Házinyúlra nem lövünk – avagy miért ne kezdj ki a kollégáddal? Ezekkel a sztárokkal már megesett!

Borítókép: Házinyúlra nem lövünk – avagy miért ne kezdj ki a kollégáddal? Ezekkel a sztárokkal már megesett! Forrás: pexels/Elevate Digitals
Feszült és unalmas, romantikus dráma és pszichodráma, romantikátlan és értelmetlen filmek tömkelege foglalkozik ezzel a modern toposszal: a munkahelyen tilos a kapcsolat. A téma a filmes műfajban leginkább feldolgozott, ez egyértelművé teszi, hogy a probléma tipikusan huszadik századi. Lássuk, mire sikerült rájönnünk ezzel kapcsolatban.

Nem éppen zárójeles, hogy kizárólag olyan „tiltott” kapcsolatokról fogunk szót ejteni, amikor mindkét fél egyenrangú partnerként vesz részt a viszonyban – vagy annak lehetőségében. A főnök-beosztott kapcsolatok, a zaklatás egy másik téma. A lényeg a kölcsönös, érdektől mentes munkahelyi beleegyezés.

Nem te akartad

A munkahely, iskola, tanulócsoport (mellesleg a család is) olyan közösség, amit nem, vagy csak részben magunk választunk. Ez önmagában akár fel is menthet bárkit az önsorsrontás alól, aki a kollégájával, osztálytársával, csoporttagjával kikezd. Vagy nem kikezd, hanem beleesik, és aztán megpróbál kihozni valamit a dologból.

Alighanem az egész „házinyúl” kérdésre ez valamiféle alap válasz. Egy újonnan generált közösségben új arcok vannak, amikor belépek, része leszek, kötődni szeretnék, ez simán vonatkozhat egyetlen emberre.

Fincsi a tilos

A tiltás és a tabu is végtelenre gerjeszti a vágyat, hogy a körön belül párosodjunk. A korlát oly mértékben vár áthágásra, hogy az már a Bibliában is alapnak számít. Vajon tényleg része a természetünknek, hogy édesebb, ami piros? És mi van, ha két ember mindent elsöprő szerelmet érez, amit csak filmeken látni, könyvekben olvasni – és csupán a konvenciók állnak közéjük? Lehet, hogy a szabályok elavultak, elvégre a klasszikus kapcsolaton belüli megcsalások számát csak a válások száma képes túlszárnyalni. Vagy a „házon belül nem” tiltás már csak a produktivitást szolgálja (ha szolgálja egyáltalán)?

Forrás: pexels/Andrea Piacquaido

Kamaszkaland

Zoé 17 éves. Két éve jár egy oszályba az exével. Az „exével”, akivel az első gimnáziumi évben jött össze, pedig nem is volt sulis gólyatábor a pandémia miatt.

Zoénak tetszett, hogy Jani csapja a szelet neki, hogy egy srác úgy igazán rákattant, hogy 15 évesen csókolózhat.

Igen ám, de a „kapcsolat” nem működött. Zoé hamar lapátra tette Janit, aki most már Gabival jár – szintén az osztályból. Jön a felértékelődés, és Zoé kisemmizve érzi magát, miközben azon morfondíroz, hogy vajon Jani és Gabi már lefekszenek-e. Garantáltan kiborulós érettségi bankett várható.

Sajnos azonban a kamaszszerelmet nehéz elkerülni. E cikk szerzője is halálosan bele volt zúgva Orbánt Csabába, néha gondol rá, hogy bárcsak megpróbálta volna…

Pedig házinyúlra, ugye, nem lövünk.

Munkahelyi ez meg az

Laura igazi ipszilon nemzedék. Kazettáról CD-re, majd letöltésre váltott, közben kitagadta a szüleit, bejárta az összes rave partit és megúszta a West Balkán tragédiát. Majdnem minden drogot kipróbált, de azért karriert is épített, ma pedig családanya, három kamaszt nevel – ebből kettő a saját gyereke, egyet a második férjével kapott.

Elmondása szerint „volt egy időszak az életemben, amikor hetéra voltam. Ha megtetszett egy pasi, csak úgy a siker kedvéért elértem, hogy belém habarodjon.”

Laurát nem zavarta a munkahely. Ott is vadászott felettesre és beosztottra egyaránt. És nem járt úgy pórul, mint Monica Lewinsky. Sőt, talán az emlékkönyvekben ő az „izgalmas kollegina” a karácsonyi partikról. Igaz, a nevét nem biztos, hogy tudják.

Forrás: pexels/fauxels

Laura azonban nem lett succubus. A kilencvenes évek végén sajnos még benne volt a levegőben, hogy egy nő a munkahelyén is csak dísztárgy.

Ő pedig pont akkor volt felelőtlen fiatal. Szerencsére az a korszak elmúlt, megváltozott. A huszonéves Laura is hamar rájött, hogy cégen belül nincs sikeres alkalmi kapcsolat.

Alkotói válság

Vérmérsékletüknek megfelelően tekintenek imádott ikonjaik idegborzoló kalandjaira a rajongók. A pop-kultúra előtti időkből is ismerős, hogy egy művész közszemlére teszi a társadalom-borzoló magánéletét (lásd Ady), de megannyi erkölcstelenséggel fűtött legenda is terjed a régmúlt nagyságairól, amik között van csajcsere, homoszexualitás, hatalmaskodó kapcsolat stb. Úgy tűnik, a művészvilágban mindig is hajlamosak voltak a bennfentes akciókra.

Péter harsonás egy szimfonikus zenekarban. Mindig jóban volt Izabellel, a hárfás lánnyal. A próba- és előadásszünetekben hosszú évek óta beszélték ki párjaikat, nevetgéltek hasonló esküvői élményeiken, majd elmesélték utazásaikat, egyeztették elveiket a gyereknevelésről. Mígnem egyszerre kerültek válságba otthon – és a barátságból tíz év után kapcsolat lett.

Titokban kell tartaniuk, mert Izabell férje a kürtös a zenekarban. Ám ez a kényelmetlen helyzet nem tartható sokáig. Valakinek lépnie kell. Akár karrierváltással, a zenekarból is.

Nincs megoldás

Ha a házinyúl-szabályról lekapargatjuk az évszázados társadalmi kátrányt, még mindig ott marad a helyzet párkapcsolati problematikája: együtt kell működni a lakásajtón kívül is, miközben a kollégák/társak nap mint nap látják, mivé fejlődünk. Persze van, akit nem zavar a magánszféra effajta közszemlézése. Az már a páros és a többi érintett szempontjából is extra teher, ha szakításbomba ketyeg, vagy a füstje terjeng a levegőben.

A sztárok is beleszerethetnek híres kollégájukba! Galériánkban ilyen eseteket mutatunk!