Etikus szépségipar?

Borítókép: Etikus szépségipar?
A nagy szépségipari cégek, amelyek eddig azon voltak, hogy miképp tudnának még több, még újabb terméket eladni minél drágábban, most hirtelen megjavulnak, és sorra kötelezik el magukat mindenféle jótékony cél mellett. Hiszünk nekik?

A plakátról három testesebb, fekete alsóneműt viselő, mosolygós nő tekint ránk azt hirdetve, hogy másképp is lehet szépnek lenni. A kozmetikai cégek, amelyeknek kampányaiban eddig a fiatal, vékony, hibátlan bőrű nők bizonyultak szépnek, egyre többször választanak eltérő kommunikációs utat. De miért? Megéri ez nekik? Vagy rájöttek, hogy a gazdasági növekedés nem is olyan fontos? Kötve hisszük. Tény azonban, hogy a 30–50 éves női fogyasztók (ez az egyre válogatósabb, egyre nagyobb vásárlóerejű réteg) már nem vevők az eddigi kommunikációra.

Negyvenéves, kerekded és szép
A Dove négy évvel ezelőtt elindította a nem modellalkatú nőket bemutató – Kampány a valódi szépségért nevű – programot. A retusálatlan képek nagy feltűnést keltettek, és a közönséget erősen megosztották. A Dove egy két évvel későbbi kutatása szerint azonban a nők nagy része elégedetlen a testsúlyával és az alakjával, és ez nagyban meghatározza a hétköznapokban hozott döntéseiket (például a fürdőruha-viseletet). Egyszóval, a nők önbecsülése alacsony, különösen a magyar nőké, például az arcunk szépségével is kevésbé vagyunk kibékülve, mint a nemzetközi átlag. A cég erre válaszként létrehozott egy Önbecsülési Alapot, amellyel a nőket, különösképpen a fiatal lányokat arra akarja ösztönözni, hogy a szépség fogalmát tágabban értelmezzék, mint ahogyan a média sugallja.
Ilyen egyszerű a helyzet? A kulcs szimplán egy válasz a természetes vásárlói igényekre? Zelenák Katalin, a Dove marketingmenedzsere elmondta, hogy a kampánnyal nem elsősorban az eladás növelése volt a cél. A márka presztízse viszont nagyot nőtt. „A Dove felelősségteljes piaci szereplő, van ereje és lehetősége, hogy a fősodortól eltérő kommunikációt valósítson meg. A kampány elindítása óta a Dove márka megítélése javult a célcsoportba tartozó nők körében.”
A Dove 2007 végén új kampányt indított: a Pro-Age kampány nem kevesebbet akar üzenni, mint hogy termékeik nem „gátolják az öregedést”, hiszen az természetes folyamat, hanem kellemesebbé teszik. Az erőltetett fiatalságkultusz helyett a Pro-Age a szépség időtállóságát hangsúlyozza. Egyfelől a cél az, hogy ne csak a 20–39 éves korosztály legyen látható és a reklámok kizárólagos célcsoportja. Másrészt viszont nagyon erős gazdasági megfontolás is áll az idősebb reklámarcok bevezetése mögött: a negyvenöt év feletti nők azok, akiknek a vásárlóereje a legnagyobbat nőtt az utóbbi évtizedben, és valószínűleg több pénzt tudnak kozmetikumokra kiadni, mint egy huszonéves. Zsolt Péter szociológus egy tavalyi Népszabadság-cikkben azt mondta, hogy a negyvenöt feletti nőket is el lehet érni a reklámkampányokkal, „csak nem a hagyományos módon, mivel takarékos és megfontolt vevők”.

