Tudjuk-e mit eszik a gyerek? (x)

Borítókép: Tudjuk-e mit eszik a gyerek? (x)
Vajon mennyire népszerű és elfogadott a tejtermékek fogyasztása?

A Mona Hungary Kft. a Montice márka termékeinek forgalmazója 2011. nyarán országos reprezentatív mintán felmérést végzett a hazai iskoláskorú gyermekek és szüleik tejtermékekkel kapcsolatos attitűdjéről, vizsgálva a hazai családok táplálkozási és fogyasztási szokásait.

A Mona Hungary Kft. a kutatással arra kérdésre kereste a választ, hogy vajon mennyire népszerű és elfogadott a tejtermékek fogyasztása hazánkban és mit tudnak róluk a szülők, és mi jellemzi az iskoláskorú gyerekek étkezési kultúráját. A válaszadók – azok a 25–49 éves kor közötti anyukák, háziasszonyok voltak, akiknek 6–15 év közötti gyermekük van és vállalták az adatkitöltést.

„A hazai étkezési kultúrában, fogyasztási szokásokban a gyermekek táplálkozása során is van még mit fejlődni, javítani” véli Strasser-Kátai Bernadett a felmérést végző Mona Hungary Kft. tulajdonos-ügyvezetője – sok család asztalán inkább a mennyiségi ételfogyasztás játszik döntő szerepet, úgy gondoljuk a tápanyagok, tápértékforrások minőségére is nagyobb hangsúlyt kellene a lakosságnak fektetnie. Az egészséges táplálkozás szolgálatában, a helyes táplálkozással kapcsolatos tudástár megosztása érdekében indította el a Mona Hungary Kft. az egészséges táplálkozás elkötelezettjeként a Montice Margaréta Gyűjtési versenyét is. Az edukációs program célja, hogy felhívja a gyermekek, szüleik és nevelőik figyelmét az egészséges táplálkozás fontosságára.”


Mit eszik a gyerek?

A kutatásból kiderül, hogy a 6–15 év közötti fiatalok gyakrabban fogyasztanak tejterméket, mint húst, felvágottat vagy friss gyümölcsöt, zöldséget. A fiatalok közel négyötöde fogyaszt napi rendszerességgel tejterméket, többségük, akár több napszakban is így tesz. A 6–15 év közötti fiatalok legfőbb fehérjeforrása a tejtermékek köre, melyek közül a legnépszerűbb a tej. A vizsgált korcsoport 71 százaléka napi rendszerességgel fogyaszt tejet. A legmagasabb arányban tejtermékeket fogyasztanak a fiatalok, mégis az édesanyák több mint harmada véli úgy, hogy a jelenleginél több tejet kellene gyermekének napi étrendjébe beépítenie.

Általános termékfogyasztás gyakorisága – A legalább heti fogyasztás sorrendjében

Bázis: 25–49 éves anyák, akik 6–15 éves korú gyermeket nevelnek (n=500) - Forrás: Mona Hungary Kft. – 2011

A válaszadó édesanyák véleménye szerint a 6–15 év közötti fiatalok 28 százaléka hasonló mértékben fogyaszt egészségtelen ételeket, mint egészségest, további 6 százaléka a fiataloknak pedig kifejezetten egészségtelenül táplálkozik. Szerintük összességében az iskoláskorú fiatalok harmada fogyaszt nagymértékben egészségtelen ételeket. Viszont a tej vs. gyümölcs, gyümölcslé gyermeküknél preferált fogyasztásnál viszont inkább a gyümölcsök és gyümölcslevek mellett tették le a voksukat, a kutatási eredményeink alapján ez azzal is magyarázható, hogy míg tejterméket az iskoláskorú fiatalok 79 százaléka fogyasztja napi rendszerességgel, addig gyümölcsöket mindössze 55 százalékuk.

Népszerűek a tejtermékek a gyermekek körében is mennyireszeretiatejet

Bázis: 25–49 éves anyák, akik 6–15 éves korú gyermeket nevelnek (n=500) - Forrás: Mona Hungary Kft. – 2011

A Nemzetközi Táplálkozáskutató Intézet dietetikus szakértője is megerősíti, hogy a gyerekeknek több tejterméket lenne szükséges fogyasztaniuk. Mint Vági Zsolt az intézet ügyvezető igazgatója elmondta, az iskoláskorúak fehérjeszükséglete messze meghaladja a felnőttekét – ez azt jelenti, hogy a gyermekeknek arányaiban több tejre, tejtermékre, tojásra és húsra van szüksége, mint a felnőtteknek. A fiatalok étrendjének kialakításakor ezért a gondos édesanyának sok mindenre ügyelnie kell. Szervezetének sok építőkőre van szüksége, hiszen nemcsak fenntartania, hanem mindig építeni is kell fejlődő szervezetét; a gyermek állandóan fejlődik, erősödik, gyarapodik és növekszik.


A szakértő tehát azt ajánlja az általános iskolás gyerekek naponta fél liter tejet vagy ennek megfelelő kalciumtartalmú tejterméket fogyasszanak – ugyanis a tejben lévő vitaminok és tápanyagok nélkülözhetetlenek a fejlődő szervezet számára, főleg a csontok növekedését segítik elő. Az Intézet ajánlása szerint ez az ajánlott mennyiség naponta egy körözöttes kenyérnek vagy 1-1 pohár joghurtnak vagy tejnek felel meg. A dietetikus hangsúlyozza, hogy a tejfogyasztás és a gyümölcsléfogyasztás a táplálkozási szükségletek két külön szeletét elégítik ki. Míg a tejfogyasztás a kalcium, fehérje és egyéb tápanyagok bevitelére szolgál, addig a gyümölcslevek nagy víztartalmuknál fogva a folyadékpótlást segítik elő, esetleg vitaminokat juttathatunk segítségükkel a szervezetbe. Természetesen nem megfelelő egyik véglet sem, a tej nem javasolt szomjoltásra, a gyümölcslevek pedig nem tartalmaznak kalciumot, fehérjét, ellenben cukrot általában igen.

Az osztrák NÖM AG Európa egyik leginnovatívabb tejipari vállalata, amely neves orvosokkal és táplálkozáskutatókkal együttműködve évek óta nemzetközi szinten jár élen a termékfejlesztésben az egészséges táplálkozás népszerűsítésében. A Mona anyacége Európa szerte 4 kutatórészleggel rendelkezik, amelyek mindegyike a gyártói bázissal együttműködve egy telephelyen működik. Ennek egyik nagy előnye, hogy az innovatív tervezés és kutatás a különböző fogyasztói kultúráknak megfelelően történik, másrészről pedig a felmerült ötletek és fejlesztések a gyártásban hamar valóra is válhatnak. Így szorosan követni tudja a különböző fogyasztói trendeket és igényeket, így azok később a tudatos táplálkozás kritériumainak tökéletesen megfelelő termékekben meg is valósulhatnak. A Mona Hungary Kft. az egészséges táplálkozás elkötelezettjeként a külföldön már elismert génmanipuláció mentes termékek kutatásában, előállításában a NÖM Ag-vel karöltve tudatosan és gondosan jár el. A speciális felvásárlási szerződésekkel biztosított GM mentesség nem jelent fogyasztói áremelkedést, mégis azok a termelők, akik vállalják a teljes előállítási folyamatot végigkövető szigorú ellenőrzést, a konszerntől komoly támogatást kapnak. A NÖM AG magára vállalja például a teljes minőségi kontrollal kapcsolatos költségeket azért, hogy a fogyasztók egészséges élelmiszereket fogyaszthassanak. Nagy öröm a Mona Hungary számára, hogy ennek a több mint 100 éves hagyománnyal bíró konszernnek lehet a tagja! Főbb márkák: NÖM Fasten, Fru.Fru, Cremix, Nöm, NÖM Mix, GutenMorgen mit NÖM, L.free NÖM www.noem.at

Mona Hungary Kft. – az egészséges táplálkozás elkötelezettje

A Mona Hungary Kft. 2004. áprilisában alakult három munkatárssal, néhány termékkel és partnerrel, 2005. második felében pedig már ötszörös létszámmal, modern budapesti központból szervezték a kereskedelmet. A cég fő termékei akkor a Joya szója termékcsalád tagjai voltak, illetve akkor indult a Montice tej termékcsalád fejlesztése és forgalmazása is. 2008. áprilisában a vállalatot új tulajdonosi kör vette át, innentől az osztrák NÖM AG vállalat csoport tagjaként működött tovább. 2009-ben a sikeres Joya termékcsalád a tulajdonosi döntés értelmében kikerült a Mona Hungary Kft. portfóliójából, és a fókuszba kizárólag tejtermékek kerültek. A Montice termékcsalád megújult kínálatával, folyamatos innovációival és minőségbiztosítással, az ízléses csomagolásával híven tükrözi a cég szellemiségét, értékes, ízletes táplálékot kínálva a magyar fogyasztóknak. A portfólió-átalakítás részeként indította el a cég a Pro-X Good Milk termékcsalád hazai bevezetését is, magas minőségű, ízletes, gyümölcsös probiotikus joghurtjaival. A Mona Hungary Kft. a folyamatos innovációs tevékenységeinek, illetve a génmanipuláció-mentes termékek előállításában és forgalmazásában a NÖM Ag-vel karöltve tett erőfeszítéseinek köszönhetően az egészséges táplálkozás elkötelezettje. Hitvallása: Egészséges termékekkel foglalkozni, egészséges szellemiségben élni és dolgozni, egészséges üzleti kapcsolatokat ápolni, egészséges és kiegyensúlyozott munkatársakkal dolgozni. Főbb márkák: Montice, Pro-X, Nöm, NÖM Mix, Fru.Fru, Dolce Vita: Ciao desszertjoghurtok, Fasten. www.monahungary.hu

Montice Margaréta Gyűjtési Program

Az edukációs program során a havonta 1-1 milliós fődíjak mellet,t sok más nyeremény is gazdára vár: például Látogatás a Budapesti Állatkertbe, részvételi lehetőség a Budapesti Állatkert Zoo táborában, Állatkerti Játszóházi belépők, és sok-sok Montice ajándék. Az „Edukációs kvíz játék” alatt a diákoknak havonta három kérdéssort kell kitölteniük a játék internetes oldalán. A kérdésekből és az oldalon publikált edukációs anyagból is megtanulhatják, az egészséges táplálkozás legfontosabb tudnivalóit. A „Blokkgyűjtő akció”-val kizárólag a szülők, felnőttek részvételére számít a cég és az iskola, ők így is támogathatják az iskolát a minél jobb eredmény elérésében. A „Légy kreatív játék”-ban a tanulók feladata, hogy minden hónapban elkészítsenek egy kreatív munkát az egészséges táplálkozás jegyében – fotó vagy videofilm, vagy éppen reklámszöveg formájában, az adott havi kiírásnak megfelelően. A program szakmai partnere a pécsi Nemzetközi Táplálkozáskutató Intézet. www.monticemargareta.hu