Segítség, rajongó a gyerekem!

kölyök,rajongás,ikon,családom
Forrás: Getty images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

T

Te is reménykedsz abban, hogy a Villám MCQueen-es pólókat lassan felváltják a Rolling Stones-os minták? Lehet, addig viszont jó eséllyel végig kell böjtölnöd egy Marcus & Martinus-korszakot és olyan rapperek matinékoncertjeire kell vinned a srácaidat, akikről sosem hallottál. Hogy minél jobban értsd és tudd, hogyan és miért rajong a gyereked, megkérdeztük a téma legnagyobb szakértőit.

Ez a cikk az Apa magazin egyik korábbi számában jelent meg először.

Néhány hónappal ezelőtt le kellett zárni az egyik budai plázát, mert több ezer kiskamasz rohanta le a kedvenc tátika-sztárjait egy aláírás, egy közös fotó vagy egy tizenöt másodperces közös Insta-story reményében. Egy évvel ezelőtt egy youtuber-szerelmespár miatt bénult meg a pesti bevásárlóközpont, akik a közös teájuk poharait dedikálták, de annyian jöttek el a közönségtalálkozóra, hogy a biztonságiak az egész épületet kiürítették, olyan veszélyessé vált a kialakult helyzet a sikítozó tinik és az őket hűen kísérő szülők hatalmas tömege miatt.

Ilyenkor a rögtönítélő bíróság, azaz a kommentelők mindegyik hír alatt azonnal az internetet, a szabad szellemű gyereknevelést és az állítólagos és mindenképpen hallatlan elkényeztetést okolják, pedig ezek a srácok nem sokban különböznek azoktól a lányoktól, akik Ringo Starrt és a többi Beatle-t üldözték az Egy nehéz nap éjszakája című filmben. Keith Richards és zenekara is okozott kellemes perceket a hatvanas évek lányainak (is), hiszen akkoriban a takarítóknak nem csak a kiömlött sört kellett a koncert után alaposan felmosniuk a teremben, mert – ahogyan erről az öreg Keith az önéletrajzi könyvében is ír – az akkori tinik, akik ma már nagymamák, bizony maguk alá csináltak örömükben, ha zenélni kezdett a Rolling Stones.

Akkor is érdeklődj, ha rühelled

Persze ma már jóval elérhetőbbek a sztárok, mint a hatvanas években. Egyrészt már nem csak évente egy-egy alkalommal lehet eljutni a koncertjükre, másrészt azon kívül is folyamatosan lehet tudni róluk, merre járnak, kivel hálnak, mit esznek és hol barnulnak. Mindez lényegesen megváltoztatta a rajongás stílusát: „Ma már reális vágy egy személyes visszajelzés az interneten a sztároktól, de ezzel persze együtt jár az is, hogy szinte szünet nélkül kapják a reklámot a követők. Emiatt is kiemelten fontos, hogy odafigyeljen a szülő arra, kiért és mennyire rajong a tini, hiszen ez könnyen veszélyessé válhat” – fogalmaz Bálint Eszter pszichológus.

„Csak azért nem kell neki új telefont venni, mert Selena Gomeznek is olyan van, mint ahogy azért sem veszünk új telefont, mert Pistikének a 8/c-ből is olyan van. Viszont az jóleshet a gyereknek, ha figyelembe vesszük, ha a kedvenc csapatának meccse van vagy a kedvenc színészének a filmjét adják a tévében. Ebben is a mérték számít, a család többi tagjának igényei is kerüljenek meghallgatásra. Egy nagyobb koncert lehet jutalom a jó bizonyítványért, vagy akár lehet a zsebpénzgyűjtés célja, ezek mind pozitív kihasználásai a gyerek rajongásának.” Azt azonban nehéz meghatározni, hogy hol húzódik a határ a normális és a kóros rajongás között; a pszichológus azt tanácsolja, ha kételyek merülnek fel bennünk, forduljunk szakemberhez.

„Önmagát Shawn Mendes jövendőbelijeként aposztrofáló ábrándos tekintetű tinilányunk miatt még nem kell kétségbeesnünk. Komolyabb dologról árulkodhat viszont, ha a rajongás káros hatással van a gyermek tanulmányi eredményeire, hanyagolja miatta a szociális kapcsolatait, barátait, felhagy a számára addig fontos tevékenységekkel, hobbikkal, és minden idejét a rajongásra fordítja. A kamaszoknál a rajongás az identitás kialakításának fontos része, és egyébként is, egy tinit eltiltani bármitől a legtöbb esetben csak olaj a tűzre. Célravezetőbb, ha a szülő tudja, hogy mik azok a zenekarok, színészek, youtuberek vagy musicalsztárok, akik érdeklik a gyereket, mert így utána tud nézni a dolgoknak, tudni fogja, ha az valami olyan üzenetet közvetít, ami káros lehet a gyereke számára. Ezzel egyúttal a hazugságok is elkerülhetőek, hiszen ha nincs eltiltva egy zenekartól a kamasz, akkor nem kell titokban elszöknie a koncertre, hanem a szülővel egyeztetve, akár közösen is bulizhatnak. Amennyiben a szülő leszólja a gyerek számára fontos dolgokat, azzal a kapcsolatukat gyengíti. Még ha tényleg borzasztónak is hangzik az a zene, a srácoknak jólesik, ha a szülők érdeklődnek, meghallgatják. Egy-egy kamasznak, aki éppen a helyét keresi a világban, nagyon sokat jelenthet, ha valahol, valamiben megtalálja önmagát, ezért érdemesebb inkább osztozni vele ebben, ez a szülőnek is segítség, hogy jobban megértse a fiatalt” – véli Bálint Eszter.

Még mindig menő a poszter

A kamaszoknál a rajongás az identitás kialakításának fontos része. Ezért is szeretik a sztárok stílusát utánozni, kirakni háttérképnek a telefonjukra, vagy – már totálisan retró módon – poszterekkel kitapétázni a falat. A BRAVO Magazin főszerkesztője, Kiss Krisztina szerint ugyanis nemcsak a Playboyban, de náluk is van igény a középső poszteroldalakra az újságban, hiszen folyamatosan kapják az olvasóiktól a listát, kiket is szeretnének nyomtatásban látni.

„Az internet miatt a tinik már egészen máshogyan találnak maguknak ikonokat. Régebben jóval nagyobb hatása volt annak, ha egy magazin írt egy-egy fiatal sztárról, hiszen mi voltunk a legfőbb információforrás, gyakran új előadókat fedeztünk fel és segítettük őket, hogy szélesebb réteg is megismerje őket. A közönség ma sokkal inkább van döntéshelyzetben, és nem egy őszülő halántékú szerkesztő diktálja, hogy kikből lesznek sztárok. Ha egy tehetséges, egyedi, izgalmas figura jól kezeli a közösségi média felületeit, a hagyományos média segítsége nélkül is óriási sikereket érhet el. Az viszont semmit sem változott, hogy a rajongók mire vágynak: a céljuk az, hogy az imádott híresség felfigyeljen rájuk, csak ezt most nem autogramban vagy dedikálókártyában mérik, hanem lájkban, kommentben és közös szelfiben” – állítja Kiss Krisztina.

A cikk további részét a famiily.hu-n olvashatod.


Minden akkori gyerek őket nézve nőtt fel. A 80-as években is, de pláne a 60-asokban. Sokan köztük a pályán maradtak, mások teljesen eltűntek a nyilvánosság elől. Most a kedvenc gyerekszínészeink következnek, akik mellett felnőtt partnereiknek is igyekezniük kellett.

Nézd meg a galériánkat> 12 kép
Akkor és most: hat ikonikus magyar gyerekszínész
Tovább olvasok
15 ember, akit felkapott a világhír, mégis beültek az iskolapadba

Lassan kezdődik a tanév, ilyenkor érdemes végigvenni, hogy ki az, aki belepottyant a szupersztárságba és ki az, aki továbbtanult.

A szülők félrelépését a gyerek magára veszi

A hűtlenség romboló hatású, akármennyire felemelő is a hirtelen fellángolás élménye. És ha gyerekeket is érint, még nehezebb feldolgozni.

Alacsony szénhidráttartalmú menü egy hétre

A szénhidrátszegény diéta az egyik leghatékonyabb módja – nyilván a sport mellett – hogy megszabaduljunk némi súlyfeleslegtől. Ha nem ez lenne a célod, akkor is érdemes időközönként beiktatnod a hétköznapokba, hiszen így egészségesebben és változatosabban táplálkozhatsz.

Versace és a fast fashion?! Napjaink legütősebb divatkollaborációi

Ismersz olyan divattervezőt, aki még nem kollaborált senkivel? Jó kérdés. Napjainkban rengeteg ilyen kapcsolat születik, aminek a hátterében jobb esetben a művészet, rosszabb esetben az eladhatóság áll. Összegyűjtöttem a 2010-es évekből a legfontosabbakat!

Megjelent a szeptemberi Éva!

Bukott háziasszonyok főzőkurzust tartanak. Miért vágyunk annyira a sematikus romantikus történetekre? Gyereklányok változtatják meg a világot. Olvasd el ízelítőnket a szeptemberi Éva magazinból!

Tiniként választották az anyaságot, majd jöhetett a karrier

Persze régen nagy divat volt, hogy nagyon fiatalon szülnek a nők, mára ez már megváltozott. Összeszedtük hát azokat, akik nagyon fiatalon váltak édesanyává, mára pedig már világsztárokká váltak.

Új divat hódít, avagy legyen minden MENTES!

Ha belépünk egy boltba, hiperbe vagy bármilyen élelmiszerekkel foglalkozó egységbe, biztos, hogy azonnal feltűnik, hogy külön elkülönített rész van fenntartva az úgynevezett MENTES dolgoknak. Mert ételallergiával élni nem egyszerű és főleg nem költséghatékony. De ma már divat lett mindenből a MENTES élelmiszereket keresni.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Nem kell választanod! Két kedvenc magazinodat most egy áráért kapod meg. Fél év (5 lapszám) Éva + ajándék fél év (5 lapszám) InStyle 7950 Ft helyett 3180 Ft

Csak 3180 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem