Megnéztük a jövő földrajzóráját és tetszett!

VR,VR szemüveg,virtuális földrajzóra
Ingyenes virtuális földrajzórákkal várják az idei tanévben az általános és középiskolásokat. Elmentünk megnézni, milyen is egy ilyen óra.

Az Ázsia Center Nyugati szárnyának első emeletén egy hatalmas térben alakítottak ki nyolc kisebb (kb. 16 nm-es) szobát, azaz VR (Virtual Reality = Virtuális valóság) játékállást, ahol az edukációs foglalkozásokon egyszerre egy személy lehet bent. Egy ilyen órára látogattunk el hetedikes fiammal pár napja a VR Maxba.

VR,VR szemüveg,virtuális tanóra
Minden gyereknek elmagyarázzák, hogyan kell használni az eszközt.

Mi az a VR óra?

Egy speciális szemüveget kell felvenni, mely érzékeli a mozgásunkat, fejmozgásunkat, és ezt “lekövetve” teljesen olyan látványt nyújt a teljes látótérben, hogy abszolút úgy érezzük: valóban az adott helyszínen vagyunk.

A játékipar már rég felfedezte magának a virtuális valóságot, de az ingatlanosok, lakberendezők is előszeretettel használják, hisz ezzel úgy bejárhatunk egy akár a világ másik végén található lakást is vásárlás előtt, mintha ott lennénk.

Pár éve az IKEÁ-nak láttam olyan VR programját, ahol egy helységben váltogathattam a fal színét, a padlóburkolatot, a szőnyegeket és persze az IKEA-bútorokat is. Szenzációs volt összhangban látni a kiválasztott termékeket.

A fiam a “Földünk varázslatos tájai” órát választotta. Szenzációs élmény volt “sétálni” a fjordokon és sivatagi tájakon. Nem szédült, nem volt bonyolult a konzollal való irányítás (hiába, ők már Xbox generáció). Ha egyszer ez a technika oda jut, hogy történelmi helyszínekre, eltűnt városokba is eljuthatnak a gyerekek, akkor a törtenelemórák biztosan még színesebbek és élvezetesebbek lesznek.
Egyszerre maximum 26 fős osztályokat fogadnak, elsősorban 6–8. osztályosokat. A szobák száma miatt 8 gyerek lehet bent a “VR órán”, ennek tematikáját a tanárokkal előre egyeztetik. A többieknek addig közös interaktív órát tartanak egy nagyobb helyiségben, így ők sem unatkoznak. A vizuális élmény alapja a “Google Earth VR”, mely ingyenesen bárki számára elérhető akár otthonról is, persze egy jó VR szemüveg kell hozzá. Ám ahhoz, hogy ezekből a felvételekből a tantervekbe illő, profi narrációval ellátott anyag legyen, már egyedi fejlesztés kellett. A fejlesztők az ELTE TTK szakmai támogatása mellett dolgoztak, ennek köszönhetően a különleges földrajzórák tananyaga követi a Nemzeti Alaptantervet.

Hova kalandozhatnak a tanulók?

Egyelőre négy virtuális valóság túra közül lehet választani:
Az első Földünk olyan varázslatos tájait mutatja be, amelyek a víz, a jég vagy a szél munkájának köszönhetik mai állapotukat. A gyerekek a jég felszínformáló munkáját Norvégiát, a lengyel Mazuri-tóhátságot és a Jezioro Skarp tavat bejárva csodálhatják meg. A víz felszínalakító munkáját Portugáliában, a Praia da Corredoura abráziós tengerparton mutatja be a narrációval kísért program. A virtuális földrajzórán a gyerekek járnak még az Amerikai Egyesült Államokban Coloradóban, hogy a szél felszínalakító munkájával ismerkedjenek. Érintik a Monumentum Valley és a The Mittens and Merrick Butte vidékét, hogy aztán egy ugrással a Szahara sivatagát, majd pedig az ausztrál Uluru vidékét szemléljék.

A második túra Földünk ámulatba ejtő nemzeti parkjait mutatja be. Helyszínei: Fuji (Japán), Ha Long öböl (Vietnam), Valley of the Peaks (Kanada), Moraine Lake - Geysir (Izland), Godafoss (Izland), Mirador Base Las Torres (Chile), Mirador Cuernos (Chile), Grey-gleccser (Chile), Viktória vízesés (Zambia/Zimbabwe), Hill Inlet (Ausztrália), Nagy Korallzátony (Ausztrália).

A harmadik téma, a Földünket érintő globális problémákról szól. A klímaváltozást az Ausztráliában található Nagy Korallzátony, a Chilében található Grey-gleccser, valamint az alaszkai Juneau jégmező szemlélteti. Azok a tanulók, akik ezen a túrán vesznek részt, megtekinthetnek ültetvényeket Indonéziában, Nanga Silat vidékén Borneoban, a Rocinha nyomornegyed Rio de Janeiro városában a népességrobbanást szemlélteti. A pazarló életmód legjobb példáját a dubai-i Burj Khalifa meglátogatása tudja a legplasztikusabban demonstrálni. Az élelmiszerhiány, vízhiány óriási problémáját a Száhel-öv virtuális meglátogatása teszi a tanulók számára is kézzelfoghatóvá, a nem megújuló iparágak bemutatására pedig szintén gondoltak az ELTE TTK programot összeállító tanárai. E témában az Amerikai Egyesült Államokba látogatnak el a gyerekek, ahol a kaliforniai Kern River olajmezőt, valamint az Utah állambeli Bingham rézbányát látogatják meg virtuálisan.

A negyedik túra a természet és társadalom különleges kapcsolatát mutatja be. A túra során a gyerekek ellátogatnak egy indiai teaültetvényre. A Hoover-gát az Amerikai Egyesült Államokban a vízenergiát, a Tengger Desert Solar Park Kínában a napenergiát, a koppenhágai Windfarm Dániában a szélenergiát, a Blue Lagoon Izlandon a geotermikus energiát szemlélteti. A turizmusra az ausztriai Kreischberg-Rozenkranz síközpont, valamint a francia riviéra bemutatásával hoz példát a virtuális földrajzóra. Az ipart az új-mexikói San Jose bánya, valamint a kaliforniai Kern olajmező demonstrálja. A mezőgazdaságot a holland Keukenhof tulipánmező bemutatásával szemléltetik. New York, Tokió, Los Angeles, valamint a Golden Gate-híd bemutatása a népességrobbanásról és a városfejlődésről szól.

INFÓ: A projekt 2019. szeptember 1-én indult, a nyár folyamán már több osztály jelentkezett és a lehetőség még mindig adott. Várják általános iskolás felső tagozatos, illetve középiskolás osztályok jelentkezését! Időpontfoglalás: +36 70 310 8500; [email protected]

A virtuális földrajzórákat kísérő narratívához Rába Roland Jászai Mari-díjas színész kölcsönözte hangját.