5 dolog, amitől ne foszd meg a gyereked, ha boldoggá akarod tenni

gyerek,kölyök,család,szülő,boldogság
Forrás: getty

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

A boldogságot nem lehet csak úgy odaadni a gyereknek, de nagyon könnyű megfosztani tőle. Hogyan erősíthető mentális immunrendszerének ellenállóképessége?

A cikk korábban a Gyereklélek magazinban jelent meg.

Felhőtlen gyermekévek – szinte állandósult szókapcsolat ez. De jár-e automatikusan a jelző a gyerekkornak? Hiszen minden elégedetlen, szorongó, szomorú vagy dühös felnőtt gyerekként kezdte, a boldogságra/boldogulásra való képességünk szempontjából pedig meghatározóak a korai éveink. Életünk legérzékenyebb korszaka az első néhány évünk, amikor a legjobban függünk a környezetünk visszajelzéseitől, figyelmétől. Mindent, de mindent magunkra veszünk, és még kezdetlegesek az elhárító mechanizmusaink. Óriási szükségünk van a feltételek nélküli elfogadásra, a felnőttek nyújtotta stabilitásra, a mindig kapható szeretetre. Márpedig a való világban néha elzárják a csapot… Ezért jut a következő oldalakon akkora szerephez az alkalmazkodóképesség, ami olyan „titkos” hozzávaló egy kiegyensúlyozott élethez, mint jó pörköltben a csipet cukor.

A boldogság és a siker összetevőit kutatva a pszichológusok a kétezres évek elején állították fókuszba a reziliencia fogalmát, amit legpontosabban talán pszichés ellenállóképességként fordíthatunk le. Segít alkalmazkodnunk a változásokhoz, és talpra állni a bukások után. Az eredetileg a fizikában használt szakkifejezés pszichológiai vonatkozása először az 1970–80-as években bukkant fel – mára pedig a gyereknevelési könyvek visszatérő eleme lett. A mentális alkalmazkodóképességet több tényező bástyázza körül, és szülői támogatással mindegyik fejleszthető.

gyerek,kölyök,szülő,család,boldogság
forrás: unsplash
A boldogságot nem lehet csak úgy odaadni a gyereknek, de nagyon könnyű megfosztani tőle.
Olvasd el ezt is!

#1 Önbizalom

Carol Dweck amerikai pszichológus fedezte fel, hogy az önbizalmunkat alapjaiban határozza meg, rögzült vagy fejlődő szemléletre épült-e.

A rögzült szemléletre jellemző az elképzelés, hogy a képességeink velünk születettek. Ebben az esetben az önbizalom sérülékenyebb, mivel egy-egy kudarc a személyiségünk egészét minősíti. Ilyen jóindulatú visszajelzések építgetik az önbizalomcsapdát: Dweck szerint ilyenkor az erőfeszítést, az elvégzett munkát, a jó eredményt a gyerek előnyös tulajdonságaként azonosítjuk. Akit az okosságáért vagy ügyességéért dicsérnek, hajlamos lesz kerülni a kihívásokat, mert nem kockáztatja, hogy kiderüljön róla, mégsem olyan jó. Akinek az erőfeszítését, kitartását díjazzák, az a befektetett munkájára lesz büszke, és ha a munka egyszer mégis balul sül el, az nem minősíti őt magát. Képzeljük el, hogy óvodáskorú gyerekünk segít a boltban vásárolt holmit bepakolni a szatyorba. Mit mondunk neki köszönetképpen? „Ügyes vagy!” vagy inkább: „Ezt ügyesen csináltad, jó, hogy segítettél, köszönöm”? Hosszú távon nagy a különbség, mondja Dweck.

A fejlődő szemlélet az önbizalom terén azt jelenti, hogy tudjuk, a képességeink a befektetett munka árán fejleszthetők. A hibát tanulási lehetőségnek tekintjük, és ez fontos megküzdési stratégiát ad a kezünkbe. Jesper Juul, az elismert dán családterapeuta a szülők másik félreértésére hívja fel a figyelmet. Szerinte amikor a gyerek azt kiáltja a csúszda tetején: „Nézd,anyu!”, nem arra vágyik, hogy értékeljük a csúszási teljesítményét. Csupán azt szeretné, hogy vegyük őt észre. „Jaj, de ügyes vagy!”, kiáltjuk oda neki, és ha a gyereknek korábban eszébe sem jutott, hogy neki ügyesnek kellene lennie a csúszdán, most már tudja. Pedig elég lenne odaintegetni: „Szia, látlak!” Csak igazoljuk vissza az élményét. „Társadalmunkban elterjedt elképzelés, hogy a dicsérgetés erősíti az önbizalmat; ebből adódóan sokak egója vált egy túlfújt lufihoz hasonlatossá. Ez a lufi a legkisebb behatásra szétdurran” – írja Juul. Értékelő dicséret helyett személyes reakciót adjunk, tanácsolja. Például ha a gyermekünk átnyújtja a rajzát, a szokásos „Jaj, de ügyes vagy!” helyett kérdezzünk: „Ez a cica háza?” vagy: „Ezt nekem rajzoltad? Köszönöm!”

