JoyNapok logo
Elérhető az Éva legújabb száma
most JOY-napok kuponfüzettel!
0 nap 0 óra 0 perc

„Ma a szülők, a pedagógusok és a gyerekek magukra hagyottan dolgozzák fel a szexuális nevelés témáját” – interjú Görbicz Adriával

szex, szexuális nevelés, szexuális felvilágosítás, internet, pornó, szexuális nevelő, Forrás: Unsplash / Annie Spratt
Szexuális nevelés vagy felvilágosítás?! Ha szexuális nevelés, akkor mikortól, hogyan, milyen szavakkal és példákkal? Ha felvilágosítás, akkor szögezzük is le, hogy lépj az egyes pontra, vagyis a szexuális nevelés irányába! A cikkből kiderül, hogy miért!

Görbicz Adria szülésznő, bába, szexuális nevelő. Szülésznőként csak a kötelező gyakorlatait teljesítette kórházban, a képzés végeztével otthonszüléseknél kezdett segíteni a családoknak. Saját bevallása szerint már a képzést is nagyon nehezen viselte. Érzése szerint az egészségügyi végzettség megszerzésének végére a friss diplomások sok esetben a „rendszer” cinkosaivá válnak. Közösségi csoportjában – ahová bárki csatlakozhat – ingyenes szülésfelkészítést tart. Adria a SexM elnevezésű képzésen – mely elsősorban pedagógusoknak szól, de szülők is bekapcsolódhatnak – szerezte meg szexuális nevelői képesítését. Szexuális nevelőként kisiskolás kortól kezdve egészen a gimnázium végéig tart iskolai közösségek számára programokat. Egy ilyen iskolai beszélgetésen találkoztam először Adriával, ahol szülőként hallgattam őt, majd úgy döntöttem, ez a téma mindenképpen érdemes arra, hogy cikk készüljön belőle.

Forrás: Pexels/Brett Sayles

„Nem is gondolnánk, de a szexuális nevelés és a szülés lefolyása között van kapcsolat. Még pedig azok a megelőző, ez esetben a nőket érintő életesemények, amelyek jellemzően a szülés folyamatának leállásához vezetnek. Tipikus helyen és tipikus módon történhet mindez” – kezdi a beszélgetést Adria.

– Ha ez így kijelenthető, akkor vélhetően fel is lehet rá előzetesen készülni, igaz?

– Igen, ha előre fel tudjuk térképezni és szakemberhez fordul az, akinél ilyesforma előzmények megtalálhatók és feldolgozhatók az életútban, a szülés közbeni elakadás elkerülhető. A befolyásoló életesemények sokszor összefüggnek olyan témákkal, amelyek a szexuális neveléshez köthetők, ilyen lehet például egy vagy több elszenvedett erőszakos cselekedet. Ezzel összefüggésbe hozható az, hogy miért nagyon fontos, ha már egészen kicsi kortól megtanítjuk arra a gyerekeket, hogyan vigyázzanak magukra, hogy igenis tartsák magukat értékesnek és minden életkorhoz passzolóan legyen arról információjuk, hogy milyen a szexualitás, milyen a jó szexualitás, a jó párkapcsolat, mi a különbség az intimitás és a szexualitás között. Fontos, hogy a gyereknek legyen arról információja, hogy mit érez egy barátja iránt, milyen a rajongás egy popsztár iránt és mi a szerelem. Mindez nagyon hasonló, mégis különböző érzéseket takar.

– Pontosítsuk, hogy mi a különbség a szexuális nevelés és a felvilágosítás között.

– Utóbbi esetben néhány alkalommal átbeszéljük a témát, és amikor azt hisszük, mindenki számára érthető és világos, el is engedjük. Ez azonban nem jó, ha így működik.

szexualitás, szexuális felvilágosítás, szexuális nevelés, fiatalok szexuális élete, szex,
Forrás: Unsplash / Patty Brito

– Miért olyan nehéz sokszor a szülőknek beszélgetni a gyerekeikkel a szexualitásról?

– Egyáltalán a test tabusítása olyan szinten jelen van nálunk, mint az arab világban. Ugyan nem hordunk burkát, meg csadort, de mégis van egy láthatatlan burok elsősorban a nők körül. Persze a férfiaknak sem könnyű. A nők legalább egymás között tudnak beszélgetni, a férfiak nem feltétlenül. Sokszor szavaink sincsenek. Így hogyan tanítjuk meg a szavakat például a nemi szervekre vonatkozóan a gyerekeknek? „A csúnyádat takard el” – biztosan hallottad már ezt a mondatot. Már itt érezhető, hogy ez egy tabusított terület, amiről nem szabad még beszélni sem, tehát nem csak fizikailag kell eltakarni, de a szavainkkal is.

