Megvan mind a négy kereked?

Borítókép: Megvan mind a négy kereked?
Akad, ahol családtagként kezelik, és becenéven szólítják. Mások szemében olyan, mint egy megunhatatlan szerető. Általában engedelmes, de ha rosszul bánsz vele, ne csodálkozz, ha bosszút áll. Ne feledd: az autód törődést igényel!

A „Biblia”
A gépkocsi szervizkönyve olyan, akár a gyerekek oltási könyvecskéje: egyértelmű információkat ad az aktuális teendőkről. A kanyaró elleni vakcina beadásának időpontja helyett ebben akiadványban a részleges és teljes körű szervizek dátuma, illetve azok tartalma is szerepel. Persze csak akkor, ha nem felejted otthon.

Az autó műszaki ellenőrzésének ideje típusonként változik:

  • A benzines gépkocsikat általában 30 000kilométerenként érdemes szakszervizben alaposan átnézetni.
  • A dízelautókat 20 000 kilométerenként illik ellenőriztetni.
  • Valamennyi változatot kétévenként ildomos szervizbe vinni.

Az ellenőrzés után a műhely pecsétje garanciát ad a további problémamentes működésre. Aszervizkönyv vezetése nem kötelező, de ajánlásait érdemes betartani a kocsi biztonságos működése érdekében.
Papírok és kártyák
Ha kocsival jársz, ne csak a magad, hanem az autód legfontosabb iratait is tartsd magadnál. (Ha lehet, ne a kesztyűtartóban!)

Kettőtöknek együtt a következő okmányokra van szüksége:

  • személyi igazolvány és lakcímkártya
  • jogosítvány (A rózsaszín kártyát általában tíz évre adják, ügyintézés az okmányirodában és aháziorvosnál.)
  • forgalmi engedély (Ez az autó személyi igazolványa, amelyet az első vásárláskor nyújt át akereskedő. Előbb négy évre szól, majd kétévenként – a műszaki vizsga letétele után – hosszabbítják. A forgalmi engedélybe a vizsgát végző szerviz bejegyzi az új dátumot, és a hátsó rendszámra felragasztja a műszaki érvényességi címkét, azaz a kis, kör alakú, színes matricát.)
  • a kötelező biztosítást igazoló lap (Igazolás arról, hogy az adott évben az általad választott biztosítónál fizeted a díjat. Károkozás esetén ez acég fizeti a javítási költségeket helyetted.)
  • zöld kártya, azaz környezetvédelmi igazolólap (Sokan még ott hordják a forgalmi átlátszó tokjában, de az idén bevezetett új jogszabály megszüntette. Január óta a környezetvédelmi vizsgálat akomplex műszaki vizsga része, és nem igazolja önálló dokumentum.)
  • autóklub tagsági igazolvány (Sohasem tudhatod, mikor lesz szükséged a sárga angyalra. AMagyar Autóklub, illetve a márkaszervizek segélyszolgálatainak munkatársai reménytelennek tűnő helyzetekben is tudnak segíteni.)

Etetés
Az autód fogyasztása tőled, illetve a vezetési stílusodtól is függ. Nem mindegy, hányan ültök akocsiban, hogy városban vagy országúton haladtok-e, sőt a klímaberendezés működtetése is befolyásolja, hogy a kocsid mennyit eszik.
Tankoláskor vedd figyelembe:

  • Az átlagautók tankjának űrtartalma kábé 50liter. Bár az utolsó 7 liternél (ez a mennyiség 80–100 kilométerre elég) a benzinmutató apiros mezőbe ér, vagy kigyullad a műszerfal figyelmeztető lámpája, atankolást soha ne hagyd avégső pillanatra.
  • A motort kímélendő célszerű mindig ugyanannál a márkajelű kútnál tankolni. A különböző társaságok ugyanis eltérő adalékanyagokat adnak análuk forgalmazott benzinhez, és ezeket nem szerencsés keverni.
  • Egy karbantartott autó városban 100 kilométerenként átlagosan 7-8, országúton 5-6 litert fogyaszt.

Itatás
Az autók többségén a műszerfal egyik lámpácskája jelzi, ha fogytán van az ablakmosó folyadék. Amotortérben található tartály nem tűri acsapvizet, mert a lerakódó vízkő eltömítheti az egész vezetékrendszert. Az ablakmosó folyadékot pótold időben, akár a benzint.
Így válassz folyadékot:

  • Nyáron rovaroldó ablakmosó folyadékot tölts aberendezésbe.
  • Ősztől tavaszig használj desztillált vízzel hígított, fagyálló koncentrátumot – vagy téli ablakmosó folyadékot –, amely legalább mínusz 25 fokig biztosítja a szélvédő jégmentesítését és tisztán tartását.
  • A folyadékcsere a külső hőmérséklettől függ. Általában az éjszakai fagyok előtt, október végén célszerű a téli, március közepén pedig a nyári adalékra váltani.
  • Ha bizonytalan vagy, hogy milyen összetételű folyadékot öntöttél a tartályba, abenzinkutaknál kérj segítséget. A kutasok egy pipettával mintát vesznek, és a speciális eszközzel megmérik a szer összetételét.

