Borítókép: Akkor is elfogadsz egy terméket, ha egy transznemű készítette?

Akkor is elfogadsz egy terméket, ha egy transznemű készítette?

A transznemű emberek munkaerőpiacon betöltött szerepére hívja fel a figyelmet egy kezdeményezés a Transznemű láthatóság napján

Egy szendvics, egy korsó sör, egy kerámia, egy szemüveg vagy éppen egy monumentális épület - produktumok, amelyek valaki szakértelmének, munkájának köszönhetően jönnek létre. Hogy adott termék készítőjének milyen a nemi identitása az nem releváns, vagy mégis? A Transvanilla Egyesület legújabb, MADE BY A TRANS kezdeményezésével és munkáltatóknak szóló kiadványával a transznemű munkavállalókra hívja fel a figyelmet, megerősítve, hogy a transz közösség ugyanolyan hasznos része a társadalomnak, mint bárki más - még ha ezt gyakran észre sem vesszük.

Március 31-e a Transznemű láthatóság napja, egy nemzetközi kezdeményezés, melynek célja felhívni a figyelmet a transz közösségre és megerősíteni ezen a napon is, hogy a transz emberek a társadalom egyenjogú tagjai. Sokak számára a társadalmi “hasznosság” mértékegysége a munka, éppen ezért a Transvanilla Egyesület kezdeményezésének is a munkavállalás áll a középpontjában. A kezdeményezés alapja egy címke, olyan produktumokat fémjelezve, amelyek nem jöhettek volna létre egy transznemű személy közreműködése nélkül. A MADE BY A TRANS címkék első lépésként egy fotósorozaton mutatkoznak be, de hosszú távon cél, hogy ezek minél több produktumon fizikai formában is megjelenjenek. A címkékkel jelzett termékek, tárgyak elfogadása pedig jelképesen a készítő személyek elfogadását is jelenti.

Magyarországon jelenleg becslések szerint 100-200 ezer transznemű ember él, akik mint bárki más, próbálnak helyt állni a munka világában. Ahogy a társadalom többi szereplője, úgy ők is a legkülönbözőbb ágazatokban tevékenykednek, a negatív munkahelyi megkülönböztetés azonban jóval gyakoribb esetükben, mint más kisebbségeknél. Egy 2019-es kutatás szerint a megkérdezettek 42%-át érte már munkahelyi diszkrimináció nemi identitása miatt.

A transz munkavállalók érvényesülését nagyban befolyásolja a láthatóság, vagyis, hogy mennyire merik felvállalni magukat a munkahelyükön, az hogy karrierjük mely pontján kezdik el a tranzíciót és persze a gazdasági-társadalmi helyzet, hiszen, ha valakinek vannak anyagi forrásai és társadalmi kapcsolatai, az előnyben van önmaga felvállalásakor is. De talán a legmeghatározóbb tényező a név és nemi státusz, hiszen sok transz ember munkanélküliségének oka, munkahelyi problémáinak forrása vagy éppen munkahely váltásának akadálya az, hogy olyan iratokkal rendelkezik, amelyek nem felelnek meg a nemnek, amelyben él.

Bár a transz emberek munkavállalásában a leggyakoribb út, ha nem kapnak támogatást az előbújás során a munkáltatótól, hogy az új név és nem használata kezdetekor, új munkahelyet is keresnek, ezzel egy teljesen új fejezetet nyitnak, sokan nem merik, vagy nem tudják ezt megtenni. A biztos megélhetés érdekében van arra példa, hogy ott kéri valaki, hogy fogadják el nőként, ahol korábban férfiként alkalmazták, vagy fordítva, ez pedig sok esetben eredményez nehéz helyzeteket. A név nem megfelelő használata, a mosdó vagy öltözőhasználat mind konfliktusforrás lehet, ahogyan a kimondott vagy kimondatlanul érzékeltetett homofóbia és transzfóbia is.

Szerencsére azonban vannak pozitív példák is: médiaintézmény, ahol az előbújást nem csak elfogadás, de pozitív megerősítés és támogatás kísérte, klasszikus gyártósorral működő létesítmény, ahol a fizikai munkások is elfogadták munkatársuk nemi identitását, vagy éppen pénzügyi intézmény, ahol az éves teljesítményértékelés része volt a felettes pozitív visszajelzése és gratulációja a transz munkavállaló önfelvállalásával kapcsolatban. A tapasztalat azt mutatja, hogy egyre több olyan munkáltató van, akik nemcsak tudomásul veszik vagy elfogadják a transznemű munkavállalókat, de lépéseket is tesznek annak érdekében, hogy a munkakörnyezetet alakítsák, a dolgozóikat pedig érzékenyítsék és támogassák az elfogadásban. Nekik igyekszik segítséget nyújtani a Transvanilla Egyesület egy kiadvánnyal is, gyakorlati tippek, példák, listák és tanácsok formájában.

A MADE BY A TRANS címkét fizikai formában bármilyen olyan munkáltató igényelheti a Transvanilla Egyesületen keresztül, aki alkalmaz transz munkavállalót, és munkavállalójával egyeztetve ezzel a lépéssel nyíltan is szeretne kiállni a transz közösség láthatósága és támogatása mellett. Az egyesület bízik abban, hogy a kezdeményezéshez sokan csatlakoznak.

A kampány elgondolkodtató fotói galériánkban megtekinthetőek: