Az iskola felé vezető úton sokszor nem kell más a gyermek számára, csak tudatos szülők – interjú a fejlesztőpedagógussal

iskola, iskolaérettség, tanköteles, gyermek, Forrás: Pexels / Andrea Piacquadio
2024. január 18-ig adhattak be kérvényt az Oktatási Hivatalba azok a családok, akiknek gyermeke augusztus 31-ig tankötelessé válik, mégis azt szeretnék, hogy maradhasson egy további évet az óvodában. Tankötelessé azok a gyermekek válnak, akik augusztus 31-ig betöltik a hatodik életévüket.

A sajátos nevelési igényű (SNI) és a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel (BTMN) küzdő gyermekek, ha a szakvéleményükben szerepel javaslat erre vonatkozóan, akkor automatikusan kapnak egy további óvodai évet az iskolakezdés előtt, ám mindenki másnak, ahol a gyermek akár a szülő kérésére, akár a szülő és az óvodapedagógus javaslatára maradna, kérvényeznie kellett az extra óvodai évet. Ligetfalvi Tímeával, az Egyensúlyház Fejlesztőközpont fejlesztő gyógypedagógusával beszélgettünk többek között arról, hogy a mostani beiskolázási folyamat miatt milyen problémákkal kell megküzdeniük a korán iskolába érkező gyermekeknek, illetve az őket tanító pedagógusoknak.

– Milyen a szakma véleménye a mai beiskolázási szabályokról?

– Elhibázott döntés eredménye, amit talán szégyellenek visszavonni. Az a tapasztalat, hogy mindenkinek olyan plusz feladatokat ad, aminek nincs valódi jelentősége, csupán időigényes és stresszt jelentő papírozás. Nagyon éretlen gyerekek érkeznek az iskolába emiatt a szabály miatt, ők azok, akik nagyon nagy hátránnyal indulnak. Nagyon sok logopédiai problémát is az iskolában kell kezelni. Ebben persze a szakemberhiány is benne van, de sok más is.

iskola, iskolaérettség, tanköteles, gyermek, óvoda, játék,
Forrás: Unsplash/Ben White

– Át tudnánk tekinteni, hogy milyen jelei vannak, ha szükséges lehet, hogy maradjon még egy évet az óvodában a gyermek?

– Ilyen például az, hogy nem vesz részt bizonyos óvodai foglalkozáson a gyermek, mondjuk verstanuláson, énektanuláson. Csetlik-botlik, rossz az egyensúlya. Nem köti le a figyelmét semmi hosszabb ideig. Rosszul fogja a ceruzát. Zavarja az érintés, bizonyos anyagokat inkább kerül – ez szenzorosságot mutat, ami idegrendszeri éretlenségre utal. Nem szeret társasjátékozni, sőt társaságban játszani. Nem köti le a meseolvasás. Nem érdeklődik a betűk és a számok iránt. Nem tud szabályokat betartani, nehezen kapcsolódik a társaihoz. Ezek azok a jelek, amelyeket a szülők is észrevehetnek, de az óvónők is, hiszen ők pontosan látják, hogy az átlag gyermekpopulációból, ki vagy kik azok, akik látványosan eltérnek a társaikhoz képest. De érdemes az „elbújó” gyerekekre is nagyon odafigyelni, az idézőjelben „jó” gyerekekre, akik nem nagyon vonódnak be, de nem is zavarnak senkit, éppen ezért kevesebb figyelemben van részük. Viszont ennek ellenkezője tehát, ha egy gyermek magatartási problémával küzd, ugyancsak figyelemfelkeltő.

Ha szülőknek tartok tájékoztató előadást a témában, akkor végig szoktunk menni az összes olyan jelen, amelyek figyelemfelkeltőek iskolaérettség vagy -éretlenség szempontjából. Olyan alapvető dolgok ezek, amik ott vannak a szemünk előtt, de ha nem tudunk róluk, akkor nem tudjuk, hogy mi mindenre kell figyelni. Ideális esetben maguk a szülők gyermekük kicsi korától kezdve tudják, hogyan segíthetnek abban, hogy a fejlődés ne maradjon el az életkorhoz képest.

iskola, iskolaérettség, tanköteles, gyermek, óvoda, játék,
Forrás: Pexels / Rdne Stock Project

– Mi az, ami a leginkább jellemző a mai gyerekekre?

– Tapasztalatom szerint a legnagyobb gond manapság a gyermekek érzelmi problémáival, pszichés állapotával van. Nagyon fontos, hogy legyenek szabályok és keretek a gyermekek életében, amelyek igazodást, biztonságot adnak számukra. Következetes erkölcsi mintákra van szükségük. Lehetnek olyan dolgaik, amelyekben dönthetnek, de meg kell tanulniuk, hogy van, amiben a felnőtt dönt. Az állandó napi szokások is fontosak, olyan rituálék, amelyekre mindig számíthat (olvasás, állandó lefekvési időpont, fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, étkezés körüli szokások, ünnepek). Ezek mind fejlesztő hatásúak számukra. A megfelelő mennyiségű szabadban eltöltött mozgás is fontos lenne. Ez nem feltétlenül adott mindenkinek. Pedig olyan lényeges területek fejlődnek általa, mint az egyensúly, a testséma, téri tájékozódás, a finommotorika, a szem-kéz koordináció, az elemi mozgások és a dominancia. Ezek mind nélkülözhetetlenek egy iskolás gyermek számára. A szülő nem feltétlenül helyez figyelmet arra, hogy elegendő kreatív játékhelyzetet biztosítson a gyermeke számára, de a közös szabadidő eltöltése sem biztos, hogy megfelelő módon történik. A szülő elfoglalt és egyszerűen nem elérhető érzelmileg a gyermek számára, nem tud bizalommal odafordulni hozzá. Kell, hogy tudjon a gyermek hibázni és újrakezdeni valamit, a szülő ebben támogassa, illetve legyen ott és legyen képes minőségi figyelemmel odafordulni a gyermek felé. A gyerekeknek óriási szükségük van a figyelemre és arra, hogy meghallgassák őket. Nagyon sok sajnos a serdülőkori depresszió, kicsiknél kialakulnak a figyelemzavarok, magatartási problémák, tikkelések. Ezt okozza a külvilág is persze, de a szülőknek hatalmas felelősségük van abban, hogy a gyerekek milyen állapotban kerülnek iskolába. S fontos tudni, hogy ez nem pénzről és fejlesztésekről szól, hanem az otthon kapott figyelemről, együtt töltött időről, beszélgetésekről. Itt persze az átlagos fejlődésű gyerekekről beszélek, akiknek nincs idegrendszeri problémájuk, és nem születtek sérülten.

iskola, iskolaérettség, tanköteles, gyermek, óvoda, játék,
Forrás: Unsplash/Phil Hearing

– Az átlagos fejlődésű gyermekek között is vannak olyanok, akiknek szükségük lenne egy további óvodai évre?

– Abszolút. Én azt látom, hogy általában a gyerekek nagyon elhanyagolt állapotban vannak, nincs ott a biztos szülői háttér, nem látnak rá arra, hogy mi a probléma, nincs tudatosság a szülői jelenlétben. Nagyon sok időt töltenek például a mai gyerekek képernyő előtt, ami teljes mértékben a szülőn múlik. Nem a szabadban vannak, nem ülnek le társasjátékot játszani, hanem mobilon játszanak. Ebből a szempontból óriási probléma van a világban. Azért is jó az a plusz egy év az óvodában, mert a szülőt ott még meg lehet segíteni, és a szülő persze nem akar rosszat a gyermekének. A neveléshez kapcsolódó edukáció nagyon fontos lenne, szülői iskolákat kellene létrehozni, hogy már a várandósság idején képet kapjon arról a leendő szülőpár, hogy hogyan lehet tudatos szülővé válni. Valójában az átlagos fejlődésű gyermekek esetén alapvető dolgok segítenének azon, hogy kellően éretten tudjanak iskolába menni.

