Mivel foglalkozik, hogyan él egy sikeres jelmez- és díszlettervező ?

Borítókép: Mivel foglalkozik, hogyan él egy sikeres jelmez- és díszlettervező ?
Ismerd meg Juristovszky Sosát, aki dolgozott már Till Attila Pánik vagy Fliegauf Bence Csak a szél című mozijában is.

Juristovszky Sosa beszélgetésünk előtt egy nappal érkezett haza Franciaországból, ahol a Krétakör egyik produkciójához forgattak videókat. Sosa nem mellesleg a divat jó ismerője.

Mi volt a legőrültebb dolog, amit valaha kértek tőled?
Frenák Pál pár évvel ezelőtt felhívott, hogy készítsek egy olyan kabátot, amiben fel lehet lógatni valakit, mint valami ejtőernyős hevederben, de ki is lehessen bújni belőle, mint egy ruhadarabból. Valamiféle artistakötelekkel megerősített kényszerzubbony. Ezt végül nem csináltam meg, de jelenleg együtt dolgozunk egy színházi produkcióban.
Élvezed, amikor extrém kérés érkezik?
Attól függ, mennyire áll közel hozzám. Sokszor dolgozom úgy, hogy magam csinálok meg valamit, vagy ismerek olyat, aki képes rá.
Magyar film most nem nagyon forog. Készül viszont sok külföldi. Nem gondoltál rá, hogy bekerülj egy hollywoodi produkcióba?
Néha óva intenek azok, akik látják, hogy mi zajlik egy külföldi forgatáson, mert ez egy magyar tervezőnek sokkal inkább hajsza, mint igazi kreativitás. Én ennek ellenére szívesen kipróbálnám, mert nyilván sokat lehet tanulni, bár ez azzal jár, hogy 50–80 napokra ki vagy vonva a forgalomból, és nem jut idő az „alternatív” munkákra. A Hellboy II. előkészítésekor jártam már meghallgatáson mint maszkos, és szívesen dolgoznék Wes Anderson filmjében is, amelyet nemsokára itt forgat Budapesten Johnny Depp-pel és Bill Murray-vel.

--pagebreak--

Ha lesz egy férfinak... (jelenet a Gólem színház előadásából) Fotó:

Ha kevesebb a pénz, kreatívabb az ember?
Ha nincs pénz, akkor is ki kell találni valamit, hogy összehozzam, amit szeretnénk. Viszem a dekopírfűrészt és napokig festem a díszletet. Sok a kreatív, de rosszul fizetett munka, ezért kell lenni olyannak is, amiből meg lehet élni. Miközben csinálom a színházat vagy a kisfilmet, a reklámfilmforgatásnak is helyet kell adni.
Húzod a szád a reklámfilmektől?
Sokszor csinálok izgalmas reklámokat. Legutóbb is volt egy, amire büszke vagyok. Egy csipszes téma, szemmel láthatóan amatőr díszletek, szélgép, ami belelóg a képbe – ez például tök jó volt.
Milyen arányban tölti ki az életed a színház, a film és a lakberendezés?
Amióta kevesebb a film, előtérbe került a színház meg a lakberendezés-belsőépítészet. 2009 táján azt vettem észre, hogy eltelt egy év, és nem csináltam filmet. Építész szakra jelentkeztem anno, de nem vettek fel, így hirtelen eszembe jutott, hogy ja, van még ez is, csak már elfelejtettem, mert egy kudarc elnyomta. És akkor kiderült, hogy ezt is lehet.

--pagebreak--

Felemelő
Pedig nincs is diplomád.
Nincs. Semmiről nincs.
Kézről kézre adnak mégis. Hogy lehet ez?
Talán nem tudják (ha-ha)! Az egyetem persze nagyon hasznos abból a szempontból is, hogy elég jó közösségépítő. Nekem azonban szerencsém volt, rögtön érettségi után bekerültem egy olyan közegbe, amelyre úgy számíthattam, mintha együtt nőttem volna fel velük. Pedig igazából csak odacsapódtam hozzájuk. Egyszer véletlenül találkoztam Halász Péterrel (színész-rendező-színházcsináló – a szerk.) a Liszt Ferenc téren. Elmeséltem neki, hogy ez az építészdolog megint egy kicsit eltolódott. Mondta, sebaj, neki éppen kellene egy asszisztens. Rá pár nappal már nagyban tárgyaltunk a Katona József Színház színészeivel, Bozsik Yvette-tel.


Csak a szél filmtrailer


Térjünk vissza a filmhez. Fliegauf Bence filmjében, a számtalan díjat elnyerő Csak a szélben is dolgoztál. Milyen ott állni a fesztivál vörös szőnyegén?
Felemelő!
Egyszer azt nyilatkoztad, hogy amióta látod, milyen körülmények között élnek emberek, jobban becsülöd, amid van. Visszanézve akad még valami, amit kaptál a filmtől?
Addigra lassan úgy éreztem, nem eléggé térül meg az odaadásom. De a film sok felkérést hozott, és rájöttem, hogy mégiscsak érdemes, előbb-utóbb megtérül a befektetett energia.

--pagebreak--

Divat, újratöltve
Miért ciklikus a divat? Amit anyánk hordott, azt ma egy csaj simán felveheti.


Azért a divat mindig újraértelmeződik, úgyhogy nem teljesen ugyanaz a menő, mint egykor. Ez ad inspirációt: visszanyúlunk régi korokhoz. De gyakorlati okokból nagyon messzire nem mehetünk.
Egy 70-es évekbeli cucc 10 éve még cikinek számított, most meg teljesen jó.
Erre nem tudok magyarázatot. Velem is előfordul, hogy megesküszöm, ezt aztán soha nem venném fel, és öt év múlva egészen mást gondolok róla.
Láttál mostanában valami megdöbbentőt?
Nekem az utóbbi idők legnagyobb divattervezője Alexander McQueen volt.
Merrefelé járkálsz, ha magadnak vásárolsz? Vannak titkos tippjeid?
Az utóbbi években a magyar tervezőket figyelem. Je Suis Belle, USE meg ilyesmi. Ha nem is sokat, de egy-két darabot talán megengedhetek magamnak, és ezek képezik a ruhatáram magját. Utána a H&M-ből és hasonlókból egészítem ki ezeket.
Mit szólsz a kalocsai mintához? Meg a kalotaszegihez? Mi történik itt?
A népi motívumok már 5–10 éve benne vannak a közhangulatban. Csak mára értünk el oda, hogy a papírzsebkendőnek is kalocsais a csomagolása.
Meg tud tapadni a divatban a népi ornamentika?
Meg. Egy az egyben emelték át és populárisan még nem dolgozták fel, de biztos, hogy frissíteni fognak rajta. Jó pár helyen megtörtént már a világban, hogy a népi motívumokat beleszőtték a kortárs dizájnba meg a lakberendezésbe. Nem kell ettől úgy megijedni.

Bus István interjúja Fotó: Kosina Anett, smink: Simon Lulu, köszönjük a Szimpla Kert segítségét