Gumicsere
Hallottál már a bűvös 7 fokról? Az autósok téli és nyári gumiról beszélnek, ám az időjárás kiszámíthatatlan, ezért agumicsere nem köthető konkrét dátumokhoz. A 7 fok hőmérsékleti érték. Ha akülső hőmérséklet (alulról vagy felülről) közelíteni kezdi a +7 fokot, készülhetsz agumicserére.

Tudnivalók gumicseréhez:

  • +7 fok fölött a téli gumi már nagyon puha, gyorsabban kopik, ezért megnő a féktávolság. +7 fok alatt viszont a nyári guminak csökken atapadása, és amegnövekedett fékút fokozza abalesetveszélyt.
  • Számos cég foglalkozik gumicserével, és külön díjért sok helyen vállalják a leszerelt abroncsok őrzését, illetve centírozását is.

Neszesszer helyett
A kocsi nem tulipános láda, mégis akad néhány fontos dolog, amit ajánlatos benne tartani.

A kötelező felszerelés részei:

  • elsősegélydoboz
  • elakadást jelző háromszög

Erősen ajánlott felszerelés:

  • izzókészlet
  • vontatókötél
  • pótkerék
  • láthatósági mellény

Ezen kívül jól jöhet még néhány segédeszköz.
Különösen télen lehet szükséged:

  • vastag kesztyűre
  • hóláncra
  • hólapátra
  • zárolajozó spray-re

Ez utóbbi a befagyott ajtók kinyitásában segíthet. Ajánlatos akesztyűtartóban vagy a kocsi ajtajában tartanod (és nem acsomagtartóban).
Nyáron hasznát veheted:

  • egy üveg víznek
  • egy összehajtható napárnyékolónak
  • egy tartalék napszemüvegnek

Jól elfér a kesztyűtartóban:

  • egy autóatlasz
  • egy notesz
  • egy toll

Ugyanitt ne tárolj aprópénzt, CD-t vagy mp3-lejátszót, mert a kis rekesz értékmegőrzőként sajnos nem megbízható.

Tipikus hibák
Akad néhány dolog, amiről még a rutinos autósok is hajlamosak elfeledkezni.

Ha valóban jó gazdája akarsz lenni négykerekű társadnak, akkor:

  • 1000–1500 kilométerenként ellenőrizd az olajszintet. (A nívópálcát mindig hideg motornál helyezd a tartályba. Ha a szint megközelíti a minimum jelzést, kábé fél liter olajat kell a tartályba tölteni. Itt is törekedj az azonos márkára.)
  • A gumiabroncsok ellenőrzését negyedévenként akár tankoláskor is elvégezheted. Amegfelelő nyomásértékeknek aszervizkönyvben tudsz utánanézni.
  • Nem árt időnként a légkondicionáló berendezés szűrőit is kitisztítani vagy cserélni, mert az azokban megtelepedett baktériumok téged is megfertőzhetnek, akárcsak az utasokat. Egy átlagos gépkocsi esetében alégkondi pollenszűrőjét évente egyszer kell kitisztítani és kétévente cserélni.
  • Leggyakrabban a gépkocsi lámpáiról feledkezünk el. Ha az ember beül akocsiba, és menet közben kapcsolja föl areflektorokat, észre sem veszi, ha az egyik éppen kiégett. Néha muszáj körsétát tenni a bekapcsolt világítással leparkolt kocsi körül, hogy kiderüljön, nincs-e szükség izzócserére. Sok kocsinál ez a művelet házilag is elvégezhető, de egyes típusoknál szakember segítségére van szükség. Ha akörtét az izzókészletből pótoltad, ne felejtsd el kiegészíteni a készletet is.

Korral jár
Az első négy év egy autó életében „a legszebb férfikor”. A problémák ezután kezdődhetnek, bár a kocsi állapota a használótól és a használattól is függ. Agarancia lejárta előtt mindenképp látogasd meg a márkaszervizt, ahol aszakemberek gyári műszerekkel megmérik az adatokat, és célszerszámokkal kijavítják az esetleges hibákat. A leggyakrabban a futóművekre (kerékösszetartás, rugózás, lengéscsillapítás, stabilitást biztosító szerkezeti elemek) kell figyelned, mert a hazai utakon ezek kábé 120 000 kilométer után javításra szorulnak.

Szöveg: Rojkó Annamária Fotó: Europress. Minden jog fenntartva.