Egy egyszerű mozdulattal tesztelheted, elég vizet iszol-e

víz,ivás,nő,napfény,vizespalack
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

N

Nem kell hozzá semmilyen eszköz, kütyü és akár a villamoson is elvégezheted. Így pontosan tudhatod, hozzájut-e a szervezeted annyi vízhez, amennyire szüksége van.

Az ugyanis mindenkinél változó, hogy mennyi vizet szükséges innia egy nap. Az általános szabály a napi két liter vagy nyolc pohár, ez jó kiindulópont, de mint minden másban, ebben sem vagyunk egyformák.

A víz rengeteg feladatot végez el a szervezetedben: mindenféle (táp)anyagokat szállít, szabályozza a testhőmérsékleted (az izzadással szabadul meg a hőtől és hűt le téged). Kimossa a méreganyagokat, nedvesíti az ízületeket, enyhíti a székrekedést, segíti a koncentrációt, energiát ad, feszesíti a bőrt, és hozzájárul, hogy jobb legyen a hangulatod és az egészségi állapotod. A víz nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a testünk rendesen működjön, azért elengedhetetlen, hogy elegendő mennyiséget fogyassz belőle.

Akkor mégis mennyit igyunk belőle?

Több tényező befolyásolja, hogy mennyi vizet ajánlatos meginnod egy nap alatt. Számít az életkor (az idősebbeknek kevesebbre van szükségük), hogy mennyire vagy aktív (a megerőltető edzés és a szaunázás sok vizet kíván), az étrend (a magas fehérje-, só- és rosttartalmú diéta mellett sokat kell inni), az időjárás (a forró, száraz idő vagy a nagyobb tengerszint feletti magasság szintén nagyobb mennyiségű víz elfogyasztását kívánja meg) és az, hogy milyen gyógyszereket szedsz.

Az évek során folyamatosan változtak az ajánlások arra nézve, hogy mi az ideális napi vízfogyasztás egy egészséges felnőtt számára, de a legtöbb szakértő a napi 2 litert (kb. 8 pohárnyit) ajánlja. Ebbe beleszámítanak a vízen kívül más italok és a lédús élelmiszerek is.

Szóval mi is az a módszer?

Azt, hogy elegendő vizet fogyasztottál-e, bármikor ellenőrizheted egy roppant egyszerű módszerrel: csippentsd össze a kézfejeden a bőrt pár másodpercre, majd engedd el. Ha a bőröd azonnal visszaugrik a helyére, akkor valószínűleg megfelelően hidratált vagy. Ha egy kis időbe telik, amíg a normál helyzet visszaáll, akkor ideje a vizespohár után nyúlni, mert lehet, hogy dehidratált vagy. A dehidratáltság további jelei a szédülés, fáradtság és a lelassult agyi reakciók. (Szakszóval egyébként ezt úgy is lehet mondani, hogy a bőr turgort ellenőrzöd, a kifejezés a bőr rugalmasságára utal.)

A vizet meg is eheted

Ha nem szeretsz sokat inni, akkor is megoldhatod, hogy elég folyadékhoz juttasd a szervezeted. Például ízesítheted a vizet különböző gyümölcsökkel. Vagy ehetsz olyan ételeket, amelyeknek magas a víztartalmuk. Rengeteg ilyen gyümölcs és zöldség van, nyáron mind kiváló vízforrás:

Nézd meg a galériánkat>9 kép
Magas víztartalmú gyümölcsök, amelyek megmentenek, ha nem szeretsz sok vizet inni

A magas víztartalmú zöldségek szintén sokat dobnak a hidratáltságon. Találsz köztük szezonálist és egész évben kaphatót is:

Nézd meg a galériánkat>10 kép
Lédús zöldségek, amelyek pótolják a vízivást

További ételek, amelyekkel sok vizet veszel magadhoz:

Leves (Melegíts fel egy kis csirkehúsalaplét, és dobálj bele nátriumban gazdag zöldségeket, például zellert, répát vagy krumplit. A sót nem kell túlzásba vinni, de egy kevés belőle kimondottan jót tesz a hidratáltságnak.)

Ragu

Smoothie

Gyümölcsös házi jégkrém

Jégkása

Amiket kerülj:


A szakértők egyetértenek abban: fontos, hogy távol tartsuk magunkat a feldolgozott élelmiszerektől, mivel ezek kevés vizet, ám gyakran annál több sót tartalmaznak (még az édességek is), ami keresztbe tesz annak, aki elegendő víz elkortyolására törekszik. Ugyanez mondható el a kávéról is, ez ugyanis enyhe vízhajtó. A legjobb, ha úgy egyensúlyozod, hogy ahány csésze kávét iszol, annyi pohár vízzel öblíted le. Ezt a szabályt bátran alkalmazhatod az alkoholra is.

Forrás: Real Simple

Tovább olvasok
Kép
Pozitív lett a koronavírus-tesztem: elmesélem, miért örültem neki

Nem őrültem meg, természetesen nem voltam boldog, hogy elkaptam a fertőzést. Elmondom, hogy volt.

Kép
Öt szuper kirándulóhely (nem csak) az őszi szünetre

Nincs jobb program az őszi szünetben, mint az újabb és újabb természeti csodák felfedezése, ami minden korosztály számára óriási élmény lehet.

Kép
Integrált kirekesztés – avagy mire nevel az oktatás?

Zoltán annak idején egy kertvárosi iskolában dolgozott, ahonnan néhány év után eljött. Megkérdeztük, miért, és talán túlságosan is részletes választ kaptunk tőle.

Kép
Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép
Fahidi Éva: A covid mint régi ismerős

Amikor egy buzgó újságíró megkérdezte tőlem: mi volt a legszörnyűbb a soában, „minden” – mondtam derűsen, mert a kérdés ilyetén történő felvetésén valóban csak derülni lehet.

Kép
Hogyan dobd fel a lakást pár apró változtatással?

Míg nyáron a világos, könnyű textíliáké a főszerep, addig az őszi-téli szezonban a vastagabb, puhább anyagokat és meleg tónusú dekorációkat érdemes előtérbe helyezni. Erre buzdítanálak most téged is, hiszen ebben az időszakban még fontosabbá válik, hogy otthonod kellőképpen kikapcsolhasson.

Kép
Elmondom, hogyan őrizzük a házasságunkat a férjemmel 3 gyerek mellett

A hamarosan megjelenő nyomtatott lapszámban azt a költői kérdést teszem fel a cikkemben, hogy „neked a férjed az első vagy a gyerek?”. Előrebocsátom, a pszichológusok azt javasolják, hogy – többek között a gyerekek érdekében! – a házasságodat tedd az első helyre. Te képes vagy erre? Egyáltalán hogyan lehetséges? Ismerősöm, Smohayné Simon Gyöngyvér elmeséli, hogyan csinálja – a férjével együtt.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem