Biztonságos utazás
Hanyas vagy? 66-os? 73-as? 80-as? Akkor te is úgy nőttél fel, hogy biztonsági öv és gyerekülés nélkül utaztál szüleid autójának hátsó ülésén, jobb napjaidon jutalomból elöl ülhettél az anyósülésen, és a rendőr sem írt fel. A papát-mamát nem izgatta, hogy nyaralásra indulva vagy iskolába menet az autójuk fel van-e szerelve megfelelő gyermekbiztonsági rendszerrel.
Sokat változott a világ. Gyorsabbak az autók, nagyobb a forgalom, mindenki siet, és kevésbé figyel a többiekre. Ma már elképzelhetetlen, hogy gyermekeink csak úgy beugranak az autóba, és indulás! Igazi felelőtlenségnek (sőt büntetendő cselekménynek!) minősül, ha gyermekek utaztatásakor figyelmen kívül hagyjuk a KRESZ előírásait.
Gyerek az autóban
Talán erre az esetre a legismertebbek az előírások. Tudjuk, hogy megfelelő gyerekülés nélkül (lásd keretes írásunkat) nem autózhat velünk a csemeténk. Az ülés kiválasztásánál figyelembe kell venni a gyerek magasságát, súlyát és életkorát. Figyelnünk kell a helyes rögzítésre: nem mindegy, hogy a gyereket a menetiránnyal szemben vagy háttal kötjük-e be, hogy az autó első vagy hátsó ülésén utazik-e – sőt, légzsákkal felszerelt gépjármű esetén az sem mindegy, hogy a légzsák ki vagy be van-e kapcsolva. Aki gyermekével autózik, ám nincs tisztában a szabályokkal, annak figyelmébe ajánlom a totalcar.hu internetes oldal részletes összefoglalóját (http://totalcar.hu/magazin/kozelet/gyerekules/), ahol szinte minden kérdésére megtalálja a választ. Aztán mindenkinek a saját felelősségtudatára van bízva, hogy betartja-e az előírásokat.
Taxizunk, gyerekkel
És mi helyzet, ha nem magánszemély autójában utazunk a gyerekünkkel, hanem taxit rendelünk? Elsőre úgy gondoltam, a taxi is csak autó, vagyis a gépkocsis utazás szabályai rá is érvényesek – ám amikor utánanéztem a rendelkezéseknek, kiderült, hogy tévedtem. Taxiban a hátsó ülésen nem kötelező gyermekülés használata! Az információ felkeltette érdeklődésemet, végigkérdeztem néhány taxis céget, hogy egy gyermekéért aggódó anyának vajon tudnak-e mégis gyermeküléssel felszerelt autót küldeni. Találtam olyan társaságot, amely mereven elutasított, sőt kioktatott, hogy taxiban általában sok csomaggal utaznak az emberek, így elképzelhetetlen, hogy a csomagtartóban még gyerekülést is hurcoljon magával a sofőr. Máshol azt az információt kaptam, hogy van olyan kollégájuk, aki akár gyerekülést is tud biztosítani, de rendelésnél nincs rá garancia, hogy a közelemben éppen ilyen munkatársuk dolgozik. És legnagyobb örömömre kiderült, hogy létezik olyan taxis cég is, ahol – ugyan 2000 forint felárral – minden további nélkül tudnak nekem gyereküléses autót küldeni.
A másik megoldásról – vagyis hogy a saját gyermekülésünket cipeljük magunkkal – szólni sem érdemes, hiszen ülése általában annak van, akinek saját autója is, így csak ritkán rendel taxit. Ráadásul főként olyankor, amikor megoldhatatlan a saját gyermekülés szállítása, például ha repülővel megy nyaralni a család.
Tömegközlekedés, gyerekkel
A biztonságról gondolkodva természetesen felmerül bennünk a kérdés, hogy a tömegközlekedési eszközökön (újabb nevükön közösségi járműveken) mi a helyzet. Nos, a gyermekek biztonságára nincs különösebb szabály. Saját belátásunkra, valamint az utasforgalom nagyságára és az utastársak jóindulatára van bízva, hogy ülve, állva, gyermekünkkel az ölünkben vagy vele egy ülésen szorongva utazunk-e. A BKV ügyfélszolgálatán valami fontosra hívták fel a figyelmemet: amennyiben babakocsis gyerekkel szállok fel tömegközlekedési eszközre, a gyereket ki kell vennem a kocsiból, mert hirtelen fékezés esetén a többi utas ráeshet a kicsire. Okos szabály... volna, ha az udvariasság (azaz az ülés átadása kisgyerekeseknek!) is elő volna írva a járműveken.
A KRESZ szerint szabályos, ha újszülöttünket a zsúfolt buszon ácsorogva, a karunkon visszük haza kórházból, ha viszont beülünk a gyerekünk apja mögé az autóba és ugyanúgy öleljük magunkhoz a babát, számtalan előírást megsértünk. Ki hitte volna?
