Toszkán lankákon

Borítókép: Toszkán lankákon
Toscanában megállt vagy legalábbis lassan csordogál az idő. Ennek a gyerek örül a legjobban: együtt ejtőzünk az olajfaligetben, időutazunk a lovagkorba, minőségellenőrzést végzünk a híres toszkán fagyizókban, naplementére vadászunk és kincseket keresünk középkori paloták terrakotta téglái között.

Nem kívánkoztunk a turistáktól megrakott Riviérák unalmas semmittevésébe, de úgy gondoltuk, csak mert gyerekkel és kutyával vágunk neki a nyaralásnak, még nem kell lemondanunk a kalandról. Találtunk megoldást a szervezett turistautak futószalagon legurított turnusai és a szabadságot méregdrágán kínáló luxusutak között is.

A lakóbuszos utazás több szempontból is kényelmes és költséghatékony választásnak bizonyult. Kölcsönzött piros Ford Transitunk hátuljában berendeztük az ötéves kislány birodalmát, amiben a kiemelt plüssállatokon át az élő kutyáig mindenki kényelmesen elfért. Nincs az a közlekedési eszköz, ami ilyen mennyiségben tűrne babát és állatot! Minthogy az utazás ütemét és célállomásait mi határoztuk meg, a szabad csalinkázásra is maradt esélyünk.

Siena

Lakóbuszkölcsönzés
JustBookIt
www.justbookit.hu
Tel.: +36-20-989-4440
Indulás előtt bérelhetsz lakóbuszt, lakókocsit.
Kihagyjuk a nagyvárost, Firenzét. A pasztellárnyalatú, szelíd toszkán tájban inkább délebbre, Sienába húzunk. A gyerek majd beleőrül a boldogságba, ahogy a sértetlenül fennmaradt középkori városfalon belül fekvő, gótikus óvárosban felfedezi a terrakottában pompázó, szabálytalanul cikázó utcák titkos átjáróit, a köztük éltre kelő a lovagkori világot, amelyet a mesékből már ismer. Ide autó nem hajthat be, lehet szaladgálni össze-vissza. Térkép nélkül, szinte akaratlanul jutunk el a legyező formájú főtérre, a Piazza del Campóra: minden utca ide vezet, itt találkoznak a helyiek, itt vezetik le a sienai srácok a fölös energiát. Mivel energiából nekünk se jutott kevés, megmásszuk a téren álló városháza harangtornyát, a 88 méteres Torre del Mangiát, hogy fentről is belepillantsunk a meseváros életébe. Lejövet közelebbről is megnézzük a város másik jelképét, a „zebrának” becézett, fekete-fehér csíkozású Dómot.

3567.w.jpgA lelkes múzeumlátogatók itt végre kiélhetik szenvedélyüket. Mert igaz, hogy a gyerek hamar elunja a városi képtár négyezer Madonna col Bambino képét, de szerencsére itt a Bambimus, a kifejezetten gyerekeknek kialakított Museo d’arte per bambini, ahol a kölyök mondjuk freskót festeni tanulhat.
Az időutazás fő attrakciója a Palio nevű középkori lovasverseny, amelyet évente kétszer, július 2-án és augusztus 16-án rendez a város maskarás zászlódobálókkal, dobpergetőkkel, páncélos lovagokkal, címeres paripákkal. A gyerek, amíg él, nem felejti el a látványos ceremóniát – ha teheted, időzíts a Palióra.

Délutáni ejtőzésre érdemes kipróbálni az egyetemi menza utcája, a Santa Agata mögötti parkocskát. Az olajfák árnyékában takaróra heveredve elfogyaszthatjuk toszkán specialitásokkal megpakolt szendvicsünket, amelyet itt bármelyik élelmiszerboltban a szemünk láttára összeraknak. A gyerek addigra már bizonyára kikönyörgött pár sienai színekben pompázó, tologatós fajátékot, azokkal eljátszhat a füvön.

San Gimignano
Sienából kanyargós út vezet a tornyok csodás városáig. Ismerős környék mindazoknak, akik látták Franco Zeffirelli Assisi Szent Ferenc-filmjét, a Napfivér, Holdnővért, melyet ezen a helyszínen forgattak. A középkori „felhőkarcolók” közül ma már csak tizenhárom áll. Még belegondolni is félelmetes, milyen látvány lehetett, amikor hetven torony zsúfolódott a városkában. A főtéren – Piazza delle Cisterna – a tartomány egyik legjobb fagyizója várja az édesszájúakat. Az egykori erődítmény, a Rocca ma kertté alakított kilátóul szolgál, bámulatos tájjal, pázsittal és sok-sok utcai zenésszel. A helyi öregek közül ma is sokan űzik a hagyományos fazekas-, kovácsmesterséget, termékeiket a helyi üzletek árulják.

Bagno Vignoni
A felfedezőtúra kipihenésére több lehetőség közül választhatunk. Tengerparti nyújtózkodásra kitűnő pihenőhely Castiglione della Pescaia (http://www.castiglionedellapescaia.biz/) városa, nem egészen húsz kilométerre Grossetótól. A városka hatezer éves történelmével, etruszk és római kori emlékeivel jóval többet kínál a kizárólag tengerparti turizmusra specializálódott üdülőhelyeknél. Az impozáns középkori városrész már megszokott kanyargós-tekergős sétálóutcáival, hangulatos kávézóival, cukrászdáival, vendéglőivel szinte karnyújtásra fekszik a homokos tengerparttól. A mi választásunk azonban a zsebkendőnyi méretű Bagno Vignoni fürdővároskára (http://www.ctnet.it/vignoni) esett, amely egy óra autóútra van Sienától, és amelynek gyógyító termálvizében már a rómaiak is szívesen fürdőztek. Kiváló gyerekhely, hiszen a miniatűr terepet pillanatok alatt át lehet tekintetni, autók nem zavarnak, de tömeg se. A 15. századi formában megmaradt főtér nyitott medencéjét ma már nem használják. Aki vadasan szereti, kipróbálhatja azt a természet alkotta medencét, melyben a hegytetőn feltörő, 53 fokos víz már ideális hőmérsékletűre hűlt. Mindazonáltal egy gyerekes család jobban elmulathat a Piscina Val di Soléban.