A világ legjobb óvodájában korlátlanul szabad lehet a gyerek
Ez a cikk eredetileg a Gyereklélek magazinban jelent meg.
Tökéletes választás volt a tervezési feladatra a Tezuka házaspár: Takaharu és Yui két kisgyerekkel első kézből ismerte az ovisok lélektanát. Az építészpáros filozófiája szerint egyébként is „első a család és a boldogság”. Ezért aztán a 750 férőhelyes ovi és előkészítő iskola egyetlen hatalmas közösségi játszótér, közepén egy ovális udvarral, méretes ablakokkal, terasszá kitárható és egybenyíló termekkel. Akkoriban kezdett elterjedni a nyitott alaprajzú iskola modellje, amelyet a Fuji ovi is követ. Az intézmény
a Montessori iskolák szellemiségéhez igazodva szabad teret enged a gyerekeknek az önálló kezdeményezésre és felfedezésre. Az aktuális tevékenységeknek megfelelő tereket és funkciókat térelválasztókkal szeparálják, és minden egyes bútordarab többfunkciós, mobil és átalakítható.
Minden játszótérre járó szülő tudja, hogy a vízvételi hely és dagonyázó a legfontosabb gyűjtőpont és a végtelen kreativitás ösztönzője, ahol a horzsolásos sérüléseket is el lehet látni
Sok kritikát, hideget és meleget is kapott ez a nyílt alaprajzú rendszer, ahol nehéz hangban és látványban szeparálni a csoportokat és tevékenységeket. Az építész azonban eleve tisztában volt mindezzel, és kifejezett szándéka volt olyan teret alkotni, ahol „erős, talpraesett és alkalmazkodásra képes” gyerekek játszhatnak felhőtlenül. Márpedig a tapasztalat őt igazolta. Első ránézésre az udvar, a földszint és a tető között egymást keresztező közlekedési útvonalak kaotikusnak tűnnek. Mégis, vagy talán épp ennek köszönhetően, megfigyelték, hogy a Fuji oviban hatszor annyi játékot agyalnak ki és gyakorolnak napi szinten a gyerekek, mint egy hagyományos óvodában. Egy átlagos ovis napi öt kilométert fut, szalad, lohol. „Pedig senki nem kergeti őket!” – kommentálta nevetve az építész a megnyugtató eredményt.
Apropó, megnyugtató – kiderült, hogy a nyílt alaprajzból és az udvar köré épülő átriumos elrendezésből adódó magasabb zajszint nemhogy zavarná a nebulókat, de kifejezetten nyugtató hatású, és javítja a koncentrációt. Kutatások is bizonyítják, hogy az elszigeteltség és a tökéletes csend nyugtalanítja a gyerekeket, és különösen az autistáknál aktiválja a kellemetlen tüneteket. A csendes tanteremben a legkisebb nesz is figyelemelterelő lehet. Az aktivitásokból adódó organikus hangfolyam megnyugtató zsezsgése viszont működésbe hozza a szervezet természetes zajszűrő képességét, és nagyobb koncentrációra, aktív figyelemre serkenti a gyerekeket.
Takaharu arra is felhívja a figyelmet, hogy a nyílt tér és a kör nemcsak
szimbolikusan, hanem kézzelfoghatóan ösztönzi a társasági kapcsolatokat és propagálja az egyenrangúság koncepcióját. „A zárt osztályterem és a zónákra, emeletekre tagolt iskola természeténél fogva hierarchikus megosztottságot és klikkesedést indukál.” A nyitottságot mi sem mutatja jobban, mint hogy az udvarra néző tolóajtók az év kétharmadában tárva-nyitva állnak. „Elég volt a légmentesen zárt iskolaépületekből ki kell tárni az ablakot, hogy beengedjük a valóságot” – hangzik az építész véleménye.
Nyílt alaprajz
- Három termetes élő fát integráltak az épületbe: két 25 méteres és egy 15 méter magas gyertyánszil töri át a tetősíkot. A fák törzse köré hálót feszítettek, így egyszerre akár százan is fel tudnak mászni a koronájukra.
- A gyerekek léptékéhez igazítva a belmagasságot 210 centiméterre csökkentették az előírt 3 méterről, meggyőzve az önkormányzatot, hogy módosítsák az építési szabályzatot.
- A tetőterasz a központi udvar felé lejt, ezért, és az alacsony tetőmagasság miatt, minden gyereket szemmel tarthatnak a nevelők az udvarról, még akkor is, ha a terasz külső peremén áll.
- Az ovális tetőn folyamatosan és akadálytalanul lehet körben rohangálni és kergetőzni, nincsenek zsákutcák, csapdák, csak a végtelen szabadság és nyitottság.
- Felülvilágító ablakok biztosítanak elegendő természetes fényt és belátást a tetőről a kíváncsiskodóknak.
- Nincsenek szem elől elzárt, eldugott területek, félreeső, sötét zugok. Az épület minden pontja egyenrangúan nyitott és a kertre néz.
- Öt vízköpő vezeti el a tetőről a vizet, amelyel rögtönzött vízesést produkálnak esőben – a gyerekek nagy örömére.
- Az ovális homlokzat ívét finoman követő tolóajtóknak köszönhetően az év kétharmadában az épület folyamatosan nyitott.
- Az azonos belső és külső padlószint lehetővé teszi a közvetlen kertkapcsolatot, valamint a külső és belső terek és funkciók egymásba folyását.
- Az egész épületet behálózó hagyományos koreai ondol típusú padlófűtésnek köszönhetően télen is mezítláb játszhatnak a földön a gyerekek.
- A modern civilizációban megszokott steril kényelmi környezethez képest a taktilis (tapogatásra érdemes) anyagok, mobilbútorok és folyton változó terek aktív, cselekvő részvételt, állandó mozgást és szenzibilis élményt biztosítanak a gyerekeknek – ezek olyan értékek, amelyek elengedhetetlenek az egészséges fejlődéshez.