam el. 2013-ban rám bízta az iskola a kampusz teljes vezetését, így már tíz éve a kampusz igazgatójaként veszek részt az iskola életében.

Miért számít egyedülállónak hazánkban ez az intézmény?

Az iskola egyedülállóságát több ok is indokolja. Az ESSCA rendelkezik a három legrangosabb nemzetközi akkreditáló szervezet - az EQUIS, az AACSB és az AMBA - akkreditációjával, illetve előkelő helyen szerepel a Financial Times által a világ legjobb üzleti iskoláiról készített rangsorban is. Az ESSCA kiemelt hangsúlyt helyez a diákok képzésére, a mély elméleti tudás átadására, és az elméleti ismeretek szakmai gyakorlatokkal és szakmai projektekkel való kiegészítésére is. Mindezt úgy teszi, hogy belső képzések által biztosítja az oktatók leginnovatívabb módszerek alkalmazásával történő oktatását, az órák pedig technikailag világszinten felszerelt tantermekben valósulnak meg. Ezen túlmenően számos más okot is felsorolhatnánk: például minden diákunknak felnőtt szakmai tutora van a teljes képzés alatt, így a fenntartható fejlődés szempontjai az ESSCA minden tevékenységében nyomon követhetőek. A diákjaink elsajátítják a humánus menedzsment kritériumait és jelentőségét, illetve minden hallgatónknak legalább egy félévet külföldön kell töltenie (vagy egy külföldi partnerintézménynél vagy szakmai gyakorlaton), és számos szakmai gyakorlatot abszolválnia.