Mismásolás, szépítés, ferdítés: miért nem szeretünk egyenesen kommunikálni?

Borítókép: Mismásolás, szépítés, ferdítés: miért nem szeretünk egyenesen kommunikálni? Forrás: Canva (Jelena Danilovic)
Az emberi kommunikáció rendkívül összetett dolog. A Földön számtalan nyelvet beszélünk, a testbeszéd és a nonverbális jelek is fontos szerepet játszanak, és mégis gyakran fordul elő, hogy nem vagyunk teljesen őszinték egymással. Mismásolás, szépítés, ferdítés - ezek mind olyan mechanizmusok, amelyekkel gyakran élünk a mindennapi kommunikációnkban. De miért is kerüljük olyan gyakran az egyenes és őszinte kommunikációt?

A tiszta kommunikáció a hatékony kapcsolatok alapja

A kommunikáció az emberi élet alapvető része, a tiszta kommunikáció pedig kulcsfontosságú a hatékony kapcsolatok kialakításában és fenntartásában. A tiszta kommunikáció nem csupán a szavak egyszerű továbbítását jelenti, hanem azt is, hogy megértjük egymást, minimális félreértésekkel és konfliktusokkal.

De miért nem tudjuk alkalmazni a tiszta kommunikációt, mint eszközt?

Félelem az elutasítástól és a konfliktustól

Az egyik leggyakoribb ok, amiért nem vagyunk hajlandók egyenesen kommunikálni, az a félelem. Félelem az elutasítástól, attól, hogy mások megsértődjenek, vagy hogy konfliktus alakuljon ki. Az emberek gyakran próbálnak elkerülni olyan helyzeteket, amelyekben konfrontálódnak vagy szembesülniük kellene problémákkal.

Az önvédelem mechanizmusai

Az emberek hajlamosak az önvédelemre is, ami szintén megakadályozhatja az egyenes kommunikációt. Amikor valaki azt érzi, hogy egyenesen mondja el a véleményét vagy érzéseit, akkor sebezhetővé válik. Az emberek ezt kerülik, és inkább a szépítéshez vagy a ferdítéshez folyamodnak, hogy megvédjék magukat az esetleges negatív következményektől.

Forrás: Canva (alphaspirit)

Egy példa lehet erre, amikor valaki egy munkahelyi problémát a főnőkével akar megbeszélni. Az egyenes kommunikáció során elmondaná az összes problémát és kritikát, ami a főnökre vonatkozik. Azonban a félelem az esetleges visszavágástól vagy negatív következményektől arra ösztönzi, hogy inkább óvatosabb és szépítőbb megközelítést válasszon.

Kulturális és szociális tényezők

A kommunikációs stílusunkat nagyban befolyásolja a kultúránk, társadalmi környezetünk és a családi mintáink is. Bizonyos kultúrákban és közösségekben az egyenes és közvetlen kommunikáció elfogadott és kifejezett értéket képvisel, míg másokban az udvariasság és a konfliktuskerülés dominál.

Például, a japán kultúrában gyakori, hogy az emberek indirekt módon fejezik ki az érzéseiket és szándékaikat, és az egyenes kritika elkerülése érdekében használnak különböző kifejezéseket és szokásokat. Ugyanakkor az amerikai kultúrában általában pozitív tulajdonságnak tartják az egyenes és őszinte kommunikációt.

Forrás: Canva (vadimguzhva)

Hogyan fejleszthetjük az egyenes kommunikációt?

Az egyenes kommunikáció fejlesztése fontos készség lehet az élet számos területén. A következő lépések segíthetnek abban, hogy könnyebben tudjunk egyenesen kommunikálni:

Ismerd fel a félelmeidet: Először is, ismerd fel, hogy mi az, amitől félhetsz az egyenes kommunikáció során. Az azonosított félelmek tudatosítása segíthet abban, hogy ezekkel hatékonyabban tudj szembenézni.

Gyakorolj az apró dolgokon: Kezdd kisebb és kevésbé konfliktusos helyzetekben az egyenes kommunikáció gyakorlását. Próbálj meg őszintébben kifejezni olyan dolgokat, amelyekről úgy érzed, hogy megteheted.

Tanulj konfliktuskezelést: Ismerd meg a konfliktusok kezelésének hatékony módszereit, hogy ne félj a konfliktustól, és képes legyél az egyenes kommunikáció során is nyugodtan maradni.

Legyél empatikus: Az empátia segíthet abban, hogy az egyenes kommunikáció ne sértsen meg másokat. Figyelj mások érzéseire és igényeire, és próbálj meg azoknak is helyet adni az kommunikációdban.

Tudatosítsd a céljaidat: Mindig gondolkodj azon, hogy mi a célod az egyenes kommunikációval. Ha a konstruktív párbeszéd és megoldások keresése a cél, akkor az könnyebben elfogadható lehet mások számára.

Empátia: A tiszta kommunikációban az empátia az egyik kulcsfontosságú elem. Fontos, hogy megértsük a másik fél érzéseit és reakcióit, és ennek megfelelően kommunikáljunk.

Sajátítsd el az asszertív kommunikáció eszközeit

„Az asszertivitás vagy asszertív kommunikáció olyan tanulható kommunikációs készség, viselkedési vagy gondolkodási mintázat, amelynek során az asszertívan kommunikáló személy magabiztosan, a saját érzéseit, igényeit, szükségleteit tudatosítva, ezeket őszintén felvállalva tud megnyilvánulni érzelmileg nehéz szituációban is.” – olvashatjuk a Wikipédián.

Az asszertív kommunikáció során az egyén őszintén és nyíltan kifejti érzéseit, gondolatait és igényeit. Nem rejtegeti vagy fojtja el az érzelmeit vagy véleményét. Magabiztosan is kifejezhetjük magukat, anélkül, hogy másokat megsértenénk, hiszen az asszertív kommunikáció nem csak az önkifejezésről szól, hanem arról is, hogy másokat tiszteletben tartunk.

Az asszertív kommunikáció sok előnnyel jár, mivel elősegíti az egészséges kapcsolatok kialakítását és fenntartását.

Próbáld ki még ma!

Figyeld meg magad legközelebb egy konfliktushelyzetben. Mielőtt megszólalnál tudatosítsd az érzelmeidet. Kezdj el magadról kommunikálni. A gondolataidat, az érzéseidet fejezd ki, úgy, hogy nem másokra mutogatsz. A gyakorlás és tudatos figyelemmel kísérés segít abban, hogy javítsunk a másokkal való kapcsolódásainkat a tiszta kommunikáció útját választva.