Tűzoltó leszel s katona – de mit javasol az állásszakértő?
Ez a cikk a Gyereklélek magazin egyik korábbi számában jelent meg először.
A nagy négyes
Bármilyen szakképesítést vagy diplomát szerez is majd a gyermeked, valójában a következő négy tényező határozza meg, hogyan fog fejlődni a karrierje.
1 / Érzelmi intelligencia
Korábban a sikerhez vezető úton a racionalitást magasabbra értékeltük az érzelmeknél, a tudomány mai állása szerint azonban még a racionális gondolkodás sem választható el az érzelmektől. Az érzelmi intelligencia annak a képessége, hogy jó színvonalon értsük, illetve kezeljük a saját érzelmeinket és másokét is. Agyunk limbikus rendszerében tárolódnak a korábbi élményeink, emlékeink, tapasztalataink, amelyekhez kapcsolódó érzelmeink jelentősen befolyásolhatják és torzíthatják az észleléseinket, értelmezéseinket és gondolkodásunkat is. Ezért olyan fontos terület az érzelmeink megismerése, tudatosítása és megfelelő kezelése. EQ-nk meghatározza az önértékelésünket, éntudatosságunkat, motivációnkat, önszabályozási képességünket, empátiánk szintjét és társas kapcsolatainkat is. Érzelmi intelligenciánk már kisgyermekkorban fejleszthető.
2 / Az alkalmazkodás képessége
Az alkalmazkodás egyfajta rugalmas hozzáállás, amikor is a körülmények megváltozásakor újraértékeljük korábbi stratégiáinkat, gondolkozásmódunkat, és ha kell, új, hatékonyabb megoldásokat keresünk.
3 / Türelem
A gyermeki fejlődésnek természetes része – úgy 2–4 éves kor körül – a „most azonnal” korszak. Később megtanuljuk, hogy a vágyak kielégítése késleltethető, és már nem vált ki összeomlást, ha várnunk kell a sorunkra. Nagy ajándékot adunk tehát a gyermekünknek, ha erősítjük benne a türelem képességét, hogy tudjon teret és időt hagyni a dolgok bekövetkeztének, hogy képes legyen kitartani a sikerért.
4 / Belső motiváltság
A gyerekek az iskolában, szakkörökön, versenyeken ma már sokszor pusztán a jelenlétükért is kapnak jutalmat (érmet, kupát, oklevelet), függetlenül attól, hogy valódi teljesítményt nyújtanak-e. Hosszú távon – kiváltképpen a munka területén – ez a szocializációs minta komoly következményekkel járhat. A munka világába belépő fiatal ugyanis nem érti, hogy a fizetésért teljesítményt is kell nyújtania, önmagában nem elegendő, hogy reggelente megjelenik a munkahelyen. A hosszú távú sikerhez elengedhetetlen a belső késztetés arra, hogy erőfeszítéseket tegyünk céljaink eléréséért. Belső motivációt érzünk például ha a tevékenység érdekes, kihívást és újdonságot jelent, felelősséggel és cselekvési szabadsággal jár, illetve fejlődési és előrelépési lehetőséggel. Mindez átsegíthet bennünket olyan helyzeteken is, amikor hiányzik a környezet visszajelzése. A gyermekek tudásvágyát, sikermotivációját, a hatékonyságra és önmegvalósításra való törekvését már egész korán is tudatos feladatválasztással erősítheted.