Borítókép: Nem kell lemondanunk a kényelemről, hogy megvédjük bolygónkat

Nem kell lemondanunk a kényelemről, hogy megvédjük bolygónkat

Az elmúlt évek egyik slágertémájává nőtte ki magát a fenntarthatóság. Amikor a vásárlás során a drogériában vagy a hiperekben, netalán az online térben a polcok előtt vagyunk, gyakran kerülhetünk olyan helyzetbe, amikor a temérdek színes csomagolás közül nem tudjuk, melyik terméket válasszuk.

Az egyszerhasználatos termékek piaca megkönnyíti a mindennapjainkat, hiszen gyorsan kéznél vannak és a legváratlanabb helyzetekben is pikk-pakk beszerezhetőek. Árnyalja a képet azonban, hogy majdnem ugyanennyire gyorsan a hulladékkörforgásba is belekerülnek ezek az árucikkek, melyeknek környezetre gyakorolt hatásairól még mindig nem esik elég szó. Tudjuk, hogy erőforrásaink végesek, ezért életünket fenntarthatóvá kell tennünk.

A papírpiac az elmúlt években hazánkban folyamatos fejlődésen ment keresztül. Nagyrészt a piacvezető Zewa márkának is köszönhetően, a 3 rétegű termékek teszik ki a szortiment nagy részét. A pelenka kategória esetében megfigyelhető, hogy az édesanyák nyitottak az újdonságra, igénylik az innovációt, a termékfejlesztést. A magas gyártási kapacitás miatt az Essity felismerte, hogy csak akkor lehet hosszútávon a kényelmet adó eldobható eszközök bolygóbarátok, ha valamennyi gyártási folyamatát felülvizsgálja. Ennek jegyében olyan célokat határozott meg, mint a fenntartható fogyasztás jegyében olyan megoldások tervezése, amelyek a jobb, biztonságos és környezetvédelmi szempontból megbízható termékekkel és szolgáltatásokkal megfelelnek a fogyasztók és az ügyfelek elvárásainak.

A három pillér

A fenntarthatóság érdekében három átfogó terület köré csoportosították a forradalminak számító márkafejlesztéseket. Az első a komfortérzet megtartása. Az Essity szívén viseli a társadalmi kérdéseket, és bátran fellép mellettük. Szeretné szélesebb körben elérhetővé tenni a higiéniai és egészségügyi megoldásokat, valamint az életminőséget javító termékek és szolgáltatások fejlesztésével, a tabuk ledöntését és a csend megtörését tartja fontosnak.

Tudtad, hogy a női higiénia termékek még mindig luxuscikkeknek számítanak?

Az egészség, a jóllét és a nemek közötti egyenlőség fontossága nem lehet elavult kérdés. Hivatalos adatok szerint az Egyesült Királyságban minden tizedik lány érintett a menstruációs szegénységben. De sajnos nem kell túl messzire mennünk, hiszen hazánkban is aggasztó számokat láthatunk. Az egyik karitatív szervezet egy év alatt 4350 lánynak és nőnek juttatott ingyen intim higiéniás termékeket. Nemcsak az ország legszegényebb régióiban volt szükség erre a segítségre, hanem Budapest több kerületéből is érkezett jelzés a szakemberek felé.

Ide sorolható a pink tax, azaz a rózsaszínű adó jelenség is, amely arra a széles körű tendenciára utal, hogy a kifejezetten nők számára forgalmazott higiéniai termékek jellemzően drágábbak, mint a férfiak számára gyártottak. 2010-ben a Consumer Reports egy tanulmány segítségével rávilágított; a nők a higiéniai termékekért 50 százalékkal többet fizettek, mint a férfiak. A kérdést 2015-ben finomították, amikor a New York-i Fogyasztóvédelmi Minisztérium jelentést tett közzé a városban eladott 91 márka 794 összehasonlítható termékének árkülönbségéről. A jelentés öt különféle iparágat vizsgált meg, például a személyes gondoskodást elősegítő termékeket vagy az idősebb / otthoni egészségügyi termékeket. Ezek 35 termékkategóriát öleltek fel, például testápolót vagy sampont, azonban a többletfizetés így is számottevő mértéket öltött.

