Mi zajlik a szerelmes gyerekben különböző életkorokban?

Borítókép: Mi zajlik a szerelmes gyerekben különböző életkorokban? Forrás: Pixabay.com/S. Hermann & F. Richter
A szerelmes ember a kapcsolat korai fázisában konkrétan „megőrül”. A világlátása elrugaszkodik a realitástól, kritikai érzéke eltompul, mindent szépnek lát. Az agy szerotoninszintje – amely a nyugalomért felel – visszaesik, a béke helyét nyugtalanság (egyfajta megszállottság) veszi át. Így viselkedünk mi, felnőttek, amikor belecsavarodunk valakibe. De mi zajlik a szerelmes gyerekekben?

Ez a Famiily.hu cikke.

Egy felmérésben brit óvodásokat kérdeztek arról, mit jelent számukra a szó.

„Különleges” – Sameera, 3 éves

„Egy szív” – Eeshan, 3 éves

„Cukor és gyümölcs,
mert mindkettő édes” – Barghav, 4 éves

„Amikor Mia (a kutyusom) megölel és megpuszil” – Anna, 5 éves

„Az apukám” – Asha, 5 éves

„Babák” – Kennedy, 4 éves

„Segíteni egymásnak” – Maggie, 6 éves

„Megölelni másokat” – Alex, 3 éves

„Lufik” – Dorian, 3 éves

„Minden, ami szép” – Henry, 5 éves

„Amikor a bátyám megbolondul” – Sarena, 4 éves

„A boldog érzések… megosztása” – Rashil, 5 éves

„Egy udvarias szó” – Preston, 5 éves

„Kedvesen viselkedni” – Uday, 5 éves

„Kiskutyák” – Neal, 3 éves

„Együtt” – Intisar, 5 éves

„Mikor mindenkit szeretsz” – Anika, 4 éves

„Amikor szeretsz valakit nem akarod, hogy elmenjen, kedves és édes vagy vele, mindig figyelsz rá” – Nicholas, 5 éves

A felsorolásból látszik, hogy a kisebbek a szerelmet külső tényezőkkel, tárgyakkal, élőlényekkel azonosítják. Az érzelem 5-6 éves kor felé kezd belső élménnyé válni, megjelenik a rajongás, de mellette a szívfájdalom és persze a „szakítás” is. A kicsik első „szerelme” jellemzően valamelyik szülőjük – a kislányoké általában az édesapjuk, a kisfiúké pedig az édesanyjuk –, az óvodában azonban emellett már megjelenik a kortársak iránti vonzalom is.

A gyerekben kezd alakulni a romantikus kapcsolat fogalma, de a játék során még nincsenek nemi preferenciái: egyformán szívesen tölti az idejét fiúkkal és lányokkal. Megfigyeli a szülei egymás közti viszonyát, más felnőttek kapcsolódásait, impulzusokat kap a médiából, mesékből, tévéből, moziból. Ha ebben a korban feltesszük a kérdést a kicsiknek, mit jelent, hogy valakinek barátja vagy barátnője van, leginkább a személyes közelségre fognak hivatkozni. A lányok feleségül akarnak menni az apához, a fiúk úgy viselkednek, mintha a bébiszitterük egyben a barátnőjük is lenne – egyszerűen azért, mert szeretnének minél több időt a szeretett személyekkel tölteni.

Az ovisok már emlegethetik romantikus értelemben barátként vagy barátnőként egy-egy kortársukat, és ki-ki habitusa szerint lelkesen mesélhet otthon erről a kapcsolatról, vagy szemérmesen
titkolózhat is.

Szerelmes gyerek - Szerelem az oviban

Ezek a tapintatos beszélgetések tárják ki az ajtót számodra, hogy gyermeked a későbbiekben hajlandó legyen veled megosztani romantikus tapasztalatait. Ha „szakításra” kerülne a sor, magyarázd el, hogy ettől még nem kell elveszíteni a szeretett személyt, hiszen a barátság megmaradhat, ám annak máshol húzódnak a határai.

Szerelmes gyerek - Iskolai szerelmek

Általános iskolában a nemek szeparálódnak, a lányok lányokkal töltik az idejüket, a fiúk fiúkkal. A nemi szegregáció része az is, hogy a két csoport erősen kritizálja egymást, és 8–10 éves korban kifejezetten „ciki” átlépni a demarkációs vonalakat. Szerelmek ilyenkor is szövődnek, de a felek általában a barikád két oldalán maradnak, onnan sóhajtoznak egymás után.

