Farmersirató, avagy hová tűntek el a 90-es évek ikonikus márkái?

Replay,Diesel,farmer,90-es évek,Diana
Forrás: Getty

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

A „farmer örök divat”, ugyanakkor nem minden márka divatos minden időben. A farmermárkáknak is vannak életciklusaik, voltak idők, amikor a fizetésünk felét is odaadtuk egy-egy nadrágért, és most meg csodálkozunk azon, hogy hol vannak a kilencvenes évek ikonikus márkái, a Replay a Diesel, a Ciao Ragazzo, vagy éppen a hiphop- korszak legendás „bőgatyája”, az JNCO.

Vannak különös egybeesések a divat és a nagybetűs történelem viszonylatában, és ebben nincs semmi meglepő, sokszor a háborúk fejlesztenek olyan innovációkat, amelyek aztán a butikokban landolnak. Ilyen maga a Burberry által kifejlesztett ballonkabát is, amit a „lövészárkokra terveztek”, de a pilótadzsekik és a Ray-Bay Aviator szemüvegei is mind-mind a hadiiparnak köszönhetik, hogy később, már békeidőken a férfiasságot szimbolizálva divatmárkák legyenek. A rendszerváltás nálunk nem volt éppen harci helyzet, de pont ebben az időszakban élte másodvirágzását a glam-rock, majd a grunge hatására a farmerkultusz.

Farmer, mindörökké!

Bizonyára sokan emlékeznek a körúti Diesel butikokra, és arra, hogy a Fehérhajó utcában nemcsak Replay üzlet üzemelt, de mellette Replay éttermet is nyitottak. Hogy mi volt az a képzeletbeli meteorit, ami becsapódott a Rákóczi út aszfaltjába, és megváltoztatva a divat klímáját? Hát persze! Az elektronikus zene újabb hulláma, és maga a partykultúra, ami a természetesség érzése helyett elhozta a nem is olyan természetes (azaz szintetikus) drogok világát és a narancssárga kukás dzsekik járványát. Így aztán szép lassan háttérbe szorult denim-érzés, de semmi baj, ma újra fénykorát éli a jeans, sőt a Levi’s esetében önálló életet élnek a retro hatású T-shirtek.

Diesel
forrás: Getty
Diesel - már a 90-es években is státuszfarmer volt

Bizonyára vannak, akik arra is emlékeznek, hogy nemcsak a Levi’s póló lett önálló entitás, hanem a Diesel-pólója is, amin ugyebár egy mohikánfrizurás punkot láthattunk, így aztán a ruhadarab a „divatpunkok” körében is feltűnt. A Diesel olasz márka, cégnek a fő profilja a farmer, de ők is gyártanak már szinte mindent, a papucsoktól a parfümökön át a gyerekruházatig. Székhelyük Molvenában, Olaszországban van, ami csak azért fontos, mert sokan azt gondolták, hogy magyar termék, amely külföldinek pozícionálta magát, mint mondjuk a Saxoo London. Ha a Diesel-érzést meg akarnánk fogalmazni, akkor a kor bomba női jutnának eszünkbe, akik koptatott farmerben feszítenek a Banhof puljánál vagy a Fortunában.

Replay
forrás: Getty
A vágy titokzatos tárgya a 90-es években - Replay farmer

De ugyanezt a luxury jeans világot juthat eszünkbe magáról a Replayről is, már csak azért is, mert a 90-es évek fizetéseihez képest kimondottan drágák voltak ezek a nadrágok. A Replay is alapvetően erősen koptatott, rojtos, hol répára, hol trapézra hajazó fazonokkal állt elő. A pesti köznyelv évekig használta a ripléjes csajszi kifejezést, ami a bomba nő és a jólét szinonimája volt. A Replay ugyanúgy olasz márka, mint a Dieselt, úgy látszik az amerikai érzést nemcsak a spagetti-westernekkel és a Bud Spencer-mozikkal tudták jól visszaadni az olaszok, hanem a farmermárkákkal is. (Adriano Goldschmied alapította az ún. Genius Groupot, amely megtervezte a Dieselt és a Replayt. Ezek már ún. designer jeans termékek voltak.)

Jennifer Aniston is rajong a farmerekért!

Természetesen a Replay ugyanúgy piacon van, ahogy a Diesel is, élnek és virulnak, viszont a körúton már nem találod meg őket, annál inkább az online térben. A Ciao Ragazzo is olasz márka, és nem is feltétlen farmerben voltak erősek, hanem a farmer fazonú nadrágokban olasz digós ingekben. A Ciao Ragazzo, mint köszönés néhány évre bekerült a külvárosi szlengbe is, miközben magának a márkának volt némi pilótás húzása és butikhálózatot is üzemeltettek Magyarországon, ugyanúgy a másik két olasz márka is, így aztán városképileg is értelmezhető volt.