A Libresse #amibennedvan kampányával még jobban szeretnék megmutatni a női léthez kapcsolódó csodás vagy éppen nehéz pillanatokat, érzéseket, ezzel is kifejezve női összetartásunkat. A márka célkitűzése egy olyan világ megteremtése, amelyben mi, nők megkötések nélkül, és főleg a V-zónát övező tabuk nélkül, önmagukat elfogadva, női öntudatukban megerősödve élhetjük életüket. A jóllét érzéshez társul a márka környezetvédelmi törekvései is, hiszen a forgalmazott betéteik műanyag csomagolása már legalább 50%-ban felelős termesztésből származó cukornádból készül.

Szokták mondani, ahány ház, annyi szokás. Valóban, mindenki más szempontok alapján dönti el, hogy mit tesz a kosárba, ugyanakkor néhány fontos tényezőt érdemes figyelembe venni a beszerzőkörutunk során. A nem megfelelő fogyasztási mennyiség csökkentése érdekében a kevesebből többet elv alapján olyan értéket teremtenek a minőségi szabványaikkal, melyek kevesebb termék felhasználásával, elősegítik a fenntartható fogyasztást támogató hozzáállást. A legkisebbeknek szánt Libero pelenkáknak 1987 óta több, mint 49%-kal csökkentett a környezetre gyakorolt káros hatásai, köszönhetően a vékonyabb kivitelnek és a 37%-kal csökkent súlynak.

De nem lehet szó nélkül elmenni az újrahasznosítás mellett sem. Az elmúlt években figyelemfelhívó kampányok garmada zúdult ránk, így szinte mindenki tisztában van azzal, hogy az egyes színnel jelölt szemetesekbe mit szabad bedobni. A vállalatok ezáltal kénytelenek idomulni a vásárlói igényekhez és olyan termékeket és szolgáltatásokat hoznak létre, amelyek megtalálják a helyüket egy újrahasznosító társadalomban. Mit jelent, ha valami újrahasznosítható? A gyártás során érintett anyagok újból felhasználhatóak vagy komposztálhatóak, illetve a termékek előállítása megújuló és/vagy újrahasznosított anyagokból történik.

„Az Essity, mint vezető higiéniai és egészségügyi vállalat elkötelezett a fenntartható értékteremtés mellett. Vállalatunk több mint 25 éves tapasztalattal rendelkezik e téren, így büszkén mondhatjuk, hogy azáltal, hogy olyan szereplőkkel alakítunk ki partnerséget, akikkel lehetőségeink és kihívásaink megegyeznek, olyan szinergiákat hozunk létre, melyek hozzájárulnak az ENSZ fenntartható fejlődéssel kapcsolatos céljainak megvalósításához"– emelte ki Nagy Réka, az Essity Hungary Customer marketing managere.

Említésre méltó, hogy termékeik fejlesztése során életciklus-elemzést végeznek. Ez lehetővé teszi, hogy például a Tena nevet viselő vékonyabb inkontinencia termékek, a Libero babapelenkák és az Essity vezető női higiéniai márkája, a Libresse termékei hatékonyabbak, jobban illeszkednek (kényelmesebbek) és csökkentik az ökológiai lábnyomot. A puhább kivitelezésnek, a jobb nedvszívó képességnek, a tömörebb csomagolásnak és az új technológiának köszönhetően csökken a kéztörlők ökológiai lábnyoma is. A papíráruk esetében sem kell lemondanunk a már megszokott komfortérzetünkről.

„A zöld office kezdeményezéssel irodánkban és telephelyeinken szelektíven gyűjtjük a hulladékot. Megszüntettük a műanyag palackos ásványvizeket, valamint minden eldobható műanyag terméket, - mint a műanyag evőeszközök és poharak - helyettesítettünk papírral vagy egyéb, lebomló anyagból készültekkel” – tette hozzá Nagy Réka.