A nőknek helyük van az asztalnál! – interjú Tomán Szabinával női vállalkozókat segítő mentorprogramjáról

Borítókép: A nőknek helyük van az asztalnál! – interjú Tomán Szabinával női vállalkozókat segítő mentorprogramjáról Forrás: Toman Diet
Ismét elindítja mentorprogramját Tomán Szabina, melyet kifejezetten a női vállalkozók támogatása és segítése érdekében hívott életre. A Toman Mentor Program arra hívja a lelkes női vállalkozókat, hogy csatlakozzanak és profitáljanak Szabina és a meghívott előadók gazdag tapasztalatából és szakértelméből.

– A Cápák Között című műsorból kiszálltál, de a mentorprogramod újraindul. Ezek szerint végig mindig elhivatott vagy az új, tehetséges és főleg női vállalkozók felkarolását illetően?

– Igen, azt gondolom, hogy ez nem csak egy szerep volt, és nem csak annak szólt, hogy én mit képviseltem a műsorban. Ez sokkal többet jelent számomra. Ez többről szól, mint egy szimpla befektetés, és sokkal több mint a cégem CSR stratégiájának egy eleme. Itt én mind a két oldalról megélem a női vállalkozóknak és munkavállalóknak azokat a nehézségeit, azokat a problémáit, amire megoldást szeretnék találni. Tudom, kell hozzá bátorság, de arra biztatok mindenkit, hogy indítson beszélgetést azokkal, akik ebben a segítségére lehetnek. A munkaadóink, férjeink, partnereink, a közvetlen környezetünk. Vannak olyan helyzetek, melyek kiszolgáltatottá tesznek minket, női munkavállalókat. Ezen dolgoznunk kell.

– Mi alapján vontál be a mentorprogramodba külső tanácsadókat?

– A Toman Mentor Programot nem egyedül, hanem egy fantasztikus csapattal csinálom. Autodidakta módon tanultam meg a vállalat irányítását, vezetését, szervezetfejlesztést, mi az a branding, hogyan készül egy marketingstratégia. Engem is mindig szakértők segítettek, segítenek mai napig. Nem érthet mindenki mindenhez. Lehet egy vállalkozásban a kihívás kifejezetten pozitív, például növekszik a cég, a legfontosabb, hogy mint vezető ezt hogyan menedzseljük le. Én a cégem növekedését, szervezeti problémáját, új piacralépést, sorolhatnám még, mindig úgy oldottam meg, hogy előtte szakemberek segítségét kértem, az ő tudásukat vettem igénybe. Én ezt a szemléletet szeretném átadni, és konkrétan az engem is segítő szakembereket vonom be a programba.

Van a vállalkozóknak egy olyan alaptudása, ami egy működő vállalkozásnál nyilvánvalóan megvan, de számtalan olyan helyzet adódik az utóbbi években – Covid, háború, gazdasági válság – , aminél több szem többet lát. A vállalkozónak kell szemezgetni, hogy mit épít be, hogyan és mikor a saját vállalkozásába.

A jelenlegi mentorcsapatot is úgy válogattam össze, hogy ők a szakemberek, akikben bízom, akikkel dolgoztam már együtt, és akik akár most jelen pillanatban is a cégem életéhez hozzátesznek. Úgyhogy nem kevesebb, mint annyi tudást szeretnék átadni ezeknek a vállalkozóknak, amennyit én is kapok és illesztek be a folyamatos működéshez.

– Feltételezem, rengeteg pályázat érkezett. A végső tíz szerencsést milyen szempontok mentén, és közösen választottátok ki?

– 80 jelentkező közül választottuk ki azt a tíz vállalkozót, akinek megnéztük a pályázathoz beküldött videóanyagát, illetve néhány adatot is bekértünk a vállalkozással kapcsolatban. Ez egy nőknek szóló mentorprogram, de azon belül egy nagyon színes összetételű csapatot szerettem volna összeállítani. Az a cél, hogy egymást tényleg segítsük, mindenki gyakorlati tudással, és a vállalkozásába azonnal beilleszthető tudással távozzon. Próbáltam úgy összeválogatni a résztvevőket, hogy az is ott legyen velünk, aki már egy jól működő céget irányít, de az is irányt kapjon, aki még csak most barátkozik a vállalkozói léttel. Van a mostani csapatban valaki, aki alapítványt visz. Az ő működésükön is lehet javítani, és őket is lehet jó irányba terelni, vállalkozói szempontból megközelíteni őket. Hisz ők is ugyanúgy működnek, mint egy vállalkozás. Ugyanúgy vannak céljaik, vannak marketingköltségeik, ugyanúgy vannak olyan kihívásaik, melyekkel meg kell küzdeniük.

