Milyen gyerek kerékpárülést vegyek?

Borítókép: Milyen gyerek kerékpárülést vegyek?
Melyik kerékpáros gyerekülés a legbiztonságosabb? Ezt a kérdést jártuk körbe.

Mi is kényelmesebbek lettünk, és mint mindenből, a bringázásból is a lehető legjobbat és legbiztonságosabbat szeretnénk a gyerekeinknek. még „a tajga réme” kerékpár vázán vitt a strandra a nagyapánk. Azóta sokszorosára nőtt az autók száma,

Ha elöl, a kormányra szerelt kis ülésben ül a gyerek, akkor nehéz kormányozni a kerékpárt. Hiába menő ez Hollandiában, a hazai viszonyok közé nem ajánljuk. Sokszor nem látunk ki a feje fölött, ráadásul ide csak háttámla nélküli ülést lehet tenni, így másfél-két évesnél fiatalabbaknak egyáltalán nem ajánlott. Kellő rutinnal is csak nagyon rövid távra, autó nem járta területre használjunk ilyen ülést. Vegyünk inkább előre egy mutatós kosarat vagy vicces dudát, csengőt, a gyereknek pedig válasszunk más megoldást.

Az utánfutó ideális lenne, ha nem lenne az a sok antiszociálisan parkoló autó. A járdán kerekezést amúgy is tiltja a KRESZ, a forgalmas főúton viszont csak reménykedhetünk, hogy egy épp sms-ező autós nem viszi el a világ legértékesebb csomagját szállító utánfutónkat. Kerékpársávokra, autók elől elzárt területre viszont ideális, és még csak fel sem borul, akkor sem, ha a kerékpár eldől. A gyerekek amúgy is be vannak kötve, és az ülésük alatt általában még a csomagok is elférnek. Az ára 25-–30 ezer forint, de lehet már bérelni is.

A hátsó ülés mögötti, vázra szerelt gyerekülések maximum 15–16 kilós terhelésre vannak hitelesítve, ha csomagtartóra van rögzítve a gyerekülés. Az ideális ülésnek van állítható lábtámasza, hogy ne lógjon a gyerek lába, és a bicikli nyergétől való távolság is állítható. A vázra illesztett üléseknek van egy kis rugózásuk is, ettől kevésbé zötykölnek, mint a csomagtartós változat. A védelmet nyújtó ülésbe olyan hárompontos biztonsági övvel lehet ifjú utasainkat rögzíteni, amelyeket nem tudnak menet közben kicsatolni. Az első pár száz méter szokatlan lesz, éppúgy, mint amikor túratáskákkal terheltük a csomagtartót, de hamar megszokjuk.

4-5 évesen tanulnak meg a gyerekek, először négy, majd két keréken, önállóan tekerni. Csakhogy, különösen a kezdeti időszakban, hamar elfáradnak. Egy kevésbé ismert, remek találmány a, ezzel tudjuk vontatni kerékpáron ülő utódunkat, s ha erőre kapott, egy mozdulat, és ismét jöhet önállóan. Ára bolttól függően 17–19 ezer forint, webshoppal is rendelkező üzletekben beszerezhető.

Magyarországon még nem kötelező, de mindig legyen a gyereken bukósisak. Az olyan sisakot, melyben már nagyobbat estek, azonnal ki kell dobni! Minden kerékpáron legyen első-hátsó világítás, akár duplán is. A láthatósági mellény hasznos, érdemes mindig ráadni a gyerekekre.

Hazánkban kevés független fogyasztói teszt áll a bringások rendelkezésére. Európában a legismertebb minőségbiztosító a TÜV, mely Magyarországon a KERMI-vel közösen képviselteti magát. A nagyobb szakboltok ügyelnek arra, hogy termékeik el legyenek látva ilyen tanúsítvánnyal. A német www.test.de magazin rendszeresen tesztel kerékpárüléseket és utánfutókat. Független tesztjükön a nagy klasszikusok, a Hamax és az OK Baby szerepeltek a legjobban. Mindkét márka hazánkban is kapható.

Ahhoz, hogy egy termék az EU-ban forgalomba kerülhessen, bizonyos követelményeknek meg kell felelnie. Ennek a minősítésnek a jele: CE. Ha ez a logó nincs fent a kiválasztott terméken, jobb, ha nem vesszük meg.

Szerző: Kalmár Virág, Fotó: Europress. Ez a cikk az Éva magazin 2010. augusztusi számában jelent meg először. Minden jog fenntartva.

Még több infó: amíg a gyerek nem teker