Ha gyerekként nem hagyod döntéseket hozni, felnőttként is célok nélkül marad
Gondoljunk csak bele, ha mi is folyton azt hallanánk, hogy „nem szabad”, „ne csináld”, „hagyd abba” egy adott dologgal kapcsolatban, két opció lehetséges: dacból, csakazértis azt tennénk, amit nem lehet, vagy egy idő után megunnánk, és már nem érdeklődnénk az adott dolog iránt, mert nem jelentene motivációt.
Pontosan így működik a gyerekeknél is. Ha túl sok a kell és a muszáj, az a gyerekek felnőttkorára is hatással lehet, hiszen nem hagyjuk őket meghozni a saját döntéseiket, ezáltal elvesztik a motivációjukat, és nem alakulnak ki konkrét céljaik a jövőben sem.
Engedjünk meg mindent a gyerekeknek?
Természetesen ne. Fontosak a határok és a következetesség is, de ne akarjunk mindent megoldani a gyerek helyett, és olyan helyzetekben, amelyek nem jelentenek veszélyt számukra, hagyjuk őket érvényesülni. Ez legtöbbször azért problémás a szülők számára, mert kellemetlenséggel járhat – mármint a szülőknek.
Ha hagyjuk a kisgyerekeket egyedül enni, minden maszatos lesz, és azt nekünk kell majd eltakarítani. Ha hagyjuk, hogy a sárban ugráljanak, valójában attól félünk, hogy több lesz a mosnivaló, és pontosan azt vesszük el a gyerekektől, amire a leginkább szükségük van: a gondtalan játékra.
Ha folyton fegyelmezni próbáljuk a gyereket, sajnos akarva akaratlanul kialakulhat bennük az ellenállás a szülővel szemben, amely egyre több konfliktushoz vezethet. Minél többször próbáljuk kontrollálni a gyereket, annál inkább támadásnak éli meg, és nem fogja megcsinálni, amit kérünk. Ez tényleg egy ördögi kör, amit csak úgy tudunk elkerülni, ha ismerjük a játékszabályokat, és okosan játsszuk a játékot.
Hagyjuk a gyerekeket meghozni a döntéseiket
Szülőként érdemes arra törekedni, hogy több választási lehetőséget adjunk a gyerekeknek: szimplán hagyjuk őket dönteni. Idén ősszel például, hogy ilyen sokáig kitart az indián nyár, még nehezebb az öltözködés terén átállni a könnyedebb ruhadarabokról a meleg, réteges öltözködésre. Ha gondot okoz a reggeli készülődés, készíts ki két ruhadarabot, amiből választhat, így máris motiváltabb lesz, mert úgy érzi, ő is része a folyamatnak.
Ha a gyermek semmiképpen sem szeretné elfogadni, amit szülőként helyesnek ítélsz meg, például, hogy vegyen fel sapkát, ha hideg van, akkor is van megoldás. Egy gyakorlati példával vezesd rá arra, hogy ő hozza meg a döntést a tapasztalás útján. Induljatok el sapka nélkül, de mondd el neki, hogy szerinted hideg van, nálad lesz a sapka, ha fázik, szóljon és felveheti. Nyilván ez a józan ész keretein belül működik, tehát mínusz 10 fokban nem fogtok sapka nélkül kilépni a házból, de egy könnyű trükkel könnyen meggyőződhettek arról, hogy mennyire van hideg kint. Mondd neki, hogy fújja ki a levegőt, és ha látszódik a lehelete, akkor már elég hideg van a sapkához. Ha fázik, ő maga fogja kérni a sapkát, és így segítettél neki abban, hogy ő hozhassa meg a döntést, semmi sem lett rákényszerítve.
Tűzzünk ki célokat, amelyeket a gyerekek számára is elérhetőek és motiválóak
Sajnos a gyerekek számára az, hogy el fogunk késni, vagy nincs idő valamire, kevésbé megfogható és érthető, mintha konkrét példákkal és célokkal magyaráznánk el neki a dolgokat. Ha például nehezen akar oviba menni, kérdezzük meg, mit szeretne csinálni ovi után. Vázoljuk fel neki, hogy milyen jó lesz majd délután közös programot csinálni, például elmenni a játszótérre vagy otthon társasozni. Ezzel máris olyan célokat tűztünk ki, amelyek a gyerekek számára is motiválóak lehetnek, és segítenek a szabályok betartásában. Elmegy az oviba, és várni fogja a délutáni közös időtöltést, ez segíthet abban is, hogy könnyebben teljen a napja.
Ahogy a gyereknevelés egyéb területein, ebben az esetben is fontos a következetesség és a gyerekkel való folyamatos kommunikáció: ne kényszeríteni akarjuk a gyereket, hanem vezessük rá, hogy ő hozza meg a döntést. A választást mindig dicsérjünk meg szavakkal is, és ha esetleg rosszul döntött, ne emlegessük fel később, hogy „látod, én megmondtam”, mert azzal többet ártunk, mint segítünk.
Ha meghagyjuk a lehetőséget a gyerekeknek arra, hogy dönthessenek, könnyebben tanulják meg, hogy a későbbiekben, felnőttként is konkrét célokat tűzzenek ki maguk elé, és motiváltnak érezzék magukat ahhoz, hogy elérjék azokat.