Online szépség

Borítókép: Online szépség
Klikk, és máris elénk tárul egy drogéria komplett kínálata, utazás és sorban állás nélkül. Kényelmes, gyors – a legtöbb webshop reklámja e két kulcsszó köré épül. A vevők azonban nem mindig így gondolkoznak... Kárpáti Kata Szandra írása

A kényelmi szempontok ellenére Magyarországon mintha mégsem volna elég meggyőző ereje akozmetikumokat (is) kínáló webáruházaknak: aszámítástechnikai eszközökkel foglalkozó oldalakkal ellentétben csak elvétve találkoztam olyan e-bolttal, mely magáncélra kínál kozmetikumot. Banga Sándor, a netbodyshop.hu képviselője szerint a probléma magyarázata magától értetődő: „Egy online áruház nagy előnye, hogy az ország minden településéről elérhető. Hátránya viszont, hogy a termékeket nem lehet megszagolni, kipróbálni. Vásárlóink nagy része ezért ajánlásokra, korábbi vásárlásokra támaszkodik.”

Persze a Nyugat
Az elektronikus vásárlás hazánkban egyelőre gyerekcipőben jár, ellentétben az Egyesült Államokkal vagy Nyugat-Európa országaival, ahol a lakosság átlag felének mára már természetesebb az internetről rendelni, mint leszaladni a boltba. A Forrester Research 2009-ben közzétett felmérése szerint Nyugat-Európában az online kereskedelem gyors ütemű növekedésnek indult. A fogyasztók 2008-ban 71 milliárd eurót költöttek webshopokban. Ez az összeg 2014-ig 123 milliárd euróra duzzadhat – véli a Forrester. Európán belül is kiemelkedik az Egyesült Királyság, ahol afelnőtt lakosság több mint fele vásárol rendszeresen online piacon – ez a felmérés azonban általában vonatkozik awebes vásárlásokra. Még magasabb értékeket mértek az Egyesült Államokban: az amerikai fogyasztók az európainál mintegy 39 százalékkal több, azaz 133milliárd dollárt fizettek ki online tranzakciók során. Aszakértők az elképesztő növekedést különböző okokra vezetik vissza: a kiforrott, jól működő csomagküldő szolgálati rendszerre, a nagy népsűrűségre, a sokféle fizetési lehetőségre és az ezeken alapuló, erős bizalomra. Talán nem meglepő, hogy az érzékszerveket csábító szépségipari termékek a maguk 6 százalékos részesedésével az internetes áruvásárlási lista legvégén foglalnak helyet (összehasonlításul: a könyvek 30százalékot tesznek ki).

A jövő zenéje
Kérdésemre – „vajon a jövőben elképzelhető-e az, hogy a webáruházak a hagyományos üzletek helyébe lépnek?” – egyöntetű nem volt a válasz. Egyetlen webáruház-tulajdonos sem tartja valószínűnek, hogy az internet valaha is helyettesítené a boltokat. „Attól függ, milyen termékről beszélünk – mondja Kovács Éva, az Amalinda webáruház képviselője. – Mindig lesznek olyan dolgok, melyeket az emberek nem szívesen vásárolnak meg az interneten.” Az Alfadrogéria munkatársa, Reischig Ferenc szerint ugyanakkor így is évente duplázódik az online kereskedők bevétele Magyarországon, és akonkurencia csak nőhet, ha még több multi piacra lép. „Magyarországon egyre népszerűbb a webes vásárlás, de csak a 20–35 éves korosztály körében. Az ennél idősebbek bizalmatlanul tekintenek mindenféle online fizetési lehetőségre, így náluk nincs sok esélye egy webáruháznak” – állítja Bajkó Tamás (avonbp.info).
A webshopok tehát, úgy tűnik, egyelőre nem szorítják ki a hagyományos üzleteket, a nyugat-európaihoz hasonló fogyasztási számok reményében azonban egyre több nemzetközi kozmetikai vállalat jelenik meg hazánkban is. A The Body Shop Magyarországon nyitotta negyedik európai online üzletét, a Dr. Grandel pedig Németországból érkezett hozzánk.

Slágertermékek és biowebpiacok
A magyar online piacon a legkedveltebb árucikkek aparfümök, a hajfestékek, ezeket a fogkrémek, testápolók és testvajak követik – tudom meg Kovács Évától és Banga Sándortól. Érthető, hogy rúzst vagy alapozót az ember nem szívesen vásárol látatlanban, ám az ellenbizonyítékra van egy személyes tapasztalatom: egy éve beruháztam egy francia szájfényszettre (kilencféle színárnyalatot tartalmazott, mára csak hat maradt belőle), s az internetes vásárlás – mint extrém körülmény – jóvoltából óriási kedvezménnyel jutottam hozzá. Azóta még csak hasonlót sem láttam, és szinte biztos, hogy ezt a márkát itthon sehol sem lehet kapni.
A szépségápolási termékekkel foglalkozó webes szolgáltatók között is elkülönült szigetet képeznek abiotermékeket forgalmazó webshopok, melyekből már most több van a virtuális piacon, mint az utcán. Ráadásul náluk a kifejezetten szépészeti árucikkeken kívül kapható háztartási tisztítószer, tea és étrend-kiegészítő is. Van közöttük olyan, mely kizárólag egy adott termékcsalád értékesítésére jött létre, de a többség igyekszik a profilján belül minél színesebb választékot tárni a vásárlók elé. „A biosamponokból, babaápolási eszközökből és biodezodorokból fogy a legtöbb” – mondja Reischig Ferenc.
Sok érv szól mellettük, nem kevés ellenük, de azért mindenképp érdemes a virtuális kirakatokat nézegetni.A netes vásárlásban ugyanis az internet minden jó tulajdonsága megvan: a határtalanság, asokszínűség és az az érzés, hogy az egész világ csak egy kattintásra van tőlünk.

Ez a cikk az Éva 2010. szeptemberi számában jelent meg. Minden jog fenntartva.