iskola, iskolaérettség, fejlesztőpedagógus, tanköteles
Forrás: Ligetfalvi Tímea

Ligetfalvi Tímea tanítóként kezdte a pedagógus pályát, de nehezen tudta elfogadni, hogy osztályoznia kell, hogy versenyhelyzetekbe kényszeríti a rendszer őt és a tanítványait is. Szeretett volna szakszerű segítséget nyújtani a lemaradó tanulóknak, ezért elvégezte a Gyógypedagógiai Főiskola tanulásban akadályozottak szakirányát. Amikor gyermekei születését követően ismét munkába állt, már fejlesztőpedagógusként kezdett dolgozni. Ennek ma már 14 éve.

– Tehát azt mondod, hogy a világban érzékelhető tendenciák és folyamatok hatása olyan mértékben meghatározza a gyermekek fejlődését, hogy nagyon nagy fokú szülői tudatosság kell ahhoz, hogy a gyermekek fejlődési üteme normális mederben folyjon?

– Igen, azt gondolom, hogy látniuk kell a szülőknek, hogy milyen korban élnek és fejlődnek a gyermekeik. Sajnos az a tapasztalatom, hogy sok szülő nem gondol ebbe bele, persze nem azért, mert nem szeretik a gyermekeiket. Valójában próbálkoznak, de nem biztos, hogy mindennel tisztában vannak, pláne nem azzal, hogy mennyire alapvető dolgokon múlik a gyermek első 6-7 évének normális fejlődési üteme. Sajnos ez már nem természetes, és ha látható, hogy valakik ennek tudatában vannak, azt nagyon jó érzés megtapasztalni, mert az a szülő nagyon jót tesz a gyermekével. Egyszerűen az emeli a szülő gyermek kapcsolatot, ha időt töltenek együtt, ha a szülő rá figyel, játszik vele, elviszi kirándulni. A mintát mi adjuk, ők leképezik azt, amilyenek mi vagyunk. Ezt is fontos lenne tudni. Akinek nem tudunk figyelmet adni, azok közül kerülnek ki vélhetően a boldogtalan gyerekek és felnőttek. A lelki egyensúlyhoz nem sok minden kell, ami kell, azt viszont nem lehet megspórolni. Azok a gyerekek, akik tudnak a szüleikkel beszélgetni, akiket meghallgatnak, és akikre figyelnek, egészen másként fejlődnek, sokkal kiegyensúlyozottabbak – ez pontosan látható.

iskola, iskolaérettség, tanköteles, gyermek, játék, óvoda,
Forrás: Unsplash / Jason Sung

– Arról mi a tapasztalatod, hogy vajon hozzájut minden gyermek a segítséghez, ha mégis iskolaéretten kerül iskolába, s nincs papírja, csak egyszerűen nincs jól?

– Arról tudok mesélni, ahol én dolgozom. Minden első osztályos gyermeket felmérek ősszel, s ha azt látom, hogy van probléma (papírtól függetlenül), behívom a szülőket, akiknek elmondom, hogy mit tapasztalok és azt is, hogy ők miben tudnak segíteni otthon. Véleményem szerint ez közös feladatunk. Ezt követően kialakítunk egy programot, amiben megállapítjuk, hogy mi az, amit otthon lehet végezni, én pedig heti kétszer kiscsoportban foglalkozom velük az iskolában. Az első évben nem szoktam továbbküldeni senkit szakszolgálati vizsgálatra, csak abban az esetben, ha azt látom, hogy súlyos probléma felé közelít a gyermek. Egyéb esetekben azt várom, hogy beérjen a gyermek a fejlesztés, az otthoni közös idő, a gyakorlások és az idegrendszeri érés hatására.

iskola, iskolaérettség, tanköteles, gyermek, óvoda,
Forrás: Pexels / Gustavo Fring
Három alkalmassági területen vizsgálható meg az iskolaérettség: fizikai, pszichés és szociális alkalmasságként.

