Esküvőszervezés

Borítókép: Esküvőszervezés
Az esküvőszervezés boldog feladata ugyanis nemcsak sok pénzbe, időbe, hanem rengeteg energiába és hisztibe is kerül. Persze ettől még kár lenne kihagyni.


A reményeink szerint örökre szóló „igen” kimondása valamennyiünk életének egyik legszebb, legizgalmasabb – és legfáradtabb – pillanata.

Ha a párunk a legromantikusabb vagy éppen a legviccesebb körülmények között megkérte a kezünket, mi pedig elfogódottan elsuttogtuk az „igent”, akkor eljött az ideje megszervezni aNagy Napot. Amikor nekiülünk, először a következőket ajánlatos tisztázni: időpont, a vendégek száma s ettől függően a helyszín, valamint hogy a polgári, a templomi és a buli felvonásai közül melyikre nevezünk be. Ilyenkor érdemes határozni arról is, hogy asaját nyakunkba vesszük-e a szervezést, vagy már az elején belekapaszkodunk egy esküvőszervező rutinos karjába.

Esküvőszervező
„Sokan nem tudják, de egy igazán jó és bejáratott kapcsolatrendszerrel rendelkező esküvőszervező megbízása általában nem jár többletkiadással – állítja Sárosi Mona, az Absolute Event Kft. ügyvezető igazgatója, tapasztalt rendezvényszervező. – Aszervezők többnyire diszkont áron jutnak ugyanazokhoz aszolgáltatásokhoz, melyeket a magánszemélyek drágábban kapnak, így a különbözetből már meg is térül a munkadíjuk.” Mint mondja, egy átlagos mai esküvő 80–100 fős, és 1,2–3 millió forintos költségvetésből szerveződik.
„A párok idejét és energiáját tudjuk megspórolni, és ez valójában megfizethetetlen – hangsúlyozza a szakértő. – A házasulandók az esküvőszervezőtől az alapos igényfelmérés után általában már csak összesített és előszűrt ajánlatokat kapnak. Így nem kell hosszas munkával kiválasztaniuk az egyes szolgáltatókat, elég egyetlen emberrel tárgyalniuk. De ami a legfontosabb: biztosan nem fognak úgy állni az oltár előtt, mint két, az utolsó hetek futamaiban halálra gyötört versenyló, hanem lesz idejük ráhangolódni az eseményre és minden részletét kiélvezni.”
Sárosi Mona felhívja a figyelmet a saját szervezés néhány buktatójára: „Ha egy pár szakember nélkül készíti elő az esküvőjét, gyakran esik abba a tévedésbe, hogy a külön-külön megrendelt kiegészítők és szolgáltatások olcsóbbak, mint az összesített ajánlatok. Nem számolnak például azzal, hogy hiába rendelik meg jutányosabb áron a virágdíszítést, azt még házhoz kell szállíttatni, sőt ki kell pakolni a helyszínre, ami újabb plusz költséggel jár. Nagyjából ugyanez a helyzet az étterembe szállított italokkal és tortával is: itt gyakran a szervizdíjjal nem kalkulál a pár.”

Házilagos kivitel
Ebben az esetben ajánlott először az anyakönyvvezetővel időpontot egyeztetni, mert számos körzetben nem vállalják a külső helyszínre kiszállást, így például egy kerti esküvőhöz jó időbe telhet megtalálni a ceremóniavezetőt. A következő lépés − avendéglétszám ismeretében − a helyszín kiválasztása és lefoglalása. Már az interneten is számos esküvőterepet ajánlanak, ezek nagy részét azonban az elszánt párok évekkel előre szétkapkodják, így fontos, hogy idejében eszméljünk és foglaljunk. Ha a fenti alapvető teendőkön túljutottunk, nekiláthatunk a meghívók kiválasztásának és megszövegezésének – igaz, sokan már itt elakadnak. Írjunk-e ajándéklistát, jelezzük-e finoman, hogy lesz menyasszonytánc, vagy hozzon mindenki azt, amit jónak lát? Ma már a legtöbb ajándékbolt lehetőséget kínál anászajándéklistára: az ifjú pár kiválaszt néhány neki tetsző tárgyat, ezek listáját leadja a boltban, aztán nincs más dolga, csak hogy a nászajándék felől érdeklődő vendégeket továbbirányítsa az üzletbe.