A JNCO bő, lehetetlen fazonú nadrágjait a deszkás kultúra, a nu-metál és a hiphop előadók népszerűsítették, és sosem lett itthon olyan erős brand, mint a hagyományosabb vonalvezetésű nadrágok. Hogy honnan eredeztethető ez a különös név? Talán a márka szlogenjének (Journey of the Chosen Ones) egyfajta rövidítése. Mivel extrém módon bő volt a száruk, azok is lesajnálták, akik annak idején még téglával dörzsölték a saját farmerjüket. 1997 körül nem volt olyan fiúzenekar, amelyiknek legalább az egyik tagján ne lengedezett volna JNCO nadrág. A bőgatyás márka koronás logóját egyébként a grafittiművész Joseph Montalvo tervezte. Itthon sosem lett tömegtermék, de az extrémsportos szubkultúra máig kedveli.

Lee Cooper
forrás: Getty
Lee Cooper mindenhol - szoliban is.

Végül essen szó az 1908-ban, Angliában alapított Lee Cooperről is, amit a népszerűségét rohamosan elvesztő Trapper helyett gyártottak Magyarországon. Itthon egészen 1993-ig gyártották, de amikor a Buda-Flax elveszette az európai piacait, megszűnt a gyár, majd szinte a teljes magyar textilipar. Mivel a Lee Cooper elképesztően látványos, a kor legjobb videó klipjeivel konkuráló reklámfilmeket készített, fel tudta venni a versenyt az olasz farmerekkel, és óriási előnye volt velük szemben, hogy nem kellett butikokban az Ecserin vagy a szabadkai piacon felhajtani, mert bármelyik Centrum Áruházban beszerezhető volt. Túlélte a rendszerváltást, és mivel az arculata, a Pepsi-reklámokkal és a Grace Jones látványklipekkel konkuráló szpotjai erős vizuális gesztusok voltak, így aztán addig voltak meghatározóak a pesti diszkókban, míg aztán minden nő olasz design jeans nadrágokban akart domborítani.


Tárgyak, amiket 40 felett hajíts ki az otthonodból:

Nézd meg a galériánkat>19 kép
Tárgyak, amiket 40 felett hajíts ki az otthonodból
Tovább olvasok
Kép
Karantén utáni első koncert: fényesen tündöklő Kiscsillag

Hogy pontosan milyenek is lesznek a koncertek a karantén után, azt csak találgattuk eddig. Ismétlem: eddig. Ugyanis elmentem helyettetek egy Kiscsillag-koncertre, és most be tudok számolni arról, hogy a szép, új világban hogy is néz ki egy ötszáz fő alatti szabadtéri rendezvény.

Kép
Kísértetjárta helyek Magyarországon: borzongató fotók!

Kopottas falak, lepergő vakolat és síri csönd. Magyarországon is rengeteg az olyan elhagyatott hely és kísérteties épület, amelyekben egyszer csak megállt az idő.

Kép
Beyoncé nem is fekete, hanem ezt figyeld: olasz! Ja és az igazi neve...

Egy floridai politikus szerint az énekesnő az egész világot felültette.

Kép
A doktornő, aki nem csak Covid-teszteket elemez, hanem állatmenhelyt is alapított

Durván ezer kóbor kutyát mentett meg ez az indonéziai patológus orvosnő.

Kép
Napi horoszkóp július 7.: az Oroszlánok ügyei rendeződni látszanak, a Szüzeknek változtatniuk kell a siker érdekében

Ma is érdemes elolvasnod a horoszkópod, fontos dolgokat tudhatsz ugyanis meg a csillagjegyedből!

Kép
Ezért készít ki idegileg a Zoom-meeting

Lefagy a képernyő. Furcsa visszhangokat hallasz. Egy tucat arc mered rád a képernyőn. Itt zajlik a munkahelyi értekezlet, az aznapi intrika, a személyes míting. Aztán a munkaidő lejártával még csetelhetsz anyáddal is. És úgy érzed, nem bírod tovább a videózást: teljesen ki vagy facsarva. Létező szindróma a Zoom-kiégés.

Kép
Jennifer Lopezék új otthona egy valóra vált álom

Valószínűleg te is szívesen eltöltenél ebben a házban némi időt! A joy.hu összeállítása.

Kép
Emlékezz Ennio Morriconéra legismertebb dalaival

91 évesen elhunyt az Oscar-díjas zeneszerző.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem