Bontsd le a korlátaidat, hogy másoknak mankó lehessen!

Borítókép: Bontsd le a korlátaidat, hogy másoknak mankó lehessen!
Az OTP Bank civil és szakmai szervezetekkel együttműködve, folyamatosan fejlesztve teszi könnyebbé a banki ügyintézést azok számára, akik valamilyen hátránnyal indulnak a hétköznapi élet általános cselekvéseit illetően...

...Amellett, hogy hamarosan egyre több OTP bankfiókban megtalálható lesz az érzékenyített ügyfélhívó rendszer, 2018-ban a pénzintézet bevezette videó-tolmácsszolgáltatását, valamint beszélő ATM-ekkel nyújt további segítséget a fogyatékossággal élők számára. A technikai eszközök használata mellett számos lehetőség adódik arra, hogy a hétköznapokban megkönnyítsük a látás-, hallás- és mozgássérült emberek életét. Civil szervezetek bevonásával kiderítettük, mi az, ami támogatást jelent és mi az, amit inkább érdemes elkerülni, ha segíteni szeretnénk.

Egy általánosan tapasztalható jelenség a teljesen közömbös viselkedés. A fogyatékossággal élő emberek megtanulnak boldogulni a mindennapokban, azonban bármikor jól jöhet számukra egy segítő kéz. Első lépésként érdemes azonban megkérdezni, igénylik-e a segítséget. Mivel a látás- és hallássérült emberek korlátozottak a világ érzékelésével kapcsolatban, így fontos az egyértelmű, számukra is érthető kommunikáció. Egy segítő szándékkal hirtelen megrántott kar ijedtséget válthat ki, ami akár balesethetez is vezethet. A támogató eszközhöz, mankóhoz vagy járókerethez sem ajánlatos hozzáérni, célszerűbb, ha a látássérült személynek felajánljuk, hogy karoljon belénk, ahogy neki kényelmes. Kivételes esetekben, például veszélyhelyzetben természetesen ezek a szabályok érvényüket veszíthetik.

A megszólítástól kezdve szükséges a folyamatos kommunikáció, mivel ez megnyugtatóan hat és segít, hogy valóban felismerjük, mire van szükség. Egy látássérült személy számára a környezet leírása segíti a tájékozódást, egy hallássérülttel pedig akkor a leghatékonyabb a kommunikáció, ha folyamatos a szemkontaktus és a beszéd szépen artikulált. Nem kell pánikba esni, ha elsőre nem érthetőek a jelzések, újra kell próbálkozni, végső esetben az írásos forma alkalmazása is megoldás lehet.

Attól, hogy egy személy valamilyen fogyatékossággal rendelkezik, nem jelenti azt, hogy mindenben korlátozott. Egy látássérült emberrel nem kell túl hangosan beszélni, sőt az ő hallásuk, mivel nagyobb szükségük van erre az érzékükre, gyakran jobb az átlagnál, érdemes a minél természetesebb kommunikációra törekedni. Ha pedig egy látássérült embert ülőhely elfoglalásában szeretnénk segíteni, elég, ha a szék karfájára tesszük a kezét, saját maga is képes innentől kezdve leülni.

Elköszönéskor is érdemes odafigyelni a megfelelő kommunikációra. Különösképpen a látássérülteknél fontos jelezni a távozási szándékot. Emellett meg kell arról is győződni, hogy minden rendben van, például, hogy mozgássérültek esetén a kerekesszék stabil helyzetben áll-e.

Ha ezt a néhány, egyszerű irányelvet, a megfelelő kommunikációt és a helyes segítő módszereket betartjuk és alkalmazzuk akár a piros lámpa mellett, a zöldségesnél vagy a reggeli metrón is hasznos segítséget nyújthat bárki.

További információ: www.otpfenntarthatosag.hu/hu/akadalymentes