Azonosulni a termékkel
A Dove kampánya mellett – amely egy kilencvennyolc éves londoni nagymamát, Irene Sinclairt is bemutatott hatalmas óriásplakátokon – egyéb cégek is eljátszanak a kor és a szépség fogalmának tágításával. A Christian Dior például 2005-ben a negyvenhét éves Sharon Stone-t választotta egy arcápoló kréme modelljének, egy évvel korábban pedig az ötvenkét éves Kim Basinger lett a Prada Miu Miu márkájának arca (igaz, idén leváltották egy húszas éveit taposó színésznőre, Kirsten Dunstra). A Versace szintén nem volt rest követni a trendet, 2005-ben a negyvenhét éves Madonnát választotta kampányarcának. Különösen a prémium kategóriás termékek esetében érthető az idősebb arcok választása, hiszen ezek célcsoportjai nem a huszonévesek, és a cégek felismerték, hogy a vásárlók azonosulni kívánnak a megvásárolandó termékeket reklámozó nőkkel.
A szépséget némiképp újraértelmező kampányt indított a Nivea is. Gál Lászlótól, a Nivea marketingigazgatójától megtudtuk, hogy két évvel ezelőtt nemzetközi stratégiaváltás történt a cégnél, és 2007 közepén új, átfogó imidzskampányba kezdtek. A hangzatos jelmondat („Nem csupán annyi vagy, aminek látszol, hanem aminek érzed magad”) mellett az is számított, hogy a cég megújítsa önmagát. Gál László elmondta, hogy a Nivea ismert bőrápolási brand ugyan, de látványosnak kell maradnia a piacon, amit szemlélettágítással igyekeznek elérni. Tehát a „Legyél boldog, és szép leszel” jelszó mögött itt sem csak a társadalmi sztereotípiák megtörése, hanem piaci megfontolások is állnak.
Érdekes, hogy azok a cégek, amelyek valóban újfajta szemléletet képviselnek, esetenként nem is az újszerűségüket domborítják ki. A Magyarországon már öt bolttal jelen levő Lush (amelyet Habcsók szekciónkban is dicsőítünk a 118. oldalon) például natúrkozmetikumokat árul, melyekben minimálisan használ csak tartósítószereket, csupán 4 százalékuk tartalmaz állati eredetű alapanyagot, és termékeit egyáltalán nem teszteli az állatokon. Mindennek ellenére az 1995-ös angliai indulás után hosszú évekig nem az etikus szépségápolás volt a jelszavuk, hanem a frissesség és a minőségi alapanyagok hangsúlyozásával adták el termékeiket. Ez néhány éve megváltozott, és a nemzetközi kampányokban például a csomagolóanyagok visszaszorítására hivatkoznak, valamint arra, hogy repülőgép helyett hajóval szállítanak a szennyezés minimalizálása érdekében. Felmerülhet a kérdés, hogy akkor viszont mennyi tartósítószert alkalmaznak (hiszen a hajóút hosszabb ideig tart). Úgy tűnik, hogy a felelősségteljes imidzs megérte, hiszen 2007-ben a Lush elnyerte a „Legjobb vállalat” címet, melyet egy brit állatvédő szervezet adományozott.

A filantrópia haszna
Egyre több cég ismeri fel tehát, hogy az aktív társadalmi felelősségvállalás megtérül. Például az Avon, amely – mint erről később részletesen beszámolunk majd – nagyszabású projekteket forral Magyaroroszágon is. A L’Oréal az UNESCO-val közösen 2000-ben nemzetközi kezdeményezést indított útjára Nők a tudományban néven. Ennek keretében évente öt nőnek életműdíjat adnak, és tizenöt kutatást folytató nő ösztöndíjban részesül. Magyarországon 2003 óta ítélik oda a díjat három, tudományos munkát végző nőnek. Sasvári Tünde PR-menedzser elmondta, hogy ez nem imidzskampány, sokkal inkább a cég előírt felelősségvállalásának része. A cél az, hogy a tudomány terén tevékenykedő nőket megismertessék a társadalommal és példát állítsanak: a díjazott nők nagy részének ugyanis a karrier építése mellett családja is van, tehát a sokoldalúságon van a hangsúly. Az eszmék persze itt sem lehetnek cél nélküliek, hiszen a Nők a tudományban is eszköz arra, hogy a L’Oréal megfogjon egyfajta célcsoportot, mégpedig a tevékeny, karriert már felépített, középkorú, családos nőket. Azt túlzás lenne állítani, hogy az életkor és a szépségideál átértékelése újfajta trend a reklámok világában, viszont a piaci verseny nagyobb esélyt ad a hagyományos reklámokkal legalábbis egy időre szakító kampányoknak. Az pedig nézőpont kérdése, hogy hasznos-e, ha a valóban felelősségteljes, a környezetre, a beszállítók és az állatok jogaira is odafigyelő kozmetikai cégeket felvásárolják a mamutcégek. Ez történt évekkel ezelőtt a The Body Shoppal, amelyet a L’Oréal szerzett meg magának (erről írtunk decemberi számunkban, a 104. oldalon), és az amerikai Burt’s Bees-zel 2007-ben, amelyet a vegyszereket forgalmazó Clorox vásárolt fel. Mindkettő megrökönyödést váltott ki sok ezer fogyasztóban és a környezetvédő csoportokban, ugyanakkor a cégek arra hivatkoznak, hogy így legalább a multik átvehetik a kicsik úttörő gyakorlatait és maguk is megzöldülhetnek.

Szerző: Farkas Eszter, Fotó: Red dot
Ez a cikk az Éva magazin 2008. áprilisi számában jelent meg. Minden jog fenntartva.