11–13 éves korban újraindul a közeledés, elsősorban csoportokban, tehát például közösségi programok során. A romantikus kapcsolatok ekkor még mindig inkább csak fejben léteznek, elképzeltek, ritkán alakul ki tényleges egymásra találás. Ha mégis, az többnyire a státuszban merül ki: járunk. Az iskolában valószínűleg továbbra is elkülönül a pár, legfeljebb suli után együtt indulnak haza. Az iskolán kívüli találkozók ritkák, sétálás, plázázás, esetleg mozi lehet a közös program. A gyerek ebben a korban egyre inkább megérti, mit jelent a szerelem a nyugati kultúrában, ám vonzalma elsősorban az iránt bontakozik ki, aki kellően segítőkész, támogató kortárs, akinek hasonló a hobbija, érdeklődési köre, érzelmi beállítottsága.

A csetelés viszont különösen egyszerűvé teszi, hogy a felek szexuális tartalmú üzeneteket váltsanak, hiszen nem kell megbirkózniuk a szégyenérzettel, ami szemtől szembe lehetetlenné tenné ezt a fajta közeledést.

Tisztáznod kell a fiaddal, mi számít sértő megnyilvánulásnak, illetlen megjegyzésnek, a lányoddal pedig azt, hogy ezeket nem kell és nem is szabad eltűrnie.

Az általános iskolában már törést okozhat egy szakítás vagy viszonzatlan szerelem. Sose bagatellizáld a csalódásokat, semmiképpen se próbálj buta közhelyekkel reagálni ezekre. „Majd elfelejted/jön másik/az idő megoldja” – egyik állítás rosszabb, mint a másik. Lebeszélni se akard a szerelméről. Ne ítélkezz, ne mondj véleményt, csak kérdezz. Hogy van, mit érez, mire lenne szüksége. Biztosítsd róla, hogy megérted és együttérzel vele. Ösztönözd, hogy töltsön időt más barátokkal, foglalkozzon a hobbijával. Szerencsére ez még egy amolyan „könnyen jött, könnyen ment”-időszak, amely mentes a mély és hosszadalmas drámáktól.

Szerelmes gyerek - Gimnáziumi szerelmek

Megjelennek a „járós” kapcsolatok, bár a szerelem még éretlen szinten tart, néha nem sokban különbözik a fiú-lány barátságtól. Nincs köze a mély intimitáshoz, inkább felszíni értékek lobbantják lángra. (Tegyük hozzá: akadnak felnőttek szép számmal, akik tartósan leragadnak a fejlődésnek ennél a szakaszánál.) A tinédzser agy ugyanakkor felfokozott szintű tesztoszteron- és progreszterontermelésnek van kitéve, ettől pedig felerősödnek a szexuális késztetések, amelyek 15 éves kor környékén akár már konkrét testi kapcsolathoz is vezethetnek. Az oxitocin (kötődési hormon) szintje is megemelkedik, ez azonban nemcsak az ellenkező neműek felé hat, de a lányok esetében megfigyelhető, hogy középiskolás korukban szinte szimbiotikus viszonyt alakítanak ki a barátnőjükkel.

A digitalizáció beiktatott a kamasz szerelmekbe egy köztes szakaszt is: ebben szövődnek a virtuális kapcsolatok.

Bejelölt a Facebookon, követ az Instán, küldött 4 mosolygós fejet… Ezek a kapcsolatok is az elképzelések, álmodozások szintjén zajlanak, és viharos sebességgel jönnek-mennek. 16–18 éves kortól beszélhetünk olyan érettebb szerelmekről, ahol már a másik személyisége jelent alapot a vonzalomra. Ebből nagyon erős kötődés jöhet létre, szinte levegőt venni is nehéz a másik nélkül, a folyamatos kapcsolattartás a fiatalok minden figyelmét leköti. A társ leghalványabb kritizálása heves sértődést és elzárkózást vált ki. Még akkor se tegyél megjegyzést, ne fogalmazz meg ítéletet a gyereked szerelmével kapcsolatban, ha az éppen megbántotta őt.

Nagykamaszt nevelsz? Ne felejtsd el, hogy…

...már nem úgy van, ahogy a te idődben volt. Sokkal több az információ, nagyobb a szakadék az érzelmi érettség és az esetleges csoportelvárás, valamint a kíváncsiság között. Ne akard a saját szerelmi evolúciódat etalonként beállítani, inkább igyekezz megérteni, mi zajlik jelenleg a világban és a kamaszokban.

...gyermekednek nem kötelessége megosztani veled szerelmi élete részleteit, ne legyen felé ilyen elvárásod. Ha nem mesél az érzéseiről, az nem feltétlenül a bizalmatlanság jele, lehet a zavaré vagy a szemérmességé is. Örülj annak, amit elmond. Kérdezz, de ha kerüli a válaszadást, hagyd rá.

...ne lelkendezz, ne szörnyülködj. Légy diszkrét és nyitott. Ezek a szerelmek nem örök életűek, lehet, hogy a fiú, aki szerinted egy idióta, a lány, aki látszólag egy hisztérika, három hónapon belül már sehol sem lesz. Ne helikopterkedj, a tapasztalatszerzés fontos – igen, a rossz tapasztalatoké, a szerelmi csalódásoké is.