Menstruációs szegénység – Miért hallgat róla több ezer magyar nő?

Borítókép: Menstruációs szegénység – Miért hallgat róla több ezer magyar nő? Forrás: Getty Images
Hiába írunk 2022-t, a menstruációt még napjainkban is rengeteg tabu övezi. Magyarországon tíz és harminc százalék közé tehető azoknak a nőknek az aránya, akiket a menstruációs szegénység sújt, mégsem kérnek segítséget. Mert szégyellik.

A fellelhető adatok alapján Magyarországon tíz és harminc százalék közé tehető azoknak a nőknek az aránya, akiknek nehézséget okoz az alapvető női intim higiénés termékek beszerzése. A hátrányos helyzetű társadalmi rétegekben gyakori jelenség, hogy a fiatal lányok egyáltalán nincsenek felkészítve a családjuk által a menstruációra, fogalmuk sincs, hogy ilyenkor mi zajlik a testükben, sok esetben megrémülnek és/vagy szégyellik a vérzésüket, és azzal sincsenek tisztában, hogy milyen eszközöket kell használniuk a menstruációjuk alatt – de még ha tudják is, nincs rá lehetőségük.

Rengeteg lánynak még tisztálkodásra sincs lehetősége a menstruációja alatt, nemhogy a szükséges eszközök megfelelő tisztítására, fertőtlenítésére, mosására. És sajnos az sem egyedi eset, ha valaki azért marad ki az iskolából vagy a munkából, mert semmilyen módon nincs lehetősége intim higiénés eszközöket használni. Az ebből fakadó kirekesztettség- és szégyenérzet, továbbá az esetleges iskolai lemaradás csak tovább súlyosbítja a lányok helyzetét.

Bár egyre több civil szervezet áll ki az ügy mellett, sokak számára még mindig távoli és ismeretlen probléma mindez, és még ha adományoznának is, nem tudják, hol, hogyan és kinek tehetnék meg ezt a legegyszerűbben, hiszen a jelenség viszonylag rövid ideje került be a közbeszédbe, és statisztikai adatok sem állnak a rendelkezésünkre. Segíteni azonban ezek nélkül is lehet. Ha összeállítunk egy higiéniai csomagot, amit elviszünk a legközelebbi civil szervezetnek, alapítványnak, amely kapcsolatban áll hajléktalanokkal vagy hátrányos helyzetű családokkal, már sokkal többet tettünk az ügy érdekében, mint azt elsőre gondolnánk. Hosszú távon pedig kiemelten fontos a menstruációt övező tabuk ledöntése, a társadalom edukálása, és nemcsak a lányoké, hanem a fiúké is.

Szerencsére azért vannak előremutató kezdeményezések. Minden Rossmannban vásárolt Always betét csomag után egy darab betéttel segíti a Procter & Gamble a Magyar Vöröskereszt #lánybólnővé programját. A menstruációs szegénység enyhítésére létrejött program olyan fiatal lányokat támogat, akik sokszor anyagi okok miatt nem tudnak megfelelő higiéniai termékekhez jutni menstruációjuk idején, emiatt akár még az iskolából is hiányoznak. Eddig összesen 47.670 csomag, azaz 953 400 db Always betétet adományozott a Procter & Gamble Always márkája ennek a programnak köszönhetően iskolás lányoknak.

Forrás: Magyar Vöröskereszt

„Nagyon fontos program a Magyar Vöröskereszt #lánybólnővé programja, hiszen nem csak a testet, hanem a lelket is érintő változásról van szó egy lány életében. Úgy gondolom, fontos, hogy drogéria-hálózatként kiálljunk ilyen fontos ügyek mellett, épp ezért nagy öröm számunkra, hogy a Procter & Gamble-lel és a Magyar Vöröskereszttel közösen tehetünk a menstruációs szegénység enyhítéséért.” – mondta el Horváth-Tokaji Hajnalka, a Rossmann Magyarország Senior Kategória menedzsere.

A Magyar Vöröskereszt #lánybólnővé programjának fókuszában a felvilágosítás, valamint a higiénia áll. Az alapvető intimhigiénés termékek megteremtése mellett fontos cél az edukáció, ezzel együtt az iskolai hiányzások csökkentése leginkább a hátrányos helyzetű térségekben.

“Az oktatási intézmények együttműködése is példaértékű a programban, a Magyar Vöröskereszt célja az, hogy folytassa a munkáját azokon a hátrányos területeken, ahol erre szükség van. A megfelelő és biztonságos eszköz adományozásával nemcsak a testi komfort érzet lesz megfelelő, hanem a fiatal lányok önbizalma, lelki egészsége is. A felvilágosítás szakemberek segítségével történik, a hiányzó ismeretek átadása is fontos része a munkánknak.” - mondta Váradi Mariann (Magyar Vöröskereszt Véradásszervezésért és Egészségfejlesztésért felelős szakmai vezető)

2021-től már 500 iskolában vált elérhetővé a #RedCrossBox, amelyek a programban részt vevő iskolákban kerülnek kihelyezésre. Ezekből a piros ládákból az iskolák bármely tanulója kérhet intimbetétet, melyhez igény esetén egy olyan kiadványt is kaphat, amely rengeteg hasznos információval szolgál a menstruáció kapcsán.

“Büszkék vagyunk arra, hogy folytathatjuk küldetésünket, annak érdekében, hogy minél több lányt tartsunk az iskolákban, támogassuk őket a szükséges intimhigiéniai termékekkel, valamint felhívjuk a figyelmet a menstruációs szegénység fontos problémájára. Az Always márka több mint 30 éve elkötelezett a lányok önbizalmának építése mellett, amit szeretnénk folytatni. Értékes partnereink, így a Magyar Vöröskereszt és a Rossmann segítségével fogyasztóink támogathatják az Always#EndPeriodPoverty (Menstruációs szegénység felszámolása) programot. Együtt segíthetünk a menstruációs szegénység magyarországi hatásainak felszámolásában, és megakadályozhatjuk, hogy a lányok az intimhigiéniai termékekhez való hozzáférés hiánya miatt abbahagyják tanulmányaikat.” – zárta gondolatát Marta Rzepecka (Always Márka Manager - Közép Európa).

A hírességek, színészek, énekesek és influenszerek sokat tehetnek azért, hogy a menstruáció ne legyen többé tabu. Nézd meg, kik beszéltek róla nyíltan!