Zene?
Ha nincs ötletünk, segít az anyakönyvvezető: legtöbbjüknél már egész lista állt össze olyan lemezlovasokról és bandákról, akik kifejezetten esküvőkön zenélnek – tény azonban, hogy az így kiajánlott muzsikusok általában magasabb áron dolgoznak. Fontos a megfelelő dekorációs szakember kiválasztása: a legtöbb esküvői helyszínen erre már állandó munkatársat alkalmaznak. Azt is fontos tisztázni, hogy az étterem menüjében pontosan mi szerepel: része-e az árajánlatnak arövidital-fogyasztás és a torta.

Menyasszonyi ruha
Az egyik legkellemesebb feladat a ruha kiválasztása, amit a legjobb egy kényelmes, ráérős délutánra hagyni, mert valószínűsíthető, hogy nem lesz rövid menet. Érdemes ellátogatni az évente megrendezett Esküvő Kiállításra, mert itt egy helyen megtalálható szinte az összes ruhakészítő és -kölcsönző, de szert tehetünk fátyolra, hajtűkre, kesztyűkre, táskákra és egyéb kiegészítőkre is. Ha erre nincs mód, akkor tanácsos először az interneten szörfözve belelesni a különböző esküvői szalonok kínálatába, így nem kell személyesen elkutyagolnunk olyan üzletekbe, ahol a ruhák stílusa nagyon távol áll az ízlésünktől.

Egy csipet személyesség
Ősrégi igazság, hogy az esküvő hangulatát is felpezsdítik a nem túl hosszú, játékos vetélkedők, közönségélénkítő programok – ezek megszervezésére sem árt gondolni. Szinte mindig bejön, ha a barátok kisebb produkcióval, énekkel, humoros költeménnyel készülnek az eseményre, mert így a tánctól már pilledő közönség nem veszi időnek előtte az ajtó felé az irányt. Hasonlóképpen színesítheti az estét egy tűzijáték, vagy a lepke-, illetve galamberegetés egyre terjedő szokása.

Extrém vagy klasszikus?
Hargitai Anett, a Vénusz Esküvőszervező Iroda üzletvezetője szerint az átlagesküvők még mindig klasszikus jellegűek, de az utóbbi időben egyre inkább hódítanak az extrémebb formák. Így apárok szívesen fogadnak örök hűséget helikopteren, hajón vagy éppen búvárszerelésben a víz alatt. „A hagyományos esküvőknél a helyszínt és az anyakönyvvezetőt mindenképpen le kell foglalni egy évvel a nagy esemény előtt, ez után azonban már szinte csak az utolsó két hónapban akad feladat. Az igazság az, hogy megfelelő anyagi háttérrel végső esetben akár két hét alatt is meg lehet szervezni egy esküvőt. A legtöbb szolgáltató, ha nagyon drágán is, de vállal sürgős munkákat” – mesél tapasztalatairól az esküvőszervező.

A banánhéj, amin az egész elcsúszhat
„Saját szervezésű esküvő esetén nagyon fontos, hogy valamennyi szolgáltatóval megkössük a szerződést – hívja fel a figyelmet a fontos pontokra Hargitai Anett. – Ennek hiányában ugyanis könnyedén megeshet, hogy a helyszínül választott étterem tulajdonosa az esküvő előtt egy héttel közli velünk: közbejött valami, így lemondaná a rendezvényünket. Nem nagy dolog, de ügyelni kell rá, hogy a jóindulatú násznép ne itassa alkohollal a zenekart vagy a vőfélyt. Furcsa események vehetik kezdetüket, ha a rendezvény kulcsszereplői esetleg nem bírják az italt” – int az esküvőszervező. Ne feledkezzünk meg az apró részletekről sem: abevonuló zenénket olyan formában írjuk cédére, amit a technikus is tud használni. Tájékoztassuk abaráti kört a tervezett programról: így elkerülhetjük, hogy puszta jó szándékból meglepjenek minket egy mulatós zenekarral, noha mi afunky zenét szeretjük, vagy olyan produkcióval álljanak elő, amely szűk körben mókás lenne, az esküvő vegyes vendégkörében azonban inkább kínosan hat.

Nem lehet minden tökéletes
Alapigazság: az életnek ez csak az egyik nagy napja, amit remélhetőleg még számtalan másik követ majd. Tudnunk kell, hogy mindenre nem lehet hatásunk. Több hónapos, kitartó szervezés esetén is megesik, hogy precízen előkészített partink kiszolgáltatottan kullog anép kedélye után, és hiába jó a vacsora, a zene, hiába frappánsak a beszédek, valahogy nem akar összeállni afergeteges buli. De az is előfordulhat, hogy a csodás kertbe tervezett nászünnepünkre rászakad egy nyári zápor. Ilyenkor nyugtasson bennünket az a tudat, hogy a Nagy Nap – bármennyire fontos esemény – azért mégsem életre-halálra menő fellépés.

Az utolsó hét és az ünnep
Az utolsó hétre már nem szabad mást hagyni, csak az ellenőrzést. Ilyenkor mindenképpen hívjuk végig a kiválasztott szolgáltatókat, és pontosítsuk utoljára a részleteket. Az esküvő előtt egy-két héttel a macerásabb szépészeti beavatkozásokat (kozmetikus, hajfestetés) már érdemes letudni, a nagy nap forgatókönyvét pedig elkészíteni. Ebből pontosan látjuk majd, hogy mikorra kell hívni a sminkest, a fodrászt, a fotóst. Jelöljünk ki egy megbízható ismerőst vagy családtagot, hogy az esküvő napján kísérje figyelemmel az eseményeket. Így nekünk aznap már csak afontos dolgokkal kell foglalkoznunk: a pillanat élvezetével, apárunkkal, önmagunkkal.

Tennivalók a nagy nap előtt:


Eljegyzés után:
❍ Körvonalazzátok az elképzeléseiteket: állami vagy egyházi? Ünnepélyes vagy lezser? Szabadtéren vagy zárt helyszínen? Délelőtt, délután vagy este? Ott, ahol éltek, vagy másutt?
❍ Döntsetek a költségvetés kereteiről.

9–12 hónappal az esküvő előtt:
❍ Döntsetek a dátumról és arról, hogy felveszi-e valamelyikőtök a másik nevét.
❍ Tájékozódjatok a házasságkötés hivatalos feltételeiről a megfelelő anyakönyvi hivatalnál.
❍ Szerezzétek be a szükséges iratokat és jelentkezzetek be az anyakönyvvezetőnél.
❍ Foglaljátok le az adott időpontra akiválasztott házasságkötő termet (vagy azegyéb kívánt helyszínt), és véglegesítsétek aházasságkötési ceremónia részleteit.
❍ Írjátok össze a meghívottakat, kérjétek fel atanúkat.
❍ Kezdd el a menyasszonyi ruha kiválasztását.

6–9 hónappal az esküvő előtt:
❍ Véglegesítsétek a meghívottak listáját.
❍ Rendeljétek meg a meghívókat.
❍ Válasszátok ki az éttermet, és rendeljetek próbamenüt, ha szükséges.
❍ Foglaljatok szállást a messziről érkező vendégeknek és magatoknak – ha szükséges – az esküvő éjszakájára.
❍ Kezdjétek el a különböző szolgáltatók kiválasztását, vagy bízzatok meg egy esküvőszervezőt.
❍ Döntsetek a nászút helyszínéről és idejéről.
❍ Rendeld meg az esküvői ruhádat, válaszd ki a menyasszonyi cipődet és atöbbi kiegészítőt.
❍ Foglald le az esküvő napjára a fodrász- és sminkidőpontokat.
❍ Vegyetek ki szabadságot az esküvő napjára és a nászút idejére.
❍ Foglaljátok le a nászút helyszínén a szállást és – ha szükséges – a repülőutat is.

