Autóalkatrészekből dizájner táska, avagy nem vész el, csak átalakul
Helyszínt kerestünk a decemberi Éva divatfotózásához. Autóbontót. Amikor végre az egyik helyen befogadásra találtunk, annyit kértek cserébe, hogy mutassuk meg a magazinban egy táskájukat, amit autókból kibontott textíliákból, bőrökből, műbőrökből varrtak. Szürreálisan hangzott: tényleg egy roncstelepen futunk bele ebbe a barterbe? A fotózáson aztán Viki, a márka megálmodója elmagyarázta a receptet is: végy egy légzsákot, kombináld autós üléshuzattal és biztonsági övvel. Ezekből a legkevésbé sem ideális matériákból tervezd meg a táskát, amit az alapanyagok formája kiad. Egyedi darab lesz.
Az elsőre őrültnek hangzó ötlet kezdetben még csak egy IKEA-s varrógépbe került, de az elmúlt négy évben Kovács-Sárándy Viktória makacsságának köszönhetően sok idő, energia és munka is beleforgott. Aznap hazafelé autózva azon gondolkoztam: miért csak a táskákat mutassuk meg? Egy hónappal később megint felvonult a stáb, ezúttal Vikiért, akiből így lett címlaplány.
Autónként 200 kiló szemét
Viki tíz éve házasodott be az Autó Mandy Car autóbontó családi vállalkozásba. A céget az apósa alapította, akit már jóval a klímakatasztrófa-hangulat előtt is foglalkoztatott a hulladékfeldolgozás és -újrahasznosítás. „Még a szelektív hulladékgyűjtés sem indult be, amikor ő már a műanyagból kerítésoszlopokat gyártott – meséli Viki. – Meg úszó ballonokat tervezgetett, amikből stéget lehet építeni. Később pedig Kínába küldtük bálázva konténerszámra a gépjárműből származó műanyaghulladékot újrafeldolgozásra.” Előírás szerint egy bontott autó 95 százalékát kéne újrahasznosítani, de ezt a gyakorlatban egyelőre lehetetlen teljesíteni.