Forrás: Toman Diet

– Elsősorban milyen területeket tartasz női vállalkozók számára izgalmasnak és érdekesnek, van-e kedvenc irányod? Például divat, gasztronómia vagy nem lehet kategorizálni, és egy nő is lehet sikeres férfias szakmában, például az építőiparban?

– Ez nagyon fontos kérdés. Amikor egy olyan férfias szakmáról, mint az építőipar beszélgetünk, ott valóban nagyon nehéz nőként ugyanazt elérni, mint egy férfi. Egy nőnek egy ilyen területen sokkal nagyobb feladata van azzal, hogy pozíciót vívjon ki és megtartsa magának a helyet. Félő, hogy a stílusa elférfiasodik, hisz egy ilyen közegben szocializálódik.

Szerencsés vagyok abban a helyzetben, hogy az én termékeim inkább a női célcsoportnak szólnak, nők problémáit oldjuk meg. Nagyon könnyen betartható diétára hívunk, egészséges életmódhoz kapcsolódó termékeket kínálunk. Így az én munkám már a téma okán is könnyedebb, nőiesebb.

Fontosnak tartom, hogy azoknak a nőknek is segítsek, akik egy férfi lakta területen kell helytállniuk. A legutóbbi mentorprogram egyik résztvevőjének villanyszerelő vállalkozása volt, és ma már épületautomatizálással, intelligens otthonok tervezésével foglalkoznak. Szinte kizárólag férfiakkal dolgozik. Büszke vagyok rá, hogy neki is tudtunk segíteni. Nem kell elférfiasodni, a nap végén mi mindig nők vagyunk otthon, a családunkban. Ezért aztán nagyon sok minden múlik azon is, hogy az életünkben fontos szerepet betöltő férfiak hogyan viszonyulnak ehhez a kérdéshez, ők hogyan látnak minket.

– Mi a tapasztalatod, mennyire jellemző, hogy bátran mernek a mai nők belevágni, például karrierváltásban, 30-40 vagy akár 50 éves kor fele?

– Egyre többen mernek, akár két-három gyerek felnevelése után. Olyan szakmai fordulatot vesznek életek, hogy végre az adott nő ki tud teljesedni. Hobbiból lesznek vállalkozások, vagy azt a felhalmozott tudást adják át a nők egymásnak, amit az évek során megszereztek. Ez persze túl van a komfortzónán, nincs meg az elején még ez a fajta biztonságérzet, ami korábban, de ez egy nagyon fontos lépés lehet. Mi, magyar nők alapvetően önbizalomhiánytól szenvedünk, ezért inkább vállaljuk a biztonságot, mint hogy merjünk kockáztatni. Szerencsére látom, hogy a fiatalabb generáció már mer váltani. A mostani mentorprogramban van egyébként egy kiégett ügyvédnő. Rendezvényeket, programokat kezdett el szervezni korban hozzá közelálló hölgyeknek. Mert ő még pezsegni akar. Őt is segítjük abban, hogy ez a vállalkozása sikeres legyen.

– Ha egy útravalót adhatnál egy még bizonytalan, de vállalkozást tervező nő számára, akkor mi lenne az?

– Lépjen! Kockáztasson! Nem kell mindennek tökéletesnek lennie, és nem kell addig várni, amíg 100%-os lesz a projekt, mert akkor elmegy mellette a piac. Egy idő után már ő is kudarcként fogja megélni az elszalasztott lehetőséget. Merjen piacra lépni már 80%-os készültség mellett, kapjon visszajelzést, hogy jelenleg az ő termékére, álmára hogyan reagál a piac.

Galériánkban található 5 gyors kérdés, ami felfedi, hogy a jó karrierúton haladsz-e!