„Hagyd, majd én!" Milyen felnőttkor vár a helikopter szülők gyermekeire?

Borítókép: „Hagyd, majd én!" Milyen felnőttkor vár a helikopter szülők gyermekeire? Forrás: pexels/Andrea Piacquadio
Ma tipikus, hogy mindent elintézünk, kipárnázunk, megszervezünk a gyerekeinknek. A legjobbat akarjuk nekik. Mi öltöztetünk, mi etetünk, mi írunk házi feladatot, mi védjük meg őket másoktól. Cserébe csak azt várjuk, hogy felnőttkorukra talpraesettek, önállóak, boldogok és sikeresek legyenek. Hm... Takovács Cecília írása.

Ez a cikk az ÉVA Magazin 2020-as 2. lapszámában jelent meg először „Hagyd, majd én..." címmel.

Tudtad, hogy a korábbi lapszámainkat újra megvásárolhatod? Kattints ide!

Miért tesszük?

Talán csak meg akarjuk nekik adni azt a támogatást, amire nekünk lett volna szükségünk saját szüleinktől. Talán úgy érezzük, ez a mai társadalom elvárása felénk. Talán úgy gondoljuk, elveszítjük őket, ha nincsenek az irányításunk alatt. Talán nem bízunk a gyerekeinkben. Félünk, hogy elpazarolják tehetségüket, s elkövetik azokat a hibákat, amiket mi annak idején. Féltjük őket a kudarctól, ami a mi kudarcunkat is jelentheti. Azonban ezeknek a félelmeknek a kivetítése a gyermekeink életére komoly veszéllyel jár.

Backfire

Az állandó túlvédés és irányítás félelemhez vezethet a gyereknél. Aki sosem dönthet, cselekedhet maga, megtanul kételkedni önmagában. Félni fog attól, hogy hibázik, hogy csalódást okoz. Megtanulja, hogy csak a tökéletesen elvégzett munka értékelhető, amire ő még – a szülei szerint – nem képes. Így a kíváncsiságát, motiváltságát, önbizalmát felválthatja a félelem az ismeretlentől, a szorongás a kudarctól, aminek következtében egyre inkább mások véleményére, irányítására fog támaszkodni.

Szikla bölcsisek

Egy hároméves, aki még a társadalmi elvárásokat nem figyelve, önmaga határait igyekszik felfedezni, magabiztosan önérvényesít. Képes harcolni azért, hogy cipőfűzőjének megkötésén önállóan dolgozhasson akár órákig, teljesen reménytelenül. Megtapasztalja a pillanatnyi sikertelenséget, és továbblép. A kudarctól való félelmet, s az ez által kialakuló önállótlanságot a gyerekek tőlünk tanulják az idő előrehaladtával.

Forrás: pexels/Anna Shvets

Miattunk félnek a kudarctól

Egyfelől követik a mintát, hogy mi milyen jelentést tulajdonítunk a sikertelenségnek. Másfelől levonják a következtetést a reakcióinkból. Gyakran a pontos és gyors végrehajtás érdekében inkább intézkedünk helyettük, vagy tanácsokkal bombázzuk őket, kijavítunk és kritizálunk. Mindezt szinte észrevétlenül tesszük, tiszta jószándékból. Akaratunkon kívül mégis azt üzenjük: „Nem bízom benned. Még nem vagy elég jó.”

Bizonyítsd, hogy hiszel benne!

Minden gyerek arra vágyik, hogy látva, hallva és elfogadva érezze magát. Hogy higgyenek benne és a képességeiben. Nem a szolgálatainkra van szükségük, hanem a biztos háttérre. Hogy kudarc esetén is ott vagyunk velük, amíg túllépnek rajta. Mert a kudarc érték. Nélküle nincs igazi tanulás. Győzni csak az tud igazán, aki meri vállalni annak kockázatát, hogy veszít. Minden félelmetes, amit nem ismerünk, mindaddig, amíg meg nem ismerjük.

LEHET MÁSKÉNT:


→ Egy tanárral való konfliktus során fejezd ki, hogy hiszel benne, hogy meg tud vele birkózni. Te legyél ott mellette lelkileg, s tanácsok helyett inkább érdeklődj, hogy ő milyen jelentést tulajdonít a dolognak, és milyen megoldást választana.

→ Ne vidd utána az otthon hagyott füzetét!
Engedd, hogy megtapasztalhassa ennek következményeit anélkül, hogy megkapná tőled az „én megmondtam” attitűdöt!

→ Ne szedd össze a szennyesét! Egyszer kifogy egy tini a tiszta ruháiból, s többet nem akarja majd, hogy megismétlődjön.

→ Ne szervezd túl külön órákkal! Ha nem akar semmit, az sem baj. Eljön majd az ideje, hidd el!

→ Néha egy szendvics jobban esik, mint egy közös meleg vacsora, mert kevesebb stresszel van körítve. Nem baj, ha nem mindennap eszünk együtt. Engedd el, s a közös étkezések
még értékesebbé válhatnak!