A fizikai tünetek közé tartozik a magasság és testsúly, amit el kell érnie a gyermeknek. 110-120 cm-es magassághoz körülbelül 18 kg az átlagos súly, amit a gyermeknek el kell érnie. Ez azért fontos, mert egyfajta fizikai erőt feltételez, amely szükséges is a gyermek számára.

A fogváltás jelensége is ide tartozik, ami a második alakváltás jele, s nem szerencsés, ha egybeesik az iskolakezdéssel, jó, ha már előtte elindul a folyamat, mert az kisebb erőfeszítést okoz az idegrendszer számára, mire iskolába kerül.

Egészséges, ép érzékszervekre is szüksége van az iskolás gyermeknek. Látását és hallását meg kell vizsgálni az utolsó óvodai évben. Fontos, hogy ne az iskolában derüljön ki, hogy nem látja megfelelően a táblát és nem hallja jól, amit mondanak neki. Nem jó, ha ezek miatt kudarccal kezdi az iskolás éveket.

A rendezett nagymozgásokra, illetve az elemi mozgások meglétére (járás, gurulás, szökdelések, fejemelés háton-hason) szintén szükség van. Ha ezek láthatóan nehezen mennek a gyermeknek, az idegrendszer éretlenségére utal. A tanulási nehézségek akár 70 százalékának állhat a hátterében az, ha a mozgásfejlődés nem megfelelő, ez esetben ugyanis nem fejlődik az idegrendszer sem megfelelően. A nagymozgásokból indulnak ki a finommozgások, ilyen a ceruzafogás. Ha a nagymozgásban nehézsége van, akkor a ceruzát sem fogja tudni megfogni rendesen, hiába magyarázzuk el és mutatjuk meg, hogyan kell. A nagymozgások olyan egyszerű tevékenységekkel is fejlődnek természetes úton, mint a séta, a kirándulás. Ezekből az egyensúly fejlődése is következik és mindenféle idegrendszeri pályák megmozdulnak. Nagyon fontos, hogy a nagymozgások nem a kötött mozgásokon keresztül fejleszthetők, tehát nem a különböző sporttevékenységeken keresztül, hanem a szabadmozgások során. A legtöbb gyermek természetes módon megtalálja azokat a mozgásformákat, amelyekre az idegrendszernek szüksége van. Ezért hintáznak, másznak fel mindenre, amire tudnak, egyensúlyoznak keskeny peremeken. Ha a nagymozgások mintái beérnek, akkor tudnak fejlődni a finommotoros mozgásminták. Ehhez kapcsolódik a testséma ismerete is, ha nem mozog a gyermek, akkor nem ismeri meg a testét, ha a testén nem tud eligazodni, bizonytalanná válik a térben is, ezért a világ megismerése nehézséget okoz számára. Magatartás zavarokhoz vezethet ez az állapot.

A téri tájékozódás sem jó, ha nehézséget okoz. A jobb és bal oldal felismerése azért szükséges, mert az írás és olvasás irányát ez adja, de a tájékozódáshoz is fontosak. Mindezt szintén mozgáson keresztül tanulja meg. Jó, ha használjuk mi magunk is a bal és jobb irányokat, s nem azt mondjuk a gyermeknek, hogy erre vagy arra gyere.

Fontos, hogy a dominancia is egy oldalra alakuljon ki, amit ugyancsak mozgással lehet megalapozni. Tehát, ha jobb szemes, akkor jó, ha jobb kezes és jobb lábas a gyermek. Ha ez kevert, akkor az sokszor olvasási, számolási problémát eredményezhet.