– Meséltél arról, hogy valójában a csecsemő igényeire való megfelelő reakcióadással kezdődik a szexuális nevelés. Ez pontosan hogyan érthető?

– Így van, a kisbaba, nem egy magatehetetlen lény, hanem erős kommunikációs képességekkel jön világra. Jelzi, ha éhes, azt is, ha üríteni szeretne. Ezt például kezdetben nagyon kevesen tudják. Várja is tőlünk a jelzéseire adott adekvát választ: ha éhes, akkor azt, hogy megszoptassuk, ha ürített, akkor pedig azt, hogy tisztába tegyük. Ha ezekre az igényekre nem reagálunk úgy ahogyan ezt ő jelzi, akkor azt a visszajelzést adjuk, hogy az igényei nem jogosak. Úgy működik a kisbaba, hogy nem tud kételkedni a környezetében, s így az édesanyjában sem, viszont, ha nem kap megfelelő választ az igényeire, akkor önmagában fog kételkedni. Azt fogja gondolni, hogy ő nem érdemli meg a figyelmet. Sokáig az a beégett program egy babában, hogy magamon kell változtatni, ha a környezetem nem fogad el olyannak, mint amilyen vagyok. Sajnos még mindig nagyon keveset tudunk az újszülöttek igényeiről és működéséről, emiatt gyakran félreértelmezzük őket.

De a szexuális nevelés nagyon fontos része a testi integritás is, ami azzal szenvedhet csorbát, ha türelmetlenül, nem kedvesen, nem ráfigyelve történik a baba és később a kisgyermek gondozása. Ez megtörténhet megint csak egy késői pelenkacserével is, amikor már jó ideje kakilt, vagy tele van pisivel, de nem kap tisztát magára. Ha jelzése ellenére etetjük a gyermeket, magyarul tömjük, akkor is sérül a testtel szembeni tisztesség betartása. Ha ezekre a hibákra idővel rálátunk, fontos korrigálni a helyes viselkedéssel, tettekkel, szavakkal.

Forrás: Pexels/Vika Glitter

– Szerintem szülőként sokan hallottunk olyan történeteket, amelyek például óvodai környezetbe helyezhetők és hasonló módon sérült a gyermek testi integritása, miközben a közhiedelemben élő tényleges bántást nem kapott a gyermek. Gondolok itt például olyasmire, hogy az óvodai WC-ket sokszor még egy függöny sem fedi el.

– Jellemzően már az óvodában olyan felnőttekkel, pedagógusokkal találkozik a gyermek, akik nem kapnak megfelelő oktatást arra, hogyan tartsák tiszteletben a testét és a lelkét a gyermeknek. Még ma is élnek olyan büntetési módszerek bölcsődékben, óvodákban, amik teljesen összeegyeztethetetlenek nemcsak a gyermekjogokkal, de a testi integritás fogalmával sem, lényegében abúzus kategóriának tekinthetők. Ez is hatással van a szexuális fejlődésre.

De a szülői oldalon van bőven tennivaló. Amióta a felnőtt társadalom jelentős része a telefonján él éjjel-nappal (ennek közel 20 éve), azóta nőnek fel úgy gyerekek, hogy csecsemő koruktól telefonhoz férnek. Fel sem tudjuk mérni, hogy ennek milyen hatása van. Innen jutottunk el oda, hogy a pornó tartalmak felhasználása egyre fiatalabb életkorban elkezdődik. Magyarországon 10 évvel ezelőtt volt egy kutatás, ami azt mutatta, hogy 9-10 éves korban kezdenek a fiúk pornót nézni, a lányok kicsit később. Ez a korhatár még kijjebb tolódik folyamatosan.

– Hogyan érdekelheti a pornó a gyermeket?

– Nem érdekli, de rázuhan, hozzáfér. Minden, ami gyerekeknek készül – rajzfilm, könyv, játékok –, annak van pornó változata. Egyszerűen célközönséggé váltak a gyerekek.

szex, szexuális nevelés, szexuális felvilágosítás, szexuális élet, pornó,
Forrás: Unsplash / Gaelle Marcel

– És hogy jut hozzá, kin keresztül?

– Beírja a telefonba, hogy például plüss maci, vagy teletabi és lesz köztük pornó tartalom is. Erre mi, szülők sem vagyunk felkészülve rendesen. Elképzelhetetlennek tűnik, hogy vannak felnőtt emberek, akik ilyesmi tartalmakat gyártanak. Azt tudható, hogy amire gyerekkorban rászokunk – márkák, viselkedés, táplálkozási szokások – azt egész életünkben szeretni fogjuk. A nagy márkák játszanak is erre, ezért készülnek direkt gyermekek számára termékek, szolgáltatások. Ha például gyermekkorban rászoktunk a gyorséttermi lánc ételeire, mert például van gyermekmenüje játékokkal, akkor valószínű felnőttként is fogunk ott enni és pénzt költeni. Otthonosság érzésével tölt el a helyszín, az ízek és a gyerekeinket is oda fogjuk vinni később. Minél kisebb gyermekkorban sikerül kialakítani a függőséget, annál biztosabban sikerül kitermelni a megfelelő számú fogyasztói igényt. Ez a helyzet a pornó tartalmakkal is. Szülőként persze óriási szerepünk van abban, hogy hozzájut ezekhez a tartalmakhoz, javakhoz a gyermekünk, hisz egy csecsemő, egy kisgyermek nem tud magának telefont vásárolni, mi adjuk a kezébe a gyermeknek.

– Az internet jelenti ezek szerint a legnagyobb veszélyt rájuk nézve, igaz?

– Igen, de mivel az asztali számítógép és laptop jobban felügyelhető, ezért valójában a telefon, amelyen van internet. A tartalmakhoz való hozzáférés ott egyszerűbb és kontrolálhatatlanabb. Persze vannak programok, amelyekkel lehet csökkenteni az ártalmas tartalmakat, vagy legalább is meg lehet próbálni, elő lehet fizetni a videómegosztóra, azért, hogy ne ugorjanak fel a reklámok számára. Fontos, hogy szülőként ezzel foglalkozzunk és ha szükséges, akkor költsünk arra, hogy a gyerekek biztonságban maradjanak ebből a szempontból. Sajnos ezek a biztonsági intézkedések csak a nagy durvaságokat tiltják le. Az a legrosszabb talán, hogy már maguk a szülők is függők vagy játéktól, vagy akár a pornó tartalmaktól, s ha ez így van, nem fogják tudni hatékonyan megakadályozni, hogy a gyermek hozzáférjen ezekhez a tartalmakhoz.

Forrás: Pexels/Pixabay

– Mit okoz mindez a gyermek fejlődésében?

– Ezt talán fel sem lehet mérni igazán. Az biztos, hogy maguk az erőszakos, durva tartalmak, köztük például egy szoft pornó, nézhetőségi szempontból ma már más életkori besorolás alá esik, mint akár a nyolcvanas években. Emiatt egyre érzéketlenebbé válnak az emberek a durvaságokkal szemben. Például a fojtogatás olyan szinten normalizálódott a szexuális életben, hogy 17-18 év körüli fiatalok azt a választ adták, hogy szerintük normális a fojtogatás egy aktus során. Ugyanez a helyzet az anális behatolással, fiatal lányok szerint ez hozzátartozik a szexuális együttléthez akkor is, ha nem okoz örömet. Az aktus közbeni bántalmazás sem feltétlenül meghökkentő a mai fiatalok számára, mert a pornófilmekben gyakran történik erőszaktétel a történet során a nőkkel szemben, akiknek állandóan rendelkezésre kell állniuk a férfi számára, ha úgy rendelkezik. Mindez átitatja a szexualitást a valóságban is. Ha nem lehet a szülővel minderről beszélni, tehát arról, hogy maga a pornó színészkedés, és nem fedi a valóságot, akkor a gyermek nem feltétlenül tesz különbséget egy megrendezett tartalom és a valóság között, amikor fejlődésben, kialakulóban van a szemlélete a testi együttléttel kapcsolatban.

– Ha úgy gondolom, hogy a gyermekem még nem jutott hozzá ilyen tartalmakhoz, akkor is kell vele ezekről beszélgetnem, mert idővel biztos, hogy belefut ebbe ő is?

– 9-10 éves kortól tudni fog erről. Elég az osztályban egyetlen gyermek, aki valamilyen módon kapcsolatba került pornó tartalommal. Ő el fogja mondani a többieknek, mert annyira megsérül. Ha nem tudsz róla, hogy a gyermeked ilyen tartalmat látott, akkor gondold át azt, hogy biztosan elmond számodra mindent? Én azt tapasztaltam, hogy ha lehet minderről jól beszélni, akkor elmondják a gyerekek. Akkor egész sokáig meg lehet őrizni a szülő gyermek közti őszinte viszonyt. Nagyon nagy előnyben van az a szülő, aki tud beszélgetni mindenről a gyermekével, szemben azokkal, akik erre nem képesek. Az sem mentség, ha a szülő is elveszett ebben a témában. Attól felnőtt, hogy tisztában legyen a saját nehézségeivel és tudatosan tegyen azért, hogy ebben fejlődjön és oda tudjon állni a gyermek elé bármilyen témával. Vannak olyan könyvek is, amik segíthetik ebben a szülőt, de lehet fordulni civil szervezetekhez is. Viszont a szülőnek lépnie kell!

szex, szexuális nevelés, szexuális felvilágosítás, internet, okostelefon,
Forrás: Unsplash / Bruce Mars

– Mikor hívnak a közösségek, hogy segítsd az eligazodást a szexuális nevelés témájában?

