A menstruációs higiénia története egyetlen infografikában
Mit kezdtek magukkal nagyanyáink azokon a bizonyos napokon? Az biztos, hogy minél messzebbre nézünk vissza a múltban, annál kevesebbet tudunk arról, hogy mit használtak a nők, amikor menstruáltak. A havi vérzés ma is stigma persze; régebben még inkább az volt.
Most egy kommunikációs ügynökség kezdeményezést indított People for Periods címmel, amelynek célja, hogy ledöntsük a menstruációhoz fűződő mítoszokat és ellenérzéseket. Ezt a célkitűzést szolgálja ez az infografika is, amely a menstruációs higiénia történetét foglalja össze:
Az infografikából kiderül például, hogy
- Az ókori Egyiptomban a nők lágyított papiruszból készítettek maguknak tampont.
- A középkorban a parasztasszonyok a havivérüket belekeverték a vetőmagba, ily módon trágyának használva azt.
- A 19. században a nők vagy rongyokat használtak a vérük felitatására, vagy semmit. Ekkoriban kezdtek divatba jönni a megkötős megoldások és elasztikus övek.
- 1896-ban vezeti be a Johnson & Johnson az első betéteket, de a vásárlók szemérmessége miatt nem sok fogy belőlük.
- A 20-as években a Johnson & Johnson egy „néma vásárláshoz való” kupont jelentet meg egy magazinhirdetésben, hogy a nőknek ne kelljen hangosan kérniük a betétet.
- 1931-től kapható az első tampon, amely pamutból készült és kartonpapír segítségével lehet felhelyezni.
- 1948-ban válik általánosan elfogadottá a betét intézménye az Egyesült Államokban, amikor a Modess márka kampányában a történelemben először profi modellek, fotósok dolgoznak és egész oldalas hirdetések jelennek meg elegáns nők szereplésével.
- 1969-ben megjelenik a piacon az első odaragasztható betét, ezzel kiváltva a felerősítésre szolgáló öveket.
- 1976-ban bevezetik a tisztasági betétet.
- 1985-ben egy Tampax hirdetés főszereplője, Courteney Cox először mondja ki a „menstruáció” szót tévéreklámban.
- 2013-ban Kickstarter kampány indul egy menstruációbiztos fehérneműkollekció bevezetéséért.
- 2015-ben egyperces Always-reklámot sugároznak a Super Bowl alatt.
Az infografikából az is kiderül, amit nem hangsúlyoznak ki benne, nevezetesen, hogy a piacról még mindig feltűnően ritkán elérhetők a könnyen hozzáférhető és mosható, környezetbarát intim higiéniás termékek, amilyen például a textilbetét vagy a menstruációs tölcsér.