A kognitív vagy pszichés érettség a hallási és látási figyelemben, észlelésben és emlékezetben érhető tetten. Ha ezek nem alakultak ki, nem tud tanulni. A vizuális észlelés lényege, hogy lássa például két betű között a különbséget, a vizuális figyelemnél a tanítóra való fókusz, a táblán lévő írásra való figyelem képessége értendő, a vizuális emlékezet pedig ott játszik szerepet, hogy fel tudja idézni a betűket és le tudja írni újra az emlékezetében rögzült kép alapján. Ugyanez a hallás utáni figyelem, észlelés és emlékezet: meghallja a hangokat, érzékeli a köztük lévő különbséget és fel tudja idézni őket. Ezek otthon is fejleszthetők például memóriajátékokkal, beszélgetésekkel, különbségkereső játékokkal.

A reprodukáló képesség térben és síkban történik és a másolás képességét takarja. Fontos, hogy az iskolás gyermek le tudja másolni a dolgokat. A rész-egész felismerése is lényeges, amikor egy képből egy kicsi részletet lát, de felismeri és meg tudja mondani, hogy mi az. Ennek hiányában nem ismeri fel a szavakban a hangokat, a mondatokban a szavakat. Játékos fejlesztése például kirakós játékokon keresztül valósulhat meg.

A szem-kéz koordináció pedig azért fontos, mert ha ez nem működik, akkor csak a kezére figyel a gyermek, amikor ír, nem tud arra figyelni, amit ténylegesen ír. Ezt célbadobós játékokkal jól lehet segíteni. Az alak, szín, forma és nagyságállandóság a betűk felismeréséhez szükséges, hiszen többféle betűt tanulnak és használnak. Nagy és kis nyomtatott betűk, nagy és kis folyóírás során használt betűk. Ezt a készséget forma bedobós játékokkal, logikai készletekkel is lehet segíteni.

Elemi gondolkodásműveletek a számoláshoz kellenek majd, mindez társasjátékokkal fejleszthetők, amelyek során megtanulják a számképeket, megtanulják a dobókockán értelmezni a pöttyöket és a hozzájuk kapcsolódó értékeket.

A beszédkészség, beszédfejlettség, anyanyelvi érettség is szempont, hiszen iskolakezdésre lényegében tökéletesen kellene tudni beszélni. Árnyalt, összefüggő, grammatikailag helyes beszédre kellene, hogy képes legyen a gyermek. Ez például nagyon ritka a mai gyerekeknél, mert hiányzik a meseolvasás és a beszélgetések. Ezek mind fejlesztik a szókincset, hatással vannak a képzeletre. Nagyon fontos minőségi időt jelent, amit a szülők a gyermeküknek adhatnak.

A szociális és érzelmi érettségen belül helyet kap az általános tájékozottság, ami abban mérhető, hogy tudja a saját és szülei nevét, születési dátumokat, lakcímet, de az évszakokról is ismeretekkel kellene rendelkezniük. A szülőre ebben is nagy szerep hárul, hiszen olyan területről van szó, amely nem kellene, hogy külön fejlesztésre szoruljon, egyszerű hétköznapi beszélgetések, jelenlét során kialakulnak.

A feladattudat, feladattartás következtében megértik a gyermekek, hogy mi a dolguk iskolásként. Erre is kitűnőek a családi társasjátékozások, amelyek során megtanulják, hogyan tudnak például játékot elveszíteni, győzni, illetve ehhez kapcsolódik az is, hogy legyenek otthoni feladataik, egyszerű házimunkák, melyeket rájuk bíz a szülő, s amit el is kell végezniük.

Galériánkban 6 jelet mutatunk a gyerekrajzokon, ami arra utal, hogy valami nincs rendben!

Megjelent az ÉVA magazin téli lapszáma, melynek központi témája a család! Keresd az újságárusoknál vagy a képre kattintva!