Másban a szálkát, magunkban a gerendát attitűdben vezetünk! Ismerd meg az E-KRESZ-t! Így kell a volán mögé ülni!

Borítókép: Másban a szálkát, magunkban a gerendát attitűdben vezetünk! Ismerd meg az E-KRESZ-t! Így kell a volán mögé ülni! Forrás: Getty Images
Te milyen vezetőnek tartod magad? Türelmesnek, szabálykövetőnek vagy olyannak, aki Dr. Jekyllként ül be az autóba, de vezetés közben előbújik belőle Mr. Hyde? A Magyar Suzuki Zrt. reprezentatív kutatásaiból kiderül, bizony mi magunk sem vagyunk vele tisztában, hogyan viselkedünk valójában a volán mögött. Mert magunkat általában figyelmesnek, míg másokat agresszívnek látjuk a közlekedésben. Egy azonban biztos: a közlekedés egy "társasjáték", amelyben mindenkinek követnie kell a szabályokat, mert a biztonságos közlekedés mindannyiunk közös érdeke.

Mitől függ, milyen a vezetési stílusunk?

Veled is előfordul olykor, hogy egy előtted lassabb tempóban haladó jármű miatt elveszted a türelmed, esetleg még dudálsz is egyet, hogy kifejezd nemtetszésedet? Bizony ezzel nem vagy egyedül, legalábbis ez derült ki a Magyar Suzuki 2021-es illetve idei reprezentatív kutatásából, miszerint megkérdőjelezzük a közlekedési szabályokat, magunkat az átlagnál jobb sofőrnek tartjuk, másokat és a környezetet okoljuk a balesetek miatt, miközben stresszhelyzetben még a legnyugodtabb vezető is meggondolatlan lesz. Ilyenkor szitkozódunk, dudálunk, szándékosan lerövidítjük a követési távolságot, jobbról előzünk, de akár ki is pattanunk az autóból egy heves szócsatára.

Forrás: Magyar Suzuki Zrt.

Vajon miért viselkedünk így az utakon? A szakemberek szerint a vezetési stílusunkat nemcsak a vérmérsékletünk határozza meg, hanem az is, milyen éppen a mentális állapotunk. Sajnos mostanában valóban sok minden nyomaszthat bennünket: a koronavírus, az orosz-ukrán háború, az extrém áremelkedés, a jelenlegi gazdasági helyzet. Nem csoda, ha feszültebbek, ingerlékenyebbek, figyelmetlenebbek vagyunk, ez azonban akár veszélyes is lehet, ha nap mint nap aktív részesei vagyunk a közlekedésnek, akár autót vezetve, akár kerékpáron ülve. Mert ilyen lelkiállapotban hajlamosabbak vagyunk rossz döntéseket hozni.

A Magyar Suzuki Zrt. kutatása szerint a magyarok 75 százaléka szegte már meg a KRESZ-t.

Persze legtöbbször nem tudatosan vagy szándékosan hágjuk át a szabályokat, hanem egyszerűen csak azért, mert fáradtak, figyelmetlenek vagyunk, vagy mert éppen valami máson jár az agyunk. És van olyan is, amikor olyan közlekedési helyzet adódik, amit nem tudunk másképp megoldani, esetleg nem érezzük egyértelműnek. De biztos van a te ismerőseid között is legalább egy örök lázadó vagy egy összeesküvés-elmélet gyártó, aki azt gondolja, hogy bizonyos előírások csak azért vannak, hogy bírságokat szabhassanak ki a közlekedőkre, nincs biztonsághoz kötődő céljuk, ezért nem tartják be őket.

Másban a szálkát, magunkban a gerendát

Tedd a kezedet a szívedre és felelj őszintén! Te milyen vezető vagy? Mindig figyelmes, türelmes, aki soha nem követ el hibát? Vagy türelmetlen, aki szinte azonnal felkapja a vizet, dudál, kiabál és aki úgy könyveli el magában a "neccesebb" közlekedési szituációkat, mint mások hibáját? Vagy azt figyelted meg magadon, hogy míg a hétköznapokban te vagy a nyugalom szobra, az autóba ülve előbújik belőled a gonosz Mr. Hyde? A Magyar Suzuki kutatása szerint hajlamosak vagyunk magunkat inkább figyelmesnek, nyugodtnak látni, míg a közlekedés többi résztvevőjét agresszívnek, felelőtlennek érzékelni. A megkérdezettek közül sokan adták azt a választ, hogy vezetéskor kifejezetten szükséges agresszivitás és határozottság a többi sofőrrel szemben, és voltak, akik azt is elismerték, hogy megváltozik a személyiségük, más emberré válnak a volán mögött.