Ovisbusz, iskolabusz
És elérkeztünk a legtöbb anyai aggodalommal kísért utazási szituációhoz: gyermekünk a személyes felügyeletünk nélkül az óvónőre vagy a tanító nénire bízva buszozik egy idegen sofőrrel. Magam is nagyobb figyelemmel hallgatom a híreket, amikor a gyermekeim ovis vagy iskolai kirándulásra indulnak, reménykedve, hogy nem hallok balesetről a feltételezett útvonalukon.
A jelenlegi szabályozás azt írja elő, hogy a nem menetrend szerint közlekedő buszjáratokon a 3 évnél fiatalabb gyermekeket gyermekbiztonsági rendszerben (azaz biztonsági gyerekülésben), a 3 évnél idősebbeket pedig biztonsági övvel kell rögzíteni – amennyiben olyan buszban utaznak, ahol álló utasok szállítására nincs mód. (Más kérdés, hogyha álló utasok is lehetnek a buszon, attól még az ülő gyerekeket miért ne kötnénk be. Mert arra jobb nem gondolni, hogy a gyerekünk az, aki ácsorog, méghozzá fedezék nélkül! Arról nem is beszélve, hogy a felnőttekre méretezett biztonsági öv vajon milyen védelmet nyújt egy aprócska kiscsoportos óvodásnak?)
Egy másik érvényben levő szabály szerint ezeket a buszokat külön táblával kell megjelölni, amely arra figyelmeztet, hogy a megálló jármű közelében kíséret nélkül közlekedő gyermekekre lehet számítani. Vagyis ez a rendelkezés gondoskodik a le- és felszálló gyermekek nagyobb biztonságáról, egy esetleges baleset során azonban nem nyújt túl nagy védelmet.
A fenti szabályok hiányosságait 2009. szeptember 1-jén fogja kiküszöbölni a KRESZ. Akkortól a 135 cm alatti gyerekeket csak gyerekülésben szabad majd szállítani a különjáratokon.
Az egyre szigorúbb szabályok egyre jobban szolgálják gyermekeink biztonságát, kérdés viszont, hogy az óvodák és iskolák mennyire képesek a kevés pénzükből megfelelő járműveket bérelni. Vagyis mi, szülők igen nehéz helyzetben vagyunk. El kell döntenünk, hogy szemünk fénye részt vehet-e a kiránduláson, ami minden bizonnyal nagy élményt fog nyújtani neki (milyen csillogó szemmel számolnak be a legegyszerűbb eseményekről is!), vagy a biztonságot mindenek elé helyezve megfosztjuk ettől az örömtől.
Meggyőződésem, hogy a szabályok betartása nagyon fontos, és abban is reménykedem, hogy a közlekedésben részvevők felelősségtudata és figyelme jóvoltából egyre biztonságosabbak hazánk útjai. Ezzel együtt még mindig akkor vagyok a legnyugodtabb, ha a gyerekeim buszos kirándulásán valamelyik csoporttárs szülője vagy esetleg a tanító néni férje a sofőr. Valahogy azt gondolom, ilyenkor jobban vigyáznak az enyémekre is.
Gyerek az autóban
Talán erre az esetre a legismertebbek az előírások. Tudjuk, hogy megfelelő gyerekülés nélkül (lásd keretes írásunkat) nem autózhat velünk a csemeténk. Az ülés kiválasztásánál figyelembe kell venni a gyerek magasságát, súlyát és életkorát. Figyelnünk kell a helyes rögzítésre: nem mindegy, hogy a gyereket a menetiránnyal szemben vagy háttal kötjük-e be, hogy az autó első vagy hátsó ülésén utazik-e – sőt, légzsákkal felszerelt gépjármű esetén az sem mindegy, hogy a légzsák ki vagy be van-e kapcsolva. Aki gyermekével autózik, ám nincs tisztában a szabályokkal, annak figyelmébe ajánlom a totalcar.hu internetes oldal részletes összefoglalóját (http://totalcar.hu/magazin/kozelet/gyerekules/), ahol szinte minden kérdésére megtalálja a választ. Aztán mindenkinek a saját felelősségtudatára van bízva, hogy betartja-e az előírásokat.
Taxizunk, gyerekkel
És mi helyzet, ha nem magánszemély autójában utazunk a gyerekünkkel, hanem taxit rendelünk? Elsőre úgy gondoltam, a taxi is csak autó, vagyis a gépkocsis utazás szabályai rá is érvényesek – ám amikor utánanéztem a rendelkezéseknek, kiderült, hogy tévedtem. Taxiban a hátsó ülésen nem kötelező gyermekülés használata! Az információ felkeltette érdeklődésemet, végigkérdeztem néhány taxis céget, hogy egy gyermekéért aggódó anyának vajon tudnak-e mégis gyermeküléssel felszerelt autót küldeni. Találtam olyan társaságot, amely mereven elutasított, sőt kioktatott, hogy taxiban általában sok csomaggal utaznak az emberek, így elképzelhetetlen, hogy a csomagtartóban még gyerekülést is hurcoljon magával a sofőr. Máshol azt az információt kaptam, hogy van olyan kollégájuk, aki akár gyerekülést is tud biztosítani, de rendelésnél nincs rá garancia, hogy a közelemben éppen ilyen munkatársuk dolgozik. És legnagyobb örömömre kiderült, hogy létezik olyan taxis cég is, ahol – ugyan 2000 forint felárral – minden további nélkül tudnak nekem gyereküléses autót küldeni.
A másik megoldásról – vagyis hogy a saját gyermekülésünket cipeljük magunkkal – szólni sem érdemes, hiszen ülése általában annak van, akinek saját autója is, így csak ritkán rendel taxit. Ráadásul főként olyankor, amikor megoldhatatlan a saját gyermekülés szállítása, például ha repülővel megy nyaralni a család.
Tömegközlekedés, gyerekkel
A biztonságról gondolkodva természetesen felmerül bennünk a kérdés, hogy a tömegközlekedési eszközökön (újabb nevükön közösségi járműveken) mi a helyzet. Nos, a gyermekek biztonságára nincs különösebb szabály. Saját belátásunkra, valamint az utasforgalom nagyságára és az utastársak jóindulatára van bízva, hogy ülve, állva, gyermekünkkel az ölünkben vagy vele egy ülésen szorongva utazunk-e. A BKV ügyfélszolgálatán valami fontosra hívták fel a figyelmemet: amennyiben babakocsis gyerekkel szállok fel tömegközlekedési eszközre, a gyereket ki kell vennem a kocsiból, mert hirtelen fékezés esetén a többi utas ráeshet a kicsire. Okos szabály... volna, ha az udvariasság (azaz az ülés átadása kisgyerekeseknek!) is elő volna írva a járműveken.
A KRESZ szerint szabályos, ha újszülöttünket a zsúfolt buszon ácsorogva, a karunkon visszük haza kórházból, ha viszont beülünk a gyerekünk apja mögé az autóba és ugyanúgy öleljük magunkhoz a babát, számtalan előírást megsértünk. Ki hitte volna?
Ovisbusz, iskolabusz
És elérkeztünk a legtöbb anyai aggodalommal kísért utazási szituációhoz: gyermekünk a személyes felügyeletünk nélkül az óvónőre vagy a tanító nénire bízva buszozik egy idegen sofőrrel. Magam is nagyobb figyelemmel hallgatom a híreket, amikor a gyermekeim ovis vagy iskolai kirándulásra indulnak, reménykedve, hogy nem hallok balesetről a feltételezett útvonalukon.
A jelenlegi szabályozás azt írja elő, hogy a nem menetrend szerint közlekedő buszjáratokon a 3 évnél fiatalabb gyermekeket gyermekbiztonsági rendszerben (azaz biztonsági gyerekülésben), a 3 évnél idősebbeket pedig biztonsági övvel kell rögzíteni – amennyiben olyan buszban utaznak, ahol álló utasok szállítására nincs mód. (Más kérdés, hogyha álló utasok is lehetnek a buszon, attól még az ülő gyerekeket miért ne kötnénk be. Mert arra jobb nem gondolni, hogy a gyerekünk az, aki ácsorog, méghozzá fedezék nélkül! Arról nem is beszélve, hogy a felnőttekre méretezett biztonsági öv vajon milyen védelmet nyújt egy aprócska kiscsoportos óvodásnak?)
Egy másik érvényben levő szabály szerint ezeket a buszokat külön táblával kell megjelölni, amely arra figyelmeztet, hogy a megálló jármű közelében kíséret nélkül közlekedő gyermekekre lehet számítani. Vagyis ez a rendelkezés gondoskodik a le- és felszálló gyermekek nagyobb biztonságáról, egy esetleges baleset során azonban nem nyújt túl nagy védelmet.
A fenti szabályok hiányosságait 2009. szeptember 1-jén fogja kiküszöbölni a KRESZ. Akkortól a 135 cm alatti gyerekeket csak gyerekülésben szabad majd szállítani a különjáratokon.
Az egyre szigorúbb szabályok egyre jobban szolgálják gyermekeink biztonságát, kérdés viszont, hogy az óvodák és iskolák mennyire képesek a kevés pénzükből megfelelő járműveket bérelni. Vagyis mi, szülők igen nehéz helyzetben vagyunk. El kell döntenünk, hogy szemünk fénye részt vehet-e a kiránduláson, ami minden bizonnyal nagy élményt fog nyújtani neki (milyen csillogó szemmel számolnak be a legegyszerűbb eseményekről is!), vagy a biztonságot mindenek elé helyezve megfosztjuk ettől az örömtől.
Meggyőződésem, hogy a szabályok betartása nagyon fontos, és abban is reménykedem, hogy a közlekedésben részvevők felelősségtudata és figyelme jóvoltából egyre biztonságosabbak hazánk útjai. Ezzel együtt még mindig akkor vagyok a legnyugodtabb, ha a gyerekeim buszos kirándulásán valamelyik csoporttárs szülője vagy esetleg a tanító néni férje a sofőr. Valahogy azt gondolom, ilyenkor jobban vigyáznak az enyémekre is.
|
|
|