Téli vezetési tippek – jó tudni!
Lassan nekünk is téli üzemmódba kell kapcsolnunk, ha autóba ülünk. Összegyűjtöttük, mire kell jobban figyelnünk ilyenkor.
• A téli gumi már remélhetőleg rajta van az autónkon. Ez ugyanis az autó biztonsági rendszerének fontos alkotóeleme. Az abroncsnál a megfelelő méret, az életkor és a mintázat (vagyis profilmélység, újonnan 8–10 mm között, használtan 4 mm alatt már veszélyessé válhat) egyformán lényeges szempont. A gyártási időpontot (DOT szám, hét/év, pl.: 2309 = 2009-es év 23. hetében gyártották) a gumik oldalfalára sütik rá, leggyakrabban a DOT számsor utolsó elemeként. Használt gumi vásárlásakor ezt feltétlenül ellenőrizzük, és a 6-7 éves abroncsokat akkor is hagyjuk ott, ha még sosem voltak autón.
• Bármilyenek is legyenek az útviszonyok, a biztonság alapja a helyes üléspozíció. Ha baleset történik, a karunk és a lábunk nyeli el a ránk ható energia nagy részét, ezért soha nem lehetnek teljesen kinyújtva. Az ülés és a kormány távolságát úgy állítsuk be, hogy a lábunk még a kuplung és a fék teljes kinyomásakor is be legyen hajlítva, a kezünk pedig csuklónál elérje a kormány tetejét. Ezen kívül ha teljesen kinyomjuk a fékpedált, a medencénknek hozzá kell érnie a háttámlához.
• Tükörjégen legfeljebb 30 kilométer/órás sebességgel érdemes közlekednünk. Ez a maximum, amikor még biztonsággal irányítani tudjuk az autót. Induláskor 10–20 km/h-s sebességnél érdemes fékezni egyet, így érezzük, mennyire csúszik és milyen a felület. Főleg reggeli, hajnali elindulásnál ajánlatos ezt megtenni.
• Amikor jeges úton kanyarodunk vagy úthajlaton haladunk, és megcsúszik az autó, mindig az ellentétes irányba tekerjük a kormányt, mint amelyik irányba kanyarodnánk vagy az út íve visz.
• Ha nedves vagy jeges útburkolaton megcsúszik az autó hátulja, akkor ugyanabban az irányba fordítsuk el a kormányt, majd rögtön utána fordítsuk el a másik irányba is – így hozhatjuk újra egyenesbe a járművet. Mindezt határozott, gyors, de nem rángató mozdulatokkal kell végrehajtani.
• Nedves, havas, jeges úton megnő a féktávolság. Ilyenkor nem szabad folyamatosan fékezni. Az ABS-el ellátott autókban a régen tanított pumpáló fékezést el kell felejteni, mivel a rendszer feladata éppen az, hogy blokkolja, felengedje, majd újra blokkolja a kerekeket. Ezért ilyen autóban annyi a dolgunk, hogy egy nagy rúgással teljes erőnkből berúgjuk a féket, az ABS-nek köszönhetően pedig irányítható marad a jármű.
• Ha ez elméletben bonyolultnak tűnik, két nagy hazai pályán is érdemes gyakorolni, még gyakorlott vezetőknek is. A drivingcamp Hungary közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai központ Zsámbékon kínál többféle tréninget, amelyeken extrém közlekedési helyzetekben is kipróbálhatjuk magunkat, a Hungaroringen található Groupama Vezetéstechnikai Centrumban pedig speciális téli felkészítő kurzust is tartanak. (drivingcamp.hu, tanpalya.hu)
Szöveg: Lovászi Ildikó, fotó: photl.com