Forrás: Magyar Suzuki Zrt.

„Vizsgálattal is kimutatták, hogy a közúti járművezetők több, mint 65 százaléka az átlagnál jobb autóvezetőnek tartja magát. Ez azonban gondolkodási torzítás: ha más hibázik, azért hajlamosak vagyunk az illetőt okolni, a saját tévedésünkért viszont a környezeti tényezőket tartjuk nagyobb eséllyel felelősnek.”- értékelte a közlekedők viselkedési mechanizmusát Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.

Rusznák András igazságügyi közlekedési szakértő szerint sokszor némi odafigyeléssel vagy éppen előzékenységgel az alapkonfliktus is elkerülhető lenne. Szerinte az hiányzik a legjobban, hogy a sofőrök minden szituációban képesek legyenek felmérni az összes rájuk leselkedő veszélyforrást, illetve átlássák azok létrejöttének következményeit.

Csörgő László vezetéstechnikai tréner úgy gondolja, az a legfontosabb, hogy nézzünk magunkba, hogy a közlekedés során mindent megteszünk-e, amit a másiktól elvárunk, ahelyett, hogy azt néznénk, a másik hogyan viselkedik.

A közlekedésben három fontos viselkedésfaktor van: türelem, megértés és idő. Hagyjunk időt magunknak a közlekedésre és értsük meg a többieket
vélekedik Csörgő László.
Forrás: Magyar Suzuki Zrt.

A közlekedés egy "társasjáték"

A közlekedés biztonságossá tétele mindannyiunk közös érdeke, ezt vallja a Magyar Suzuki Zrt. is, ezért 2022-ben közlekedésbiztonsági kampányt indított „Együtt az utakon” néven. A program alapvető célja az, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a közlekedés egy “társasjáték”, amelyben minden egyes félnek kötelessége, hogy a szabályrendszernek megfelelően vegyen részt a forgalomban. Persze ehhez nagyon fontos a KRESZ pontos ismerete is, vegyük például a jobbkéz-szabályt. Mennyi balesetet láttunk már abból kifolyólag, mert valaki nem ismerte ezt a szabályt? Bizony sokat! És mennyire egyszerű lett volna ezek megelőzése, ha a balesetet okozók tisztában lettek volna vele, mikor kell alkalmazni!

A biztonságos közlekedés közös felelősségünk és tévhit, hogy a határozottság kizárná az előzékenységet egy közlekedési szituációban. Ráadásul a pozitív attitűd ragadós: ha valaki pozitív impulzusokat kap, azt általában tovább is adja és lássuk be, ezzel mindenki jól jár.

Forrás: Magyar Suzuki Zrt.

A kampánynak, az edukáción és figyelemfelkeltésen túl célja az is, hogy ilyen pozitív impulzusokat adjon, ezért felkért influencereket, hogy tegyenek javaslatot arra vonatkozóan, mi segíthetne a közlekedési kultúra megváltoztatásában. Az ő közreműködésükkel készült el az előzékenységi KRESZ és annak 14 pontja a KRESZ kiegészítésére, amelyek alkalmazásával mind biztonságosabbá tehetnénk a közlekedést. Te mit gondolsz erről a 14 pontról és melyikeket alkalmazod vezetés közben? Nálunk az "időben indulokkal" van a legnagyobb gond, de nőként arra például kínosan odafigyelünk, nehogy lefröcsköljük a járdán közlekedőket (mert teljes mértékben sorsközösséget vállalunk velük).

A kampány egyik résztvevője Stohl András is, akiről bizony nem lehet azt mondani, hogy makulátlan vezetési múltjáról lenne híres. De talán éppen ezért tud hiteles lenni, hiszen saját példáján keresztül mutatta meg, mekkora árat lehet fizetni azért, ha hozunk egy-egy rossz döntést közlekedés közben. Ugyanakkor szerinte sosem késő változtatni.

„Bár a második balesetem óta, amelyért a börtönbüntetést is kaptam, 12 év telt el, mégis, ma is gyakran találom magam olyan helyzetben, amikor nem tudják a sofőrök hova tenni, hogy engem volán mögött látnak. A büntetésem részeként öt évre bevonták a jogosítványom, amelyet visszakapva minden körülmény mellett ügyelek arra, hogy betartsam a KRESZ-szabályait. Tanultam a hibámból és törekszem rá, hogy többet hasonló ne történjen meg. Azok pedig, akik ma hoznak rossz döntéseket az utakon, gondolják végig, mennyire éri meg egy-egy csata a közutakon!” – árulta el a színész, televíziós műsorvezető.