3 tevékenység, amitől újra flowba kerülsz és még a lelki egyensúlyod is helyreáll!

3 tevékenység, amitől újra flowba kerülsz és még a lelki egyensúlyod is helyreáll!
Forrás: GettyImages

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

Alakítsd életed kihívásait flow élménnyé és boldogabb, kiegyensúlyozottabb emberré válsz! Megmutatjuk, mely tevékenységekkel és hogyan sikerülhet.

„A legszebb pillanatok általában akkor következnek be, amikor valaki testi vagy szellemi teljesítményét megfeszített akarattal a végletekig fokozza, hogy véghezvigyen valamilyen nehéz, de fontos feladatot. A tökéletes élmény tehát olyasvalami, ami nem csak úgy megtörténik velünk, hanem inkább mi hozzuk szándékosan létre.”- adja meg Csíkszentmihályi Mihály, a pozitív pszichológia egyik megteremtője a kutatásai nyomán megalkotott flow-jelenség esszenciáját.

A tökéletes élmény megélése során elmerülünk abban a tevékenységben, amit éppen csinálunk. Figyelmünkkel teljesen az adott cselekvésre összpontosítunk, és olyan mélyen megéljük a pillanatot, hogy együtt „áramlunk” a folyamattal. Azok, akiknek sikerül becsatlakozni a flow-ba, arról számolnak be, hogy olyan érzés lesz úrrá rajtuk, mintha az idő felgyorsult volna, a külvilág pedig teljesen megszűnt volna létezni.

Akárhogy is van, a flow élménye eltávolítja az embert a mindennapi problémáktól, kötelezettségektől és a negatív stressztől.

Flow egyébként bármiből származhat, ami kedvenc és gyakori tevékenységed – legyen az kertészkedés, zenehallgatás, séta, de megtapasztalhatod vezetés, barátokkal való őszinte beszélgetés vagy élvezetes munkavégzés közben is. Ezzel szemben, nagyon ritkán fordul elő, hogy emberek flow-élményről számolnának be passzív szabadidős tevékenységekkel – például telefonnyomkodással, tévézéssel- kapcsolatban.

Csíkszentmihályi szerint a flow-élmény közben az alábbiakra vagyunk képesek:

  • kizárólag az adott feladatra összpontosítunk és éberek vagyunk
  • aktívan veszünk részt az életben, élvezzük tevékenységeinket
  • megfeledkezünk önmagunkról, másokról, a környező világról
  • boldognak, erősnek, kreatívnak és hatékonynak érezzük magunkat
  • képességeink csúcsán vagyunk
  • úgy érezzük, hogy képesek vagyunk irányítani az életünket
  • elveszítjük az időérzékünket

Flow akkor következik be, amikor egy adott tevékenységet nem egyszerű megvalósítani, kihívást jelent számodra (de nem esik a képességeid határain kívül), mégis szabad akaratodból csinálod, pusztán csak az élmény kedvéért, mert egyszerűen szeretsz vele foglalkozni.

Így adhat flow élményt a futás, a tánc, a séta vagy a jóga és minden olyan mozgásforma, amit élvezettel csinálunk. A sportolás nagymértékben hozzájárulhat a jelenség átéléséhez, sőt a sportolás a flow megjelenésének egyik táptalaja.

Ezzel magyarázható, hogy sokan azért sportolnak, hogy újra és újra átéljék azt az élményt, amely kiszakítja őket a hétköznapokból.

Ha nem jön a flow élmény, annak több oka lehet. Akadályt jelenthet például a koncentráció hiánya. A kütyühasználat miatt megszoktuk, hogy egyszerre többfelé figyelünk, ezért nehezebb egy tevékenységben elmélyednünk. Ha a kihívás mértéke jóval alatta vagy felette van annak a szintnek, amit a képességeink kirajzolnak, akkor vagy görcsössé válunk, vagy unatkozunk, így szintén nem kerülünk flow-állapotba.

Flowba kerülhetsz akkor is, ha új megbízást, új, izgalmas projektet kapsz a munkahelyeden, amely szellemi vagy fizikai kihívást jelent és te szenvedéllyel és élvezettel veted bele magad. Attól a tevékenységtől, amelyet nem szeretsz vagy unalmas, ne várd a flow élményt, mert nem fog jönni! Ugyanígy akadályozza a pozitív energiák szabad áramlását, ha félsz és túl nehéz az a feladat, amivel meg kell birkóznod. Ha rendszeresen gyomorgörccsel mész be a munkahelyedre, ott a flow-ra ne is számíts!