1/a Bátorság

Nem egyenlő sem a vakmerőséggel, sem az agresszióval – inkább az öntudatossággal, a talpraesettséggel, a kezdeményezőkészséggel rokon. Amikor a gyerek meg meri szólítani az új osztálytársat, akivel barátkozni szeretne; amikor a kötekedőt lehűti egy „oké, ezt te így gondolod, én meg nem”-mel; amikor ki mer állni önmagáért. Ha az önbizalom a szín, akkor a bátorság annak egy árnyalata.

1/b kompetenciaérzés

Kutatások azt mutatják, hogy a túlságosan óvott gyerek hajlamosabb a szorongásra. Bátorítsuk, hogy – kontrollált körülmények között –
kockázatokat vállaljon, térképezze fel a saját határait, és gyakorolja a megküzdési stratégiákat, mert ez alapot ad a bátorsághoz.
Ne tiltsuk meg neki a fára mászást, inkább álljunk ott, és szóljunk,
ha vékony ágra lépne. Találjunk ki közösen trükköket, ha fél a nagyinál aludni. Kérjük meg, hogy segítsen a kistestvérének összehúzni a cipzárt.

#2 Kreatívitás

Segítségével a probléma és a kudarcélmény helyett a gyerek képes lesz a megoldásra fókuszálni.

A cikk további részét a famiily.hu-n olvashatod el.


Ez is érdekelhet:

Nézd meg a galériánkat> 13 kép
Így tarthatod távol a gyereket a képernyőktől
Tovább olvasok
Tizenkét idézet a takarításról, annak minden öröméről és nyűgéről

2019-ben szeptember 21-ére esik a takarítás világnapja. Már csak ezért is...

3 húsmentes meleg saláta az ősz jegyében

Az egyik kedvenc elfoglaltságunk őszi estékre: pokróccal és finomságokkal körbe véve magunkat sorozatot nézni a kanapén. Ilyenkor persze nem árt, ha nem csak finomak, de egészségesek is azok a harapnivalók.

Variációk bundáskenyérre: öt frappáns megoldás

Imádjuk reggelire, vacsorára, édesen és sósan, bő olajban kisütve és sütőben sülve, de próbáltad már megtöltve, rétegezve, vagy épp feltekerve?

Tanítsd meg a gyereked, hogyan nyugtathatja meg magát – 5 tipp

A gyerekeket ma rengeteg külső inger éri, sok irányban kell megfelelniük, ebbe pedig gyorsan belefáradnak. A relaxáció hatására képesek lesznek megnyugodni, energiával töltődnek fel, egészségesek maradnak, bónuszként pedig felnőttkori stresszhelyzetekben is előkaphatják majd ezt a megoldókulcsot. Íme, néhány egymásra épülő lépés a relaxáció felé:

Több hónapig küzdöttem a lefolyódugulással, végül négy hiperegyszerű, filléres ötlet oldotta meg

Duguláselhárító szakember, klór, nátriumhidroxid és még ki tudja, milyen vegyi összetevők – igen, én is jártam már itt. De hasztalanul: a mosdókagylómból több fordulónyi bolti vegyszer után sem volt hajlandó eltávozni a (meglehetősen koszos) víz. Egyre nagyobb bajban voltam, mert vendégek jöttek – ők mégsem láthatják ezt a förmedvényt a fürdőszobámban! Aztán kicsit beletúrtam az internetbe és megvilágosodtam.

Hamarabb is fel lehet dolgozni a szakítást, mint elsőre gondolnád

Mint oly sok minden más, ez is fejben dől el, még ha ez az érzelmek viharában először furcsán is hangzik.

Híres nőszemélyek 50 fölött, akikre vadítóan simul a bikini

„Igen, holnap 53 leszek. És?!” – posztolta néhány hete Salma Hayek, és a kijelentésébe nehezen tudnánk belekötni. Végtére is a legjobb esetben is 35-nek néz ki bikiniben!

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Nem kell választanod! Két kedvenc magazinodat most egy áráért kapod meg. Fél év (5 lapszám) Éva + ajándék fél év (5 lapszám) InStyle 7950 Ft helyett 3180 Ft

Csak 3180 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem