Gyerekmentes zóna a repülőn: negatív diszkrimináció vagy jogos igény?
A roppant heves vita a Twitteren robbant ki, közvetlen azt követően, hogy a török Corendon Airline bejelentette, hogy bevezeti a gyermekmentes zónát. Ez a kifejezetten felnőtteknek szóló terület november 3-tól elérhető az adott légitársaság A350-es járatain, Amszterdam és Curacao szigete között. Az adott döntés célja nemcsak az, hogy a felnőttek egy nyugodt környezetben utazzanak, hanem az adott légitársaság a szülőknek is segíteni szeretne ezzel, hiszen egy olyan teret teremtene a repülőgépen, ahol nem probléma az, ha a gyermek sír vagy hangos, és nem kap a szülő rosszalló pillantásokat a gép többi utasától.
Az online vitát elindító tweet a következőképpen szólt:
„Úgy tűnik, a légitársaságok azt fontolgatják, hogy „gyermekmentes zónákat” hoznak létre a repülőgépeken, és nem tudom eldönteni, hogy ez disztópikus váltás-e vagy sem, de általánosságban nagyon szomorú, hogy az emberek milyen csekély toleranciával rendelkeznek...”
Drágább repülőjegy, de csendes utazás
A zóna egyébként a repülő elejében található, falakkal és függönyökkel választva el ezt a területet a repülőgép többi részétől, így egy nyugodt, csendes, árnyékolt környezetet teremt a repüléshez.
Ezentúl a felnőtt zónába való helyfoglalás kizárólag 16 éven felül lehetséges, és míg egy normál területi jegy 45 euróba, tehát olyan 17-18 ezer forintba kerül, addig a felnőtt zónába szóló jegy 100 euróba, amely megközelítőleg 37-38 000 forintnak felel meg.
Negatív diszkrimináció vagy jogos igény?
Természetesen rendkívül sokan felháborodtak az adott döntés folytán, hiszen nem értenek azzal egyet, hogy ilyen mértékű megkülönböztetés legyen az utasok között. Sokan felhoztak erre példaként más eseteket is, ahol véleményük szerint kizárólag azért, mert kisgyermekük van, negatív diszkriminációban részesültek. Egy szülő például arról számolt be, hogy vannak már olyan albérletek, ahova nem engednek kisgyermekes családokat költözni.
Azonban más vélemények szerint pedig az sem állapot, hogy a szülők sokszor egyáltalán nem fegyelmezik a gyermekeiket, és akár az egész repülő a hangos, nevetlen gyerekek ricsajától szenved, és amikor szólnak a szülőknek, hogy esetleg kissé csitítsák le a gyermeket, abszolút személyes sértésnek veszik.
Így voltaképp nem is tűnik annyira rossz megoldásnak az, hogy valaki a saját szuverén döntésből adódóan kétszer annyit fizet a repjegyért kizárólag azért, hogy nyugodtan, csendben utazzon. Ugyanis, ha nagyon őszinték akarunk lenni, ez inkább egy plusz szolgáltatás, mintsem negatív diszkrimináció.
A tolerancia kulcsfontsságú
Azonban nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy mennyire fontos a kölcsönös tolerancia mindkét oldalról. Tehát a szülők részéről érdemes mindent megtenni azért, hogy a gyermek csendben foglalja el magát, azzal ne zavarva a többi utas utazását. Ezentúl a másik oldalról is elengedhetetlen a megértés és a tolerancia, hiszen el kell fogadni, hogy bizony van olyan eset, hogy még a legjobb szülő sem képes megnyugtatni a gyermekét.
Egyébként nem ez az első légitársaság, amely ilyen módon próbálja megoldani ezt a problémát, ugyanis a Singapore Airlines, illetve a Japan Airlines bizonyos járatain is vannak hasonló próbálkozások.
De vajon jó megoldás a gyermekmentes zóna bevezetése? Ezt mindenki döntse el maga, viszont arról sose feledkezzünk meg, hogy mennyire fontos az embertársaink irányába érzett tolerancia.