174 éve adták át a Széchenyi lánchidat: érdekes és megrázó képek a történelemből

Borítókép: 174 éve adták át a Széchenyi lánchidat: érdekes és megrázó képek a történelemből Forrás: Nikolett Emmert/ Pexels
174 éve adták át a forgalomnak a Széchenyi lánchidat, mely azóta is az egyik legfőbb szimbóluma Budapestnek. Ez pedig nem véletlen, hiszen az alábbi, olykor felkavaró képek hűen tanúsítják, hogy ez az híd bizony némi segítséggel, de túlélte a történelem viharait.

Az első magyarországi híd a Duna fölött

1821-ben Széchényi Istvánt kezdte el első ízben foglalkoztatni annak gondolta, hogy szükséges lenne egy állandó híd, mely összeköti Budát és Pestet. Ezt követően számos hídterv készült, ám sokáig nem akarták a hatóságok engedélyezni, hiszen attól tartottak, hogy a hídpillérek majd növelni fogják az áradások és a jégzajlások veszélyét. Végül, hosszas diskurzus után, 1836-ban az Országgyűlés engedélyt adott az első magyarországi híd megépítésére a Duna fölött. 1838-ban pedig az építkezés vezetésére Adam Clarkot kérték fel. 1842 augusztusában nagy társadalmi eseménynek számított a híd alapkövének az elhelyezése. Végül a pillérek és a hídfalak 1847 júliusára lettek készen. Azonban az építkezést nagyban hátráltatták a szabadságharc eseményei.

Végül az épülő útpályán elsőként 1849. január 1-jén haladt át az első kocsi, majd a hetvenezres osztrák sereg. Érdekesség, hogy 1849 májusában Hentzi császári tábornok utasítására Buda ostromakor fel akarták robbantani a hidat, azonban ez szerencsére nem sikerült.

Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára
A kép 1880 körül készült, nem sokkal azok után, hogy átadták a Lánchidat.

A híd építésének menedzselésére testület is alakult, melynek Széchenyi István lett az elnöke. A helyválasztás azonban nem feltétlen bizonyult szerencsésnek, ugyanis a híd nekifutott a Várhegynek, így szükséges volt egy alagút megépítése is, melyre végül 1857-ben került sor.

A hidat 1849. november 20-án avatták fel. Szomorú, de aki a legtöbbet tett ennek a megépüléséért, és aki megálmodta, soha nem mehetett át rajta, ugyanis Széchenyi István ekkor már a döblingi ideggyógyintézetben élt.

1873-ban, miután egyesítették Budát, Óbudát és Pestet, a Széchenyi lánchíd nemcsak az egyesített Budapest, hanem az egész ország jelképévé vált.

Ezt követően 1913-15 között újjáépítették, majd a II. világháborúban a német csapatok Budapest ostromakor, 1945. január 18-án felrobbantották a hidat. Újjáépítése után, 1949. november 20-án – pontosan 100 évvel az eredeti felavatást követően – újra, ünnepélyes keretek között adták át a hidat a forgalomnak.

A későbbiekben 1973-ban, majd 1987-ben is felújították. Ezt követően 2021 tavaszán újra sor került a híd teljes felújítására. A munkálatok közel két és fél évig tartottak. Ugyan a forgalom előtt már 2022 végén megnyílt a híd, azonban a gyalogosok csak idén nyáron vehették újra birtokba. A híd újbóli átadása egy ünnepség keretében történt, melyen Széchenyi István leszármazottai is részvettek.

Az alábbi galériában pedig nosztalgikus, Néhol egészen megrázó képeket gyűjtöttünk össze a Lánchíd fennállásának elmúlt 174 évéből.