A motor dilemmája

Borítókép: A motor dilemmája
Tegyük fel, hogy megunjuk az autózást, és átpattanunk motorra. A kisebb jármű kevesebbet fogyaszt, de vajon a levegőt is kevésbé szennyezi?

2008-ban (és később is néhányszor) a benzin világszerte annyira megdrágult, hogy a közlekedési szokások is megváltoztak. Mindenfelé divatosak lettek a városi rollerek, biciklik, és megélénkült az érdeklődés a motorbiciklik, robogók, egyéb kétkerekű járgányok iránt is. Egy amerikai ismerősöm mesélte, hogy akkoriban benzinnel hajtott biciklin járt, és ahol csak leparkolt vele, az arra járók rögtön faggatni kezdték: hol vette, és mennyit fogyaszt egy ilyen?

Kevesebbet persze, mint az autó. A motor vagy a robogó könnyebb szerkezet, így érthető módon nem igényel annyi üzemanyagot, mint a súlyosabb gépjármű. Ha két keréken repesztünk a célunkhoz, spórolunk a benzinen, ami fontos szempont lehet – főleg nagyobb benzindrágulások idején, amikor mindenki szívesen hagyná az autót a garázsban.

Ha a motor kevesebb benzint fogyaszt, mint az autó, akkor a városi levegőt is kevésbé terheli. A környezet egészének pedig biztos kifejezetten jót tesz, ha minél többen átváltunk. Legalábbis ez tűnne logikusnak, de még sincs így.

Tapasztalatból bárki tudhatja, milyen szagcsík húzódik egyes motorok után. (A hanghatásokról most nem írunk.) Ha ezt a szagmintát vegyi elemzés alá vetnénk, akkor kiderülne, mi facsarja az orrunkat. A motor kipufogásában nagyobb arányban vannak el nem égett üzemanyag-részecskék és aszmog képződéséért felelős nitrogén-oxidok.

Az autókban többnyire jobb a szűrés, mert nem spórolják ki belőlük hely híján a katalitikus konvertert. A szabályozás is szigorúbb, az autógyártás már régóta próbál megfelelni az elvárásoknak. Ezzel szemben a motoroknak mindig több szennyezés volt megengedve, és sokáig tartották magukat akétütemű típusok is.

Ma már ez változik, egyre több motorban van konverter. Az utcákon szaladgáló átlagos motor ma is jobban szennyez, mint az átlagos autó – de valójában minden attól függ, hogy melyik motort hasonlítjuk össze melyik autóval. Létezik például igazán kíméletes elektromos motor is, amit éjszaka kell feltölteni, akárcsak az elektromos autót.

Szöveg: Olchváry Dorottya, Fotó: Europress

Ez a cikk az Éva magazin 2011. évi júniusi számában jelent meg. Minden jog fenntartva.