4–6 hónappal az esküvő előtt:
❍ Szerezzétek be és ízlés szerint gravíroztassátok a jegygyűrűket.
❍ Válasszátok ki a különböző szolgáltatókat (menyasszonyi csokor, esküvői fuvarozás, torta, dekoráció, vőfély/ceremóniamester, zene, fotós, tűzijáték stb.), és kössétek meg velük aszerződést.
❍ Véglegesítsétek a menyasszonyi autót és avőlegény fuvarozását azesküvő napján.
❍ Készítsétek el az útvonalat a Nagy Nap különböző eseményeinek helyszínei között.
❍ Kezdjétek el megcímezni a meghívók borítékait.
❍ Ha külföldön lesz a lagzi, gondoskodjatok az útlevelek érvényességéről, a szükséges vízumokról, engedélyekről és iratokról.

2–4 hónappal az esküvő előtt:
❍ Amennyiben szeretnétek, kössetek házassági szerződést.
❍ Tájékozódjatok a névváltoztatással járó hivatalos ügyintézésről (személyi igazolvány, bankszámlák, biztosítási kötvények stb.).
❍ Véglegesítsétek az esküvői dekorációt.
❍ Állítsátok össze a nászajándéklistát.
❍ Foglaljátok le a kölcsönzött tárgyakat (például asztalok, székek, sátor stb.).
❍ Véglegesítsétek a zenei programot és azegyéb kívánt műsorszámokat, készítsetek „kötelező” és „tilos” listát a lemezlovas vagy azenekar számára.
❍ Döntsetek a vőlegény öltözékéről.
❍ Rendeljétek meg az ültető-, menü- és köszönőkártyákat.
❍ Küldjétek el a meghívókat.

2 hónappal az esküvő előtt:
❍ Keresd fel a fodrászodat és akozmetikusodat, és véglegesítsétek amenyasszonyi frizurát és a sminket.
❍ Véglegesítsétek az esküvői menüt.
❍ Pontosítsátok a menetrendet és afeladatokat a fotós/videós számára.
❍ Készítsetek időtervet a vendégeknek.

1 hónappal az esküvő előtt:
❍ Pontosítsátok a menetrendet és afeladatokat a tanúkkal (és ha lesz, a vőféllyel).
❍ Igazoltassátok vissza az esküvő napjának részleteit az összes szolgáltatóval.
❍ Véglegesítsd az esküvői öltözékedet: próbáld fel az összes kiegészítőt amenyasszonyi ruháddal, hogy biztosan úgy nézz ki a Nagy Napon, ahogy szeretnél.

1 héttel az esküvő előtt:
❍ Tájékoztassátok az éttermet a várható létszámról.
❍ Juttassátok el a meghívottakhoz azútvonaltervet és – ha szükséges – egy telefonlistát.
❍ Különítsétek el borítékokban az egyes szolgáltatóknak fizetendő összegeket.
❍ Intézkedj a menyasszonyi ruhád szállításáról, és „törd be” a cipődet.
❍ Menj el a kozmetikushoz arckezelésre, igazoltasd vissza vele és a fodrásszal az esküvő napján történő szépítkezések időpontját.
❍ Csomagoljatok össze a nászútra.

Az esküvő előtti napon:
❍ Aludjátok ki magatokat.
❍ Készíts – vagy készíttess – magadnak ünnepi manikűrt és pedikűrt.

Az esküvő napján:
❍ Reggelizzetek.
❍ Vitessétek a holmitokat a szállodába, ha szükséges.
❍ Készíttesd el a frizurádat és a sminkedet.
❍ Öltözzetek fel (ha van eljegyzési gyűrűd, ne felejtsd el áttenni a bal kezedre).
❍ Vigyétek magatokkal a jegygyűrűket és a személyi igazolványokat az anyakönyvvezetőhöz.

Az esküvő után:
❍ Küldjétek el a köszönőkártyákat.
❍ Változtassátok meg a neveteket az összes hivatalos iraton, ha szükséges.
❍ Rendeljétek meg az esküvői fotókat (és a videofilmet) a magatok és a meghívott családtagok, barátok számára is.

Szerző: Simogyi Eszter, fotó: Reichel Tamás, köszönjük Homolya Szilvi segítségét!
Ez a cikk a 2008. évi szeptemberi számban jelent meg. Minden jog fenntartva.