– Sajnos legtöbbször akkor hívnak, ha valami baj történt egy gyermekközösségben. Hívtak már óvodába is, mert előfordult, hogy szexuális tartalmú bántalmazást érzékeltek a gyerekek között. Ilyenkor ott állnak tehetetlenül a pedagógusok és a szülők, s engem hívnak segítségül. Ilyenkor persze már késő, bár nyilván fontos a tűzoltás is, de az lenne a legjobb, ha mindezt megelőzendő az oktatási intézmények gondoskodnának arról, hogy felkészítsék a pedagógusokat, a pedagógusok pedig a szülőket ezeknek a helyzeteknek a megelőzésére, s ha az nem sikerül, akkor a kezelésére. Ha a keletkezett helyzetre a pedagógus rosszul reagál, nagyon elmélyítheti a traumát.

– Hogyan építheti fel mégis a szülő a bizalmi légkört a gyermekével, ha látható, hogy a szexuális nevelés témájában nem volt tudatos?

– Van, ami egy idő után már nem korrigálható, de még ilyenkor is fontos, hogy odaforduljunk hozzá. Azért lenne lényeges, hogy legalább az iskolában kapjanak egységes tudást a gyerekek, mert azzal is sokat lehet segíteni társadalmi szinten azon, amit a családok nem tettek meg, vagy nem úgy tettek meg. Az iskola mint semleges tér megadhatja azokat az információkat, amelyek mentén a gyerekek, akik majd egymással fognak testi kapcsolatba kerülni, megismerik a közös normákat.

Jelenleg szülői hatáskörbe tartozik a szexuális nevelés és felvilágosítás, ami azért problémás, mert magukat a szülőket sem tanította erre senki, nincsennek jó oktatási anyagok, senki nem mondja el nekik azt, hogy a szexuális nevelés olyan feladat, amely a nulladik pillanatban elkezdődik, s nem akkor, amikor kamaszodnak a gyerekek. Ma a szülők, a pedagógusok és a gyerekek magukra hagyottan dolgozzák fel ezt a témát, pedig lehetne jól megalapozott módon már óvodás kortól tanítani a gyerekeket. Óvodában például fontos a fehérnemű szabály, a jó és rossz titok tudatosítása, mi az, ami megengedhető egy gyermekkel kapcsolatban és mi az, ami nem, ezt egy óvodapedagógusnak pontosan ismernie kellene és alkalmaznia.

– Mindezek ellenére, hogy lehet mégis egészséges szexuális élettel bíró felnőtt fiatalokat nevelni?

– Abban lehet bízni, hogy a fiatalok életösztöne és az önmaguk által vágyott gyógyulás meghozza a várt eredményt. Egyébként pedig a rájuk nehezedő kedvezőtlen hatások kivédhetetlenek. Minden harmadik hazai lány első szexuális együttlétében van erőszak. Az, hogy ez ne történhessen meg, nekünk szülőknek és pedagógusoknak óriási felelőssége van, de ma elsősorban is a szülők tudatosságán múlik az, hogy például egy iskolai nevelés során a pedagógus milyen szinten foglalkozik ezzel a témával, mert a pedagógus egyébként nem kap ehhez képzést és segítséget. Legkésőbb az általános iskola ötödik osztályában muszáj a serdülőköri változásokról beszélni. Ám itt is található egy fontos rendszer szintű hiba, mert ha van is szó erről az iskolákban, szétválasztják a fiúkat és a lányokat. Ez szerintem nagyon nagy hiba. A tabusitás élét az veszi el a legjobban, ha ők egyenrangú félként vehetnek részt egy ilyen beszélgetésen, egyformán kapnak információt az eltérő testi változásokról. Miért ne kellene tudnia a fiúknak a menstruációról? Hiszen majd a barátnőjük, feleségük fog menstruálni. Fontos, hogy tudja, mi történik ilyenkor vele és hogyan érzi magát. De az is lényeges, hogy tudjanak arról a lányok, a merevedés nem mindig azért történik, mert ezt szeretnék a fiúk, vagy miért ne tudhatnának az éjszakai spontán magömlésről? Fontos, hogy joguk van ezekhez az információkhoz, amit egyformán és nem nemek szerint kell megadni számukra.

A honlap, amely a szülő és gyermek segítségére lehet a témában: Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány
Könyvajánló, ahol a szexuális neveléshez is találsz kiadványokat: 21 könyv 21. századi gyerekeknek