174 éve adták át a Széchenyi lánchidat: érdekes és megrázó képek a történelemből
Az első magyarországi híd a Duna fölött
1821-ben Széchényi Istvánt kezdte el első ízben foglalkoztatni annak gondolta, hogy szükséges lenne egy állandó híd, mely összeköti Budát és Pestet. Ezt követően számos hídterv készült, ám sokáig nem akarták a hatóságok engedélyezni, hiszen attól tartottak, hogy a hídpillérek majd növelni fogják az áradások és a jégzajlások veszélyét. Végül, hosszas diskurzus után, 1836-ban az Országgyűlés engedélyt adott az első magyarországi híd megépítésére a Duna fölött. 1838-ban pedig az építkezés vezetésére Adam Clarkot kérték fel. 1842 augusztusában nagy társadalmi eseménynek számított a híd alapkövének az elhelyezése. Végül a pillérek és a hídfalak 1847 júliusára lettek készen. Azonban az építkezést nagyban hátráltatták a szabadságharc eseményei.
Végül az épülő útpályán elsőként 1849. január 1-jén haladt át az első kocsi, majd a hetvenezres osztrák sereg. Érdekesség, hogy 1849 májusában Hentzi császári tábornok utasítására Buda ostromakor fel akarták robbantani a hidat, azonban ez szerencsére nem sikerült.
A híd építésének menedzselésére testület is alakult, melynek Széchenyi István lett az elnöke. A helyválasztás azonban nem feltétlen bizonyult szerencsésnek, ugyanis a híd nekifutott a Várhegynek, így szükséges volt egy alagút megépítése is, melyre végül 1857-ben került sor.
A hidat 1849. november 20-án avatták fel. Szomorú, de aki a legtöbbet tett ennek a megépüléséért, és aki megálmodta, soha nem mehetett át rajta, ugyanis Széchenyi István ekkor már a döblingi ideggyógyintézetben élt.
1873-ban, miután egyesítették Budát, Óbudát és Pestet, a Széchenyi lánchíd nemcsak az egyesített Budapest, hanem az egész ország jelképévé vált.
Ezt követően 1913-15 között újjáépítették, majd a II. világháborúban a német csapatok Budapest ostromakor, 1945. január 18-án felrobbantották a hidat. Újjáépítése után, 1949. november 20-án – pontosan 100 évvel az eredeti felavatást követően – újra, ünnepélyes keretek között adták át a hidat a forgalomnak.
A későbbiekben 1973-ban, majd 1987-ben is felújították. Ezt követően 2021 tavaszán újra sor került a híd teljes felújítására. A munkálatok közel két és fél évig tartottak. Ugyan a forgalom előtt már 2022 végén megnyílt a híd, azonban a gyalogosok csak idén nyáron vehették újra birtokba. A híd újbóli átadása egy ünnepség keretében történt, melyen Széchenyi István leszármazottai is részvettek.