Olyan tevékenységet válassz, amely kihívást jelent, de teljesítése azért nem lehetetlen! Ha a tevékenység túl könnyű, akkor képes vagy különösebb gondolkodás vagy erőfeszítés nélkül megoldani. Legyen hát elég komoly ahhoz, hogy teljes koncentrációt igényeljen. Ha viszont túl nehéz, nehezen fogsz elmerülni benne, és előbb-utóbb fel fogod adni. Ezért törekedj az arany középútra.

Kiapadhatatlan flow forrás a beszélgetés olyan emberekkel, akikkel egy hullámhosszon vagytok.

Ha neked is van olyan barátod, barátnőd, akivel egy csésze kávét vagy teát kortyolgatva órákig képesek vagytok beszélgetni és észre sem veszitek, mennyire eltelt az idő, akkor bizony észrevétlenül flowba kerültetek.

Ha boldogabb és elégedettebb emberré szeretnél válni, érdemes tudatosan törekedned arra, hogy a mindennapi élet kihívásait flow-élménnyé alakítsd. Miért? Mert a flow-élmény boldogabb és kiegyensúlyozottabb emberré tesz.

Kattints a galériára, hogy megtudd, mely sportok segítenek, hogy flow-ba kerülj:

Nézd meg a galériánkat>4 kép
Sportok, amelyek jót tesznek a boldogsághormonjaidnak
Tovább olvasok
Kép
"Itt még nem hallottam, hogy nincs elég tej!" - Cipőtlen babák, no cumi, császármetszés esetén is apás szülés - Ilyen Angliában anyának lenni!

Magyar anyák külföldön #6 - Menczel Enikő az egyetemi évei utolsó pár hónapját töltötte Angliában. Diplomáját Magyarországon szerezte, majd úgy döntött, inkább visszatér a ködös Albionba. Cambridge-ben él, hat éve egy biotechnológiai cégnél dolgozik, rákkutatással foglalkozik és nem mellesleg anyuka is, a másfél éves Nora mamája. A magyar anyák külföldön sorozat e havi interjújában Enikő mesél arról, hogy milyen is Angliában anyukának lenni. Válaszaiból kiderül, hogy Angliában a természetes szülés, a szoptatás, a cumi és a cipő nélküliség prioritás, valamint, hogy a szülésznők sasszemmel figyelik az anyák állapotát és azonnal ki is szűrik, ha valakinek lelki segítség kell.

Kép
Tényleg annyira jók a finn iskolák? Megkérdeztünk egy kint élő magyar anyukát!

Annyira, de tényleg annyira sokan olvastátok a finn iskolákról, a finn oktatási rendszerről szóló cikkünket, hogy arra gondoltunk, megkérünk egy kint élő édesanyát, borzolja tovább a kedélyeket és mesélje el ő maga, hogy tényleg olyan jó-e az ottani rendszer, az iskolák, a tanárok, a módszer és minden, mint amilyen jó a híre.

Kép
Ezért nem sírnak a koreai babák – Avagy mi áll a babasírás hátterében

Minden egészséges baba sír. Ne gondold, hogy azért, mert téged bosszantani szeretne vagy éppen megmutatni, hogy ő a főnök. Sírásának evolúciós okai vannak.

Kép
Harap a gyerek? 10 tipp, hogyan szoktasd le róla!

Sok kicsi a fogait használja a nyelve helyett: ha máshogyan még nem tudja kifejezni magát, harapással is „közölheti”, mit érez. Szakértők szerint egyéves kor körül ebben még semmi rossz szándék nincsen, és ha következetesen reagálsz erre a viselkedésére, az apró fogakat egy idő után csak evéskor és mosolygáskor fogja rád és másokra villantani.

Kép
Pattintsd ki a hasizmaidat a következő hetekben, méghozzá Debreczeni Dóri kedvenc gyakorlataival!

Debreczeni Dóri a futás mellett saját testsúlyos edzéseket is tart, a koronavírus miatti korlátozások azonban a csoportos órák felfüggesztését eredményezték. Dóri azonban arra ösztönöz mindenkit, hogy otthon is mozogjon - mutatjuk is kedvenc hasizom gyakorlatait!

Kép
Tippek, hogy a kedvenc pulcsid jövőre is hordható legyen

Szuper kényelmes téli darabok, soha nem mennek ki a divatból. A kötött pulcsik cserébe viszont elég kényesek; könnyen bolyhosodnak, kinyúlnak, érzékenyek a mosásra. Ám akkor se ess kétségbe, ha a kedvenced kezd kimenni a formájából; néhány egyszerű, házi praktikával ugyanis látványosan megújíthatod.

Kép
Napi horoszkóp november 24.: a Kosok fontos ügyért harcolnak, a Rákok körül felpezsdül az élet

Ma is izgalmas üzenetek várnak, nem érdemes tehát kihagyni a horoszkópod!

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem