Már Cindy Crawford is csúnyának látja magát? Avagy a divatipar így torzítja el a testképünket

Borítókép: Már Cindy Crawford is csúnyának látja magát? Avagy a divatipar így torzítja el a testképünket Forrás: Glami.hu
„Bárcsak úgy néznék ki, mint Cindy Crawford!” – mondta egy interjúban a híres szupermodell magáról. De ha még ő is így érzi, mit szóljunk mi, halandó nők? Bár ma már egyre több az olyan divatreklám, amelyben végre nem csak tökéletesre retusált testű, arcú és bőrű modelleket láthatunk, azért még mindig nem ez az általános. A Glami.hu divatkereső platform kicsit jobban belemélyedt a témába, és legfrissebb Fashion (Re)search – Body Neutrality kutatásából kiderül, hogy a divatipar által szabványosított szépségideál túlzó elvárásokat támaszt a férfiak és a nők felé, akiknél emiatt akár testképzavar is kialakulhat.

Hiába tudjuk, hogy reklám és hiába nem nézzük végig, az a pár másodperc is elég, hogy beszivárogjon a tudatunkba és elkezdjük magunkat a látottak alapján méricskélni. A testképünket ugyan nem csupán a reklámok alakítják, hanem a gyermekkori élményeink, környezetünk és a társas kapcsolataink is. Mégis tanulmányok sora bizonyítja, hogy az utcáról, a televízióból, az online térből ránk zúduló rengeteg reklám, melyekben csupa tökéletes arányokkal rendelkező nő és férfi szerepel, nyomasztó érzéseket kelt bennünk és rombolja az önbizalmunkat. Hiába tudjuk, hogy az ott látottak túlnyomó része retusált, nem valódi, mégis ahhoz hasonlítjuk magunkat.

A dolgot Cindy Crawford szupermodell egy interjúban lényegre törően fogalmazta meg: „Bárcsak úgy néznék ki, mint Cindy Crawford!” Mert a szupermodell tisztában van vele, hogy már fotózás közben sem úgy nézett ki, mint a reklámban. És ez még neki is problémát okoz.

A pszichológiával foglalkozó szakemberek egyetértenek abban, hogy a divatipar mesterséges szépségideált alakított ki a nők és a férfiak körében egyaránt. Természetesen nem lehet csak a divatipart okolni a testképzavar kialakulásában, de hogy komoly okozója, abban mindenki biztos.

Forrás: Glami.hu

Magyarországon a nők 63%-a, a férfiak 40%-a gondolja úgy, hogy a divat világa túlzó elvárásokat támaszt feléjük a testideálok tekintetében, és ezek a normák a nők megélése szerint rájuk vonatkozóan sokkal irreálisabbak, mint az erősebbik nemre vonatkozók. Vagyis a többség szerint a divat világa nem támogatja a reális testkép kialakítását.

Ugye te is érezted már úgy egy divatcikk, például egy bikini vagy egy szép ruha nézegetése közben, hogy nem megfelelőek hozzá az adottságaid? Elbizonytalanított, hogy a reklámban a modell testén milyen nagyszerűen állt, ezért fel sem próbáltad. Ezzel nem vagy egyedül, a magyar nők 31%-a érzett már ugyanígy.

A Glami.hu kutatása szerint a válaszadó nők 79%-a gondolja úgy, hogy a divatmárkák felelősséggel tartoznak azért, hogy hirdetéseikben különböző testalkatú modelleket alkalmazzanak. A felmérésben résztvevő magyar válaszadók szerint a divat világában továbbra sincsenek kellőképpen képviselve a különböző testalkatok. Azaz még 2023-ban sem tekinthető általánosnak például a plus size/molett, a nagyon alacsony vagy nagyon magas, a középkorú vagy idős, esetleg bőrhibákkal vagy testi fogyatékossággal rendelkező modellek alkalmazása. A nők és a férfiak egyaránt a középkorú és idősebb modelleket, a normáktól eltérő testalkatú modelleket és a plus size/molett modelleket hiányolják leginkább a reklámokból. A nők 70%-a több középkorú és idősebb modellt szeretne látni a hirdetésekben, a legtöbb férfi (54%) pedig a normáktól eltérő testalkatú modelleket hiányolja.

Egy biztos: a divatvilág és a reklámok nem az önbizalmunk malmára hajtják a vizet, hanem éppen ellenkezőleg, egyre jobban ráirányítják a reflektorfényt a hibáinkra. És talán emiatt van az, hogy hiába tetszik az a gyönyörű sárga bikini, felvenni biztosan nem fogjuk, legfeljebb megcsodáljuk a kirakatban vagy a reklámban, amelyben egy tökéletes testű szépség viseli.

Forrás: A Glami.hu Fashion (Re)search – Body Neutrality kutatása, 2023

Ismerj meg néhány csodálatos plus size modellt!