A Biblia valóban tiltja a karácsonyfa-állítását? Érdekes feltételezés nyomában
Aki jártas a keresztény vallásban és kultúrában bizonyosan találkozott már azzal a felvetéssel, hogy a radikálisabb, vagy magukat fundamentalistának tartó hívők, nem állítanak karácsonyfát. Ezt pedig egyrészt arra a teljesen jogos állításra alapozzák, hogy Jézus szinte biztosan nem karácsonykor született, így a születésének az ünneplése egyszerűen nem valid, másrészt december 25-e eredetileg pogány ünnep volt, hiszen ezen a napon ünnepelték a Napisten sötétség felett aratott győzelmét. Az adott pogány ünnepen valóban szokás volt fákkal, ágakkal díszíteni, ilyenkor örökzöld növényeket is használtak, melyek a halhatatlanságot jelképezték.
Való igaz, hogy ennek az ünnepnek pogány eredete van, sőt bizonyos szokásoknak is. Azonban a zsinati atyák úgy vélték, hogy miután Jézus legyőzte a sötétséget, így ennek a pogány kultusznak egyfajta megkeresztelése volt az, hogy Jézus születésének napjának nevezték ki. Az örökzölddel pedig a Messiás halhatatlanságára emlékeznek.
Persze itt felmerülhet az a kérdés is, hogy ha nagyon szöveghűek szeretnénk maradni, akkor Jézus sehol nem mondja azt, hogy a későbbi nemzedékek emlékezzenek meg a születéséről. Kizárólag a haláláról mond ilyen utasítást.
Illetve szintén érdekes kérdés, hogy egy pogányságból átmentet hagyománnyal vajon lehet-e egy ennyire jelentős eseményt megszentelni. De annyi bizonyos, hogy a karácsony által sokak számára – főleg abban a korban – szimpatikusabb, megfoghatóbb lett a kereszténység, mint szimplán a liturgiák, és a misék által.
Ám, ha ez nem lenne elég indok, afelől, hogy kétségek merüljenek fel a karácsonyfa-állítását illetően, egy másik értelmezés szerint Jeremiás 10. könyvében található passzus is erre utal: „Halljátok meg a szót, amit az Úr szól néktek, Izrael háza! Ezt mondja az Úr: A pogányok útját el ne tanuljátok, és az égi jelektől ne féljetek, mert a pogányok félnek azoktól! Mert a népek bálványai csupa hiábavalóság, hiszen az erdő fájából vágják azt; ács-mester kezei készítik bárddal.Ezüsttel és arannyal megékesíti azt, szegekkel és pörölyökkel megerősítik, hogy le ne essék. Olyanok, mint az egyenes pálmafa, és nem beszélnek; viszik-hordják őket, mert mozdulni nem tudnak. Ne féljetek tőlük, mert nem tehetnek rosszat; de jót tenni se képesek!”
Természetesen első olvasatra, illetve mélyebb biblia ismeretek hiányában valóban úgy tűnhet, mintha a karácsonyfához hasonló szimbólumról beszélne a szerző. Azonban ez téves feltételezés, ugyanis Jeremiás próféta könyve a i.e 600-as években íródott, Júda népének a Babiloni fogságba viteléhez közeledve. Miután ezt követően csak jó pár száz évvel született a Messiás, így abszurditás azt állítani, hogy ez a szakasz az ő születése és halála utáni hagyományok elleni irat lenne, pláne, hogy legkorábban a középkorra datálható a karácsonyfa állításának az elterjedése.
Fontos tudni, hogy az igeszakasz a korabeli zsidóságnak szól, akiket a próféta megtérésre int a bálványimádásból. A fa pedig amelyre pedig a próféta utal nem konkrétan egy növény, hanem az abból készült bálványok, melyeket az akkori korban, a környező népek hagyományait követve imádtak a zsidók, és mellyel megszegték a „Ne legyenek idegen isteneid énelőttem” és a „Ne csinálj magadnak faragott képet” parancsot, mely a tízparancsolatban olvasható.
Miután pedig a tízparancsolat minden hívő emberre vonatkozik, nem csak a zsidókra, így érthető, hogy egyes fundamentalista hívők ezt az igeszakaszt egy olyan szimbólumra vonatkoztatták, mint a karácsonyfa. Azonban ez a parancs kizárólag akkor vonatkozna a karácsonyfára, ha azt valóban bálványként imádnák a hívek. Ám miután nem ez történik, és a szimbólumrendszereket a Biblia nem tiltja, hiszen például a zsidó hagyományok tele vannak ilyesfajta jelképekkel (gondoljunk csak a templomra, frigyládára, menórára stb.) így téves feltételezés az, hogy a karácsonyfa állítást tiltaná a Biblia.
Természetesen az már másik kérdés, hogy ha valakinek ez a személyes meggyőződésébe, hitébe nem fér bele, de kategorikusan kijelenteni, hogy a karácsonyfa-állítása Biblia ellenes